3IK113N Interkulturell kommunikasjon: Teoretiske perspektiver
Alle versjoner:
3IK113N (2022—2023)
3IK113N (2021—2022)
3IK113N (2020—2021)
3IK113N (2019—2020)
3IK113N (2018—2019)
Emnekode: 3IK113N
Emnenavn: Interkulturell kommunikasjon: Teoretiske perspektiver
Undervisningssemester: Vår, Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper er 3IK101 Interkulturell komunikasjon: Grunnleggende teori.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i :
- Årsstudium i interkulturell kommunikasjon, nett
- Bachelor i interkulturell forståelse
Innledning
Emnet gir kunnskap om hvordan faget kan anvendes i spenningen mellom det lokale og det globale, spesielt i forhold til menneskerettspørsmål og etiske perspektiv og i transkulturelle prosesser.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om erkjennelsesteoretiske utfordringer i en interkulturell kontekst
- har kunnskap om transkulturelle prosesser
- har kunnskap om diskusjon om etikk og menneskerettigheter i et interkulturell perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige perspektiver på praktiske og teoretiske interkulturelle problemstillinger
- kan forstå globale diskusjoner og utfordringer ut fra et faglig perspektiv, og anvende disse i egen argumentasjon
- kan reflektere etisk om relevante interkulturelle problemstillinger
- kan gjøre rede for forholdet mellom det kontekstuelle og det universelle
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med faglige og forskningsetiske krav og retningslinjer
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre, basert på sine generelle kunnskaper og forståelse for hvilke element som er involvert i interkulturelle møter
Innhold
Emnet gir en utdypet forståelse for interkulturell kommunikasjon som fagfelt, samt en større helhetlig forståelse for hvordan man kan se sammenhenger og anvendelsesmuligheter for fagfeltet. Casestudier vil belyse forholdet mellom kontekstuelle forståelsesrammer og globale, transkulturelle prosesser og menneskerettigheter og etiske spørsmål. Emnet er delt inn i tre delemner:
3IK113N-1 Forståelsesformer i et interkulturelt perspektiv
Her utforskes hvordan sosiale fellesskap utvikler kunnskaper og forståelser om tilværelsen, og hvordan disse påvirker deres dagligliv. Sammenligning på tvers av ulike verdensbilder vil vise hvordan misforståelser og konflikter lett oppstår. Videre diskuteres både filosofiske og metodiske grunnlag for hvordan vi kan finne frem til en felles forståelse og praksis.
3IK113N-2 Transkulturelle prosesser
En innføring i ulike perspektiver på transnasjonalisme og fokuserer på utfordringene og mulighetene i disse prosessene.
3IK113N-3 Menneskerettigheter og etikk i et interkulturelt perspektiv
Etiske spørsmål blir her satt inn i et interkulturelt perspektiv og drøftet i lys av globale forhold.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil foregå gjennom nettleksjoner, forelesninger, seminar og kollokvier.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer, inkludert selvstudium.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitt frist for å ta eksamen i emnet:
- Mappe (arbeidsoppgaver kan være muntlige presentasjoner for medstudenter eller skriftlige oppgaver som for eksempel oppgaver knyttet til videoforelesninger, tilbakemelding på medstudents arbeid, presentasjoner og lignende). Innhold og frister oppgis ved studiestart
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Goddkjent / ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Muntlig eksamen.
Eksamen består av to deler:
1. Muntlig presentasjon. Tema for presentasjonen gis tre til fem dager før eksamen.
2. Muntlig prøving med spørsmål knyttet til andre læringsutbyttebeskrivelser enn i del 1.
Varighet: 20 - 30 minutter.
Karakteren settes på grunnlag av en helhetsvurdering av del 1 og 2.
Tillatte hjelpemidler
Forberedelse: Alle
Muntlig eksamen: Ingen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Muntlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk, skandinaviske språk og engelsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
3IK113N Interkulturell kommunikasjon: Teoretiske perspektiv overlapper 10 studiepoeng med:
- 3IK113 Interkulturell kommunikasjon: Teoretiske perspektiv
- 3IK115 Interkulturell kommunikasjon: Teoretiske perspektiv.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Litteratur og faglige ressurser
Totalt antall sider: 657. Pensumlitteratur merket med ¤ finnes som elektronisk kompendium.
- 3IK113N-1 Forståelsesformer i et interkulturelt perspektiv (267 s.)
- ¤ Hiebert, P G. (2008). Transforming Worldviews: An Anthropological Understanding of How People Change, kap. 3, Grand Rapids: Baker Books (27 s)
- Smith, J. H. & N. Mwadime (2014). Email from Ngeti. An Ethnography of Sorcery, Redemption, and Friendship in Global Africa. Berkeley: University of California (240 s)
3IK113-2 Transkulturelle prosesser (334 s.)
- Levitt, P., & Schiller, N. (2004). Conceptualizing Simultaneity: A Transnational Social Field Perspective on Society 1. International Migration Review, 38(3), 1002-1039 (37 s.)
- Andersson, M. (2012). Kritiske hendelser - nye stemmer: Politisk engasjement og transnasjonal orientering i det nye Norge. Oslo: Universitetsforl. (270 s.)
- Andersson, M. (2010). The social imaginary of first generation Europeans. Social Identities, 16(1), 3-21. https://doi.org/10.1080/13504630903465845. (18 s.)
- Steven Vertovec (2001) Transnationalism and identity, Journal of Ethnic and Migration Studies, 27:4, 573-582, DOI: 10.1080/13691830120090386. (9 s.)
3) 3IK113-3 Menneskerettigheter og etikk i et interkulturelt perspektiv (56 s.)
- ¤ Mæland, Bård (2010). Disneyland eller Tsjernobyl? Etiske perspektiver på globaliseringen, i Tidsskrift for Teologi og Kirke, 1, 4-17 (13 s.)
- ¤ Nordhaug, Odd (2009). Etikk og globalisering, i Kristiansen og Nordhaug (red.) Retorikk, etikk og næringsliv, s. 353-70, Oslo: Forlag 1 (17 s.)
- ¤ Tomlinson, John (1999). The possibility of cosmopolitanism, i Tomlinson Globalization and culture, s. 181-207, Chicago: The University of Chicago Press, (26 s.)