4HSM202 Innovasjon og entreprenørskap
Alle versjoner:
4HSM202 (2021—2022)
4HSM202 (2020—2021)
4HSM202 (2019—2020)
4HSM202 (2018—2019)
4HSM202 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM202
Emnenavn: Innovasjon og entreprenørskap
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 7,5 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til bachelor i økonomi og administrasjon eller innovasjon og ledelse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og innovasjon og ledelse.
Innledning
Emnet fokuserer på entreprenørskap i kommersielle og ideelle organisasjoner både nasjonalt og internasjonalt. Etiske utfordringer vektlegges.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale metoder innenfor innovasjon og entreprenørskap
- har kunnskap om sentrale utfordringer knyttet til sosialt entreprenørskap, samt forskjeller og likheter mellom kommersielt og sosialt entreprenørskap
- kjenner til hvordan en virksomhetsplan er oppbygd
- har kunnskap om sentrale etiske utfordringer i entreprenørskap og innovasjon, både nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og presentere forretningsideer og forretningsplaner
- kan anvende metoder for å styrke innovasjon i etablerte virksomheter
- kan identifisere og håndtere etiske dilemma i entreprenørskap og innovasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere etisk over betydningen av nyetablering og rammene for slike etableringer
- kan presentere prosjekter muntlig og skriftlig
Innhold
- Teori og metoder for utvikling av nye bedrifts- og virksomhetsideer
- Oppbygging, innhold og presentasjon av forretnings-/ virksomhetsplaner
- Markedsføring av nye virksomheter
- Organisering og nettverksbygging i en entreprenørskapskontekst
- Finansiering, budsjettering og økonomistyring i nyetableringer
- Sosialt entreprenørskap, herunder entreprenørskap som verktøy i bistandsarbeid og frivillige organisasjoner
- Etikk og virksomhetsutvikling – hvorfor nyetablering er viktig, hvilke etiske utfordringer en møter og hvordan disse kan håndteres
- Teori og metode for stimulering av innovasjon i etablerte organisasjoner (ideelle og kommersielle)
Arbeids- og undervisningsformer
Plenumsforelesninger og praktisk gruppearbeid med en forretningsplan for et konkret etableringsprosjekt.
Studietur, Europa. Studieturen er ikke obligatorisk.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for studenten: ca. 210 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Skriftlig innlevering og muntlig gruppebasert presentasjon av foreløpig forretningsplan eller
- Skriftlig innlevering og muntlig gruppebasert presentasjon av forslag til forretningsutvikling
Arbeidskravene kan knyttets til norsk eller europeisk virksomhet (for dem som deltar på studietur).
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Vurderingen i emnet er todelt og har følgende vekting:
a) Skriftlig gruppeoppgave (70 prosent). Maks 35 sider.
b) Muntlig presentasjon og forsvar i gruppe (30 prosent)
Prosjekteksamen, i grupper på 2-4 studenter. Etter innlevering av den skriftlige oppgaven, presenteres og forsvares den endelige forretningsplanen. Skriftlig gruppeoppgave må være bestått før studentene kan framstille seg til muntlig eksamen.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis felles gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk, engelsk hvis engelskspråklige studenter.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
4ØKADM205: 7.5 sp
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenter som velger å delta på studietur må betale denne selv.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
Lyons, Sarah Joy (2020). En fugl i hånden og andre verktøy for innovasjon og entreprenørskap. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 200 sider.
Mullins, John (2018): The New Business Road Test - What Entrepreneurs and Executives Should Do Before Launching a Lean Start-up (Fifth Edition). FT Publishers. 306 sider.