3KL104 Kristent ungdomsarbeid i apologetisk perspektiv med praksis
Alle versjoner:
3KL104 (2024—2025)
3KL104 (2023—2024)
3KL104 (2022—2023)
3KL104 (2021—2022)
3KL104 (2020—2021)
3KL104 (2019—2020)
3KL104 (2018—2019)
3KL104 (2017—2018)
Emnekode: 3KL104
Emnenavn: Kristent ungdomsarbeid i apologetisk perspektiv med praksis
Undervisningssemester: Vår, Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 20 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Emnet forutsetter generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kjennskap til den kristne troens innhold.
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår som alternativt obligatorisk emne i studieprogrammet KLA. Emnet ivaretar viktigheten av relevant praksis i møte med kristent ungdomsarbeid som yrkesarena.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- har kunnskap om de unges livsverden, med særlig henblikk på medie- og livssynsmangfoldet
- har kjennskap til aktuelle spørsmål og innvendinger mot kristen tro
- har kjennskap til grunnleggende tema i kristen apologetikk
Ferdigheter:
- kan møte de unge der de er, med en helthetlig kristen apologetikk
- kan anvende ulike formidlingsformer i møte med spørsmål og innvendinger mot kristen tro
Generell kompetanse:
- kan reflektere over hvordan en kan møte sentrale utfordringer i relasjonen mellom livssynsmangfoldet, kristen tro og den unges livssynsdanning
Innhold
Emnet består av fire deler:
1. Ungdommens livsverden og kristen apologetikk
Denne delen retter fokus mot sentrale aspekt ved den unges aktuelle livsverden og utforsker apologetikkens relevans i denne konteksten.
2. Ungdom, trosopplæring og kristen apologetikk
Denne delen retter fokus på utfordringer og muligheter i formidling av kristen tro som sann og troverdig i møte med de unge - som i sin livssynsdanning omgis av en livsverden preget av medie- og livssynsmangfold. Konteksten er trosopplæring og disippelgjøring på menighetsarenaen.
3. Ungdom, evangelisering og kristen apologetikk
Denne delen utforsker relevante verktøy til bruk i formidling av kristen tro som sann og troverdig i møte med ulike grupper av unge som ikke bekjenner kristen tro.
4. Relevant praksis
Denne delen av emnet består av fire uker (eller tilsvarende) praksis i menighet, kristen organisasjon eller på en kristen skole. I praksisen inngår både observasjon, uformelle samtaler og forberedt formidling. Høgskolen formidler kontakt med relevante praksissteder, men studenten kan også selv foreslå praksisarena. Plan for praksisperioden godkjennes av faglærer.
Arbeids- og undervisningsformer
For både fjernstudenter og lokale studenter gjelder tre til fire innledende obligatoriske kursdager, der undervisningen består av konsentrerte forelesninger og seminarer. Arbeidsoppgaven hjelper studenten inn i fagstoffet, og i den fire ukers obligatoriske praksis vil fagstoffet anvendes.
For fjernstudenter skjer den påfølgende undervisningen i form av nettleksjoner og podcasts. For lokale studenter gis undervisning med vekt på forelesninger, seminarer og workshops av tilsvarende omfang.
Arbeidsomfang
Circa 500 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å få lov til å gå opp til eksamen:
a. Deltakelse på minst 80 % av tre dagers obligatorisk innføringskurs
b. Gjennomført minst 80 % av obligatorisk praksis
c. Praksisrapport 800 ord
d. Arbeidsoppgave på 1000 ord
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Vurderingen i KL104 består av følgende deler og vekting:
- Case om kristent ungdomsarbeid i apologetisk perspektiv. Omfang på 1500 ord (pluss/minus 15 prosent). (Utgjør 40 prosent.)
- Formidlingsprosjekt med fokus på trosopplæring eller evangelisering. Omfang tilsvarende 1000 ord (pluss/minus 15 prosent). (Utgjør 30 prosent.)
