4HSM210 Identitet og danning 3
Alle versjoner:
4HSM210 (2022—2023)
4HSM210 (2021—2022)
4HSM210 (2020—2021)
4HSM210 (2019—2020)
4HSM210 (2018—2019)
4HSM210 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM210
Emnenavn: Identitet og danning 3
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 7,5 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått 4HSM104 Identitet og danning 1 og 4HSM204 Identitet og danning 2.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i innovasjon og ledelse.
Innledning
En egen emne-serie kalt Identitet og danning (IDA) skal bidra til studentenes vekst som reflekterende og bevisste praktikere. IDA undervises i alle semestre og utgjør til sammen22,5stp. Dette emnet er det tredje i rekken av tre, og vil ha fokus på studentenes forståelse av seg selv som en del av en gruppe og sine mål for sitt videre virke.
IDA vil være med å utruste studentene som fremtidige ledere.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for grunnleggende motivasjonsteori
- kan gjøre rede for utfordringer knyttet til gruppedynamikk
- ha innsikt i grunnleggende danningsteori
Ferdigheter
Studenten
- kan reflekter over egen motivasjon i forskjellige situasjoner
- har forståelse for egen rolle i møte med andre mennesker
- kan gjøre rede for hvilke strategier han/hun kan bruke for å se seg selv i samvær med andre
Generell kompetanse
Studenten
- skal kunne reflektere over egen adferd, hvordan den oppfattes og hva som motiverer denne adferden
Innhold
- Motivasjonsteori
- Identitet
- Kommunikasjon
- Gruppepsykologi
- Danningsteori
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er satt sammen av flere temasamlinger, kurs, dialoggrupper og mentorsamtaler. Et av kursene vil gå over tre dager med overnatting i vårsemesteret.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 150 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. semester
- 2 mentorsamtaler
- 2 logger fra mentorsamtaler
2. semester
- 5 logger (hvorav to fra mentorsamtaler)
- 2 mentorssamtaler
- deltakelse på tredagers kurs med overnatting
Det kreves 80% tilstedeværelse.
Hvis arbeidskravene ikke er godkjent vil kandidaten måtte vente et år med å få gjennomført arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Presentasjon foran klassen av innhold i det som skal bli innleveringsoppgaven
- Individuell refleksjonsoppgave (Oppgave + /- 2000 ord)
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått/Ikke bestått
Eksamensspråk
Norsk
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
*Brunstad, P. (2015). Nykommeren : Fra teoretisk innøvelse til faglig utøvelse i lys av praktisk visdom (s. 109-124) i Brunstad, P., Reindal, S., & Sæverot, H. Eksistens og pedagogikk : En samtale om pedagogikkens oppgave. Oslo: Universitetsforlag (kap 6)
*Brunstad, P. (2016). Prudent Leadership in the Liminal Zone i Barentsen, J., Kessler, V., & Meier, E. Christian leadership in a changing world : Perspectives from Africa and Europe (Vol. 3, Christian perspectives on leadership and social ethics). Leuven: Peeters. (kap 1)
*Hetland, H. og Hetland, J. (2011). Basale psykologiske behov i arbeidslivet: autonomi, kompetanse og tilhørighet. i Ståle Einarsen og Anders Skogstad Det gode arbeidsmiljø: Krav og utfordringer. (2. utg. ed.). Bergen: Fagbokforlaget (kap )
Kaufmann, G. og Kaufmann, A. (2015) Motivasjon i Psykologi i organisasjon og ledelse. Bergen: Fagbokforlaget (kap 4)
Kaufmann, G., & Kaufmann, Astrid. (2015). Grupper og team i Psykologi i organisasjon og ledelse (5. utg. ed.). Bergen: Fagbokforlaget (kap 10)
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25(1), 54-67. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0361476X99910202)
*Sandal, G. (2000) Personlighetstester og utvelgelse av ledere i Skogstad, A., & Einarsen, S. (2011). Det Gode arbeidsmiljø : Krav og utfordringer (2. utg. ed.). Bergen: Fagbokforlaget (kap 20)
Svedberg, L., & Jensen, K. (2002). Gruppepsykologi : Om grupper, organisasjoner og ledelse. Oslo: Abstrakt forlag (kap 1)
*finnes i kompendium på Canvas