3JO210B Global journalistikk - prosjektoppgave
Alle versjoner:
3JO210B (2024—2025)
3JO210B (2023—2024)
3JO210B (2022—2023)
3JO210B (2021—2022)
3JO210B (2020—2021)
3JO210B (2019—2020)
3JO210B (2018—2019)
3JO210B (2017—2018)
Emnekode: 3JO210B
Emnenavn: Global journalistikk - prosjektoppgave
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
JO111 Journalistikk 1, JO101 Samfunnskunnskap for journalister, JO112 Journalistikk 2.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i journalistikk, men studenten kan velge enten variant 3JO210 A eller 3JO210B
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Innhold
Emnet er lagt opp med forelesninger og seminarer ved NLA Høgskolen kombinert med selvstendig arbeid. Det fokuseres på hvordan globaliseringen påvirker journalistikken både i Norge og i andre deler av verden. Aktuelle temaer er global mediekommunikasjon, hvordan andre samfunn og folkegrupper dekkes i norske medier, hvilke profesjonelle utfordringer journalisten står overfor i møte med andre kulturelle ståsteder, og i hvilken grad journalistiske verdier kan sies å være universelle eller knyttet til et bestemt samfunn.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er lagt opp som veksling mellom forelesning, diskusjon og refleksjon i grupper , veiledning og selvstudium.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer
Arbeidskrav
Undervisningen er obligatorisk. Studenten må delta i minst 80% av undervisningen. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig, etter begrunnet søknad, gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Prosjektoppgave og refleksjonsnotat
Studentene leverer journalistisk dybdereportasje og refleksjonsnotat som vurderes som en helhet etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Reportasjen er et gruppeprosjekt, mens refleksjonsnotatet skrives individuelt. Karakteren er individuell, og kan klages på individuelt.
Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord (+ /- 15 prosent). Omfanget på gruppeprosjektet vil variere i henhold til hvilke(t) medium som er valgt og størrelsen på gruppa.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A - F
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
Ingen
Emnesperre
3JO210B Global journalistikk , studietur
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studentene evaluerer emnet ved semesterslutt.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
Cirka 700 sider
Litteratur merket ¤ fås i digitalt kompendium.
- ¤ Andresen, Kenneth (2008) Fikseren - mer enn journalistens usynlige hjelper? Norsk Medietidsskrift 15(2), 146-149 (4 s.)
- ¤ Dahlstrøm, Hilde Kristin (2013) Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning. I Øyvind Økland (red.), Mellom NRK og Somalinet: Transkulturelle liv blant unge somaliere i Kristiansand. (Kristiansand: Portal). (15 s.)
- Eide, Elisabeth og Anne Hege Simonsen (red.) (2009)Dekke verden! Lærebok i utenriksjournalistikk. (Kristiansand: IJ-forlaget), s. 13-156 og 175-348 (318 s.)
- Krøvel, Roy og Kristin Skare Orgeret (red.) (2012) Historier om verden: Utvikling og miljø i globalt perspektiv. (Kristiansand: IJ-forlaget), kap. 2 (Skare Orgeret), 6 (Hylland Eriksen), 8 (Eide), 10 (Gleditsch), 26 (Tobiassen) og 27 (Salvesen). (31 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) Journalism ethics acrossborders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students. Paper presentert på Norsk medieforskerkonferanse 2016. (20 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) The three alternative journalisms of Africa. International Communication Gazette 74(7), 636-654 (19 s.)
- Tveiten, Oddgeir (2006) Nødvendige nyheter: En studie i journalistikkens globalisering. (Kristiansand. IJ-forlaget), 13-60 og 107-238 (180 s.)
- Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Den internasjonale mediestrukturen». Kap. 7 i Media i samfunnet. Oslo: Samlaget. (30 s)