- Refleksjonsnotat med utgangspunkt i egen praksis. Omfang på 1000 ord (pluss/minus 15 prosent) (Utgjør 30 prosent.)
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Vurderingen skjer etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Eksamener kan besvares på skandinaviske språk eller engelsk.
Praksis
Ingen.
Emnesperre
3KL106 Kristent ungdomsarbeid i apologetisk perspektiv
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
¤ Stjernemerket pensum finnes i kompendium som ligger elektronisk i Canvas.
1. Ungdommens livsverden og kristen apologetikk (Pensum 445 sider)
- ¤ Barna Group: «Six Reasons Young Christians Leave Church» online artikkel (3 s.) på https://www.barna.org/barna-update/millennials/528-six-reasons-young-christians-leave-church#.Vrw-UfnhB4d.
- ¤ Dahle, Lars: "Apologetikk og de unge" i Theofilos vol 4 nr. 2 2012 s. 88-95 (8 s.).
- ¤ Dahle, Margunn Serigstad: «Forskningsprosjektet "10-25" - i religionspedagogisk perspektiv» i Theofilos vol 4 nr 2 2012 s.28-45 (17 s.).
- ¤ Dahle, Margunn Serigstad: «Livssyn - tre grunnleggende perspektiver» i Kors på halsen. Innføring i livssynsjournalistikk. (Oslo, Cappelen Damm, 2015) s 22-39 (17 s.).
- Gustavsson, Stefan: Trenger troen forsvares? Et manifest for kristen apologetikk. (Oslo, Luther 2016) s 15-148 (130 s.), sammen med ledsagende kortvideoer https://snakkomtro.com/trenger-troen-forsvares
- ¤ Hinderaker, Bjørn: «Oversikt over aktuelle livssyn» i Manus for livet: Film som verktøy i trosopplæringen (Oslo: IKO-forlaget 2010) s 100-106 (6 s.), sammen med online videoer: (ca. 50 s.)
- Hva er et livssyn? https://vimeo.com/196261396
- Kristen teisme: https://vimeo.com/196262281
- Deisme: https://vimeo.com/196261582
- Naturalisme: https://vimeo.com/197786370
- Nihilisme: https://vimeo.com/197787527
- Eksistensialisme: https://vimeo.com/197789132
- Postmodernisme: https://vimeo.com/198175681
- New Age: https://vimeo.com/197791462
- Østlig panteistisk monisme: https://vimeo.com/197790321
- Islam: https://vimeo.com/198178335
- Kinnaman, David: Faith for Exiles: 5 Ways for a New Generation to Follow Jesus in Digital Babylon (Grand Rapids: Baker Books, 2019) (203 s.)
- ¤ Kro, Ingvild Thu, «Et blikk på aktuell ungdomskultur - med særlig fokus på sosiale og mentale rammevilkår og ungdommers tro» i Theofilos vol 4 nr 2 2012 s. 49-60 (11 s.)
2. Ungdom, trosopplæring og kristen apologetikk (Pensum 419 sider)
- ¤ Dahle, Lars: «Apologetiske anliggender for kristne formidlere og fagpersoner» i Theofilos nr 1 2009, s.12-30 (18 s.).
- ¤ Dahle, Lars: «Kontekstualisering og apologetikk i Apostelgjerningene og i vår egen tid. En analyse av Timothy Kellers misjonale bidrag» i Dansk Tidsskrift for Teologi og Kirke vol 44 nr 2 2017, s. 139-159 (20 s.).
- ¤ Hinderaker, Bjørn: «En helhetlig religionspedagogisk tilnærming til sannhetsspørsmålet- Sluttrapport fra trosopplæringsprosjektet Hvorfor akkurat Jesus?» i Theofilos vol 8 nr 2 2016 s. 277-288 (11 s.).
- Keller, Timothy: Gud? Kristen tro møter moderne skepsis (Oslo: Lunde Forlag, 2013) s.3-96, 127-212 (178 s.).
- Møllerbråten, Tom Arne: Tro under tvil. Tanker fra en kristen skeptiker (Oslo: Verbum, 2015) s.14-141 (127 s.).
- ¤ Nordheim, Bård Eirik Hallesby: «Kapittel 2: Back to Basics» i Teologi for kristent ungdomsarbeid. Kan tru praktiserast? (Bergen: Fagbokforlaget, 2008) s. 29-60 (31 s.)
- ¤ Redse, Arne: «Særmerke ved den kristne trusopplæringa» i Simonnes, Asbjørn (red): Digital trusopplæring (Trondheim: Tapir Akademisk Forlag 2011), s. 175- 190 (14 s.).
- ¤ Simonnes, Torbjørn: «Den digitale arenaen og trusopplæringa. Intervju med Margunn Serigstad Dahle» i Simonnes, Asbjørn (red): Digital trusopplæring (Trondheim: Tapir Akademisk Forlag 2011), s 234-242 (8 s.).
- ¤ Sveinall, Arne Tord: «Sjelesorg og de unge» i Theofilos vol 4 nr 2 2012 s.105-120 (15 s.).
Anbefalte ressurser:
- Alpha http://alpha-kurs.no
- Snakk om tro: www.snakkomtro.no
- Discipleship explored: https://discipleship.explo.red
3. Ungdom, evangelisering og kristen apologetikk (Pensum 495 sider)
- Pippert, Becky: Ut av saltbøssa. Evangelisering som livsstil (Oslo: NKSS, 2012), s. 35-176 (121 s.).
- Davidsen, Bjørn Are og Atle Ottesen Søvik: Gud- mer enn feelgood? Om fornuft, vitenskap og tro (Oslo: Efrem Forlag 2015) (80 s.), alternativt følgende tilsvarende 8 videoer: https://www.youtube.com/playlist?list=PL9fnvWOW910Qtbjuypn3UcRMxc09zlv2K
- Hellenes, Ingvild: Grill en kristen (Oslo: Veritas, 2017). Utvalg 50 s.,med tilhørende video-ressurser https://snakkomtro.com/grill-en-kristen-videoressurser/ samt nettsiden https://www.grillenkristen.no/
- Hinderaker, Bjørn og Jon Håversen: Grill en kristen om Bibelen (Oslo: Veritas 2020). Utvalg 50 s. med tilhørende video-ressurser https://snakkomtro.com/grill-en-kristen-videoressurser/ samt nettsiden https://www.grillenkristen.no/
- Koukl, Gregory: Tactics:, 10th Anniversary Edition: A Game Plan for Discussing Your Christian Convictions (Grand Rapids: Zondervan, 2019, 2. utgave) s. 25-191, og 241-254 (180 s.).
- Ots, Michael: «How to Prepare a Persuasive Apologetics Talk», Online foredrag på Forum for Christian Leaders, http://foclonline.org/talk/how-prepare-persuasive-apologetics-talk (50:15 min) (15 s.).
4. Relevant praksis (Pensum ca. 150 sider) (ikke del av 3KL106)
- Gustavsson, Stefan: Trenger troen forsvares? Et manifest for kristen apologetikk (Oslo, Luther 2016), s 151-185 (34 s.), sammen med kortvideo: https://vimeo.com/188295101.
- ¤ Kinnaman, David: «Fifty Ideas to find a New Generation» i You Lost Me. Why Young Christians Are Leaving Church . . . and Rethinking Faith (Grand Rapids, Michigan: Baker Books, 2011) s. 213-242 (30 s.).
- Guinness, Os: Lang reise hjem. En guide for deg som leter etter meningen med livet (Oslo: Lunde, 2003) (s.65-160) (90 s.), eller følgende tilsvarende online foredrag: «The Journey: A Thinking Person's Quest for Meaning» på http://www.youtube.com/watch?v=dOXzgs7Tyys (88 min).