3JO104 Medievitenskap
Alle versjoner:
3JO104 (2024—2025)
3JO104 (2023—2024)
3JO104 (2022—2023)
3JO104 (2021—2022)
3JO104 (2020—2021)
3JO104 (2019—2020)
3JO104 (2018—2019)
3JO104 (2017—2018)
Emnekode: 3JO104
Emnenavn: Medievitenskap
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Relevans i studieprogrammet
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medievitenskapelige teorier og forskningstradisjoner, samt noen nyere forskningsarbeid
- har kunnskap om norske mediers historie og utvikling
- har kunnskap om medienes rolle i samfunn og kultur med vekt på forholdet til brukerne
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over medienes rolle i samfunnet
- kan reflektere over forholdet mellom mediene og publikum (brukerne)
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for refleksjon og diskusjon i medievitenskapelige spørsmål
- kan drøfte aktuelle mediespørsmål i et faglig og historisk perspektiv
Generell kompetanse
Studenten
- har faglig innsikt i medievitenskapelige spørsmål og problemstillinger
Innhold
Emnet er delt inn i følgende hovedtema:
Mediene i samfunnet: Her gis en innføring i medienes plass i samfunnet i en global og kulturell kontekst, med vekt på norsk mediehistorie, medieindustri og mediepolitikk. Sentrale begreper er makt, demokrati, kommersialisering og medialisering.
Medienes innhold: Her gis en grunnleggende innføring i tekstteori.
Mediene og brukerne: Her gis en grunnleggende innføring i forskningshistorie og forskningstradisjoner, med vekt på forholdet mellom medier og brukerne.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er lagt opp som veksling mellom forelesning og diskusjon og refleksjon i grupper
Arbeidsomfang
Ca 250 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at eksamen kan gjennomføres:
Som deltaker i en kollokviegruppe skal studenten drøfte en case eller et aktuelt mediespørsmål. Gruppa leverer et skriftlig resyme på maks 500 ord. Gruppa presenterer momenter fra diskusjonen i plenum (maks 10 minutter).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
Undervisningen er obligatorisk. Studenten må delta i minst 80% av undervisningen. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig, etter begrunnet søknad, gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Fem timers skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk
Praksis
Ingen
Studiepoengreduksjon
Studiet overlapper ti studiepoeng med emnet 3JO104 Medier, kultur og samfunn.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
- Gentikow, Barbara: Medievitenskap - Mediebruk (Bergen: Fagbokforlaget, 2009) (180 s)
- ¤ Hernes, Gudmund: «Det mediavridde samfunn» i Samtiden nr. 1, 1977, s. 181-195 (15 s.).
- Schwebs, Ture, Østbye Helge: Media i samfunnet (Oslo: Det Norske Samlaget, 2013) (334 s)
- ¤ Tingstad, Vebjørg: «Tradisjoner i medieforskningen», kapittel i Barndom under lupen. Å vokse opp i en foranderlig mediekultur (Oslo: Cappelen Damm, 2006), (18 s)
- ¤ Ytreberg, Espen: «Medienes formende kraft», kapittel 2 i Hva er medievitenskap (Oslo: Universitetsforlaget, 2008), (19 s)
- Østbye, Helland, Knapskog, Larsen og Moe: Metodebok for mediefag, 4. utgave, (Bergen: Fagbokforlaget 2013), kap 1 og 9 (46 s)
¤ Aktuelle forskningsartikler, ca. 50 sider
Pensumlitteratur merket med ¤ finnes som digitalt kompendium.
ca. 750 sider: