4MGL1NO201 Norsk 2, 1-7
Alle versjoner:
4MGL1NO201 (2024—2025)
4MGL1NO201 (2023—2024)
4MGL1NO201 (2022—2023)
4MGL1NO201 (2021—2022)
4MGL1NO201 (2020—2021)
Emnekode: 4MGL1NO201
Emnenavn: Norsk 2, 1-7
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 30 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Norsk 1.
Anbefalte forkunnskaper
Litteratur og leseopplæring Norsk 1, Inn i skrift og språk Norsk 1, Språk og skriveopplæring Norsk 1.
Relevans i studieprogrammet
Emnet er en valgfri del av grunnskolelærerutdanningen 1 -7.
Emnet er obligatorisk om studenten ønsker grunnskolelærerutdanning 1-7 med master i norsk.
Innledning
Emnet har tre hovedfokusområder som til dels følger tredelingen fra norsk 1 - Litteratur og leseopplæring, Språk og skriveopplæring og Inn i språk og skrift.
Læringsutbytte
Etter endt studium har studenten følgende læringsutbytte:
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i norskfagets historie og i sentrale fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglige og tverrfaglige utviklingsarbeid i møte med framtidas skole
- kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekster og medium samt lesing og skriving skriftlig og muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kjenner norskfaglig forsknings- og utviklingsarbeid relevant for 1.-7. trinn og kan drøfte relevante forskningsetiske problemstillinger, valg av metode og aktuell vitenskapsteori
- kan lese, forstå og reflektere over norskfaglig forskningslitteratur
- kan omsette læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglige og didaktiske valg
Litteratur og leseopplæring
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hva som kjennetegner et variert utvalg tekster: muntlige, skriftlige og multimodale; skjønnlitterære og sakprosa i ulike sjangre og medium; tekster fra fortid og samtid
- har bred kunnskap om litteraturhistorie og skjønnlitteratur fra ulike tider og steder med vekt på tekster for barn og unge
- har bred kunnskap om litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske perspektiv og tilnærminger
- har bred kunnskap om den andre leseopplæringen og leseforståelse.
- har bred kjennskap til forsknings - og utviklingsarbeid som er relevant for litterære emner og leseopplæring i norskfaget på 1. -7. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for at elever på barneskolen lærer å lese og diskutere saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medium
- kan legge til rette for variert arbeid med et utvalg skjønnlitteratur og sakpregede tekster i tradisjonelle og modere medium og grunngi valgene sine
- kan bruke relevante metoder i leseopplæringen og tilpasse opplæringen for elever i en sammensatt elevgruppe
- kan legge til rette for videreutvikling av lesing som grunnleggende ferdighet.
- kan skrive akademiske fagtekster på begge målformer og delta i faglige samtaler
Språk og skriveopplæring
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om språket som system
- har bred kunnskap om språket i bruk og språklig variasjon
- har bred kunnskap om språkhistorie og språklige endringsprosesser i eldre og nyere tid
- har bred kunnskap om den videre skriveopplæringen
- har bred kunnskap om gjeldende normering av nynorsk og bokmål
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for at elever på barneskolen lærer å skrive saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medium
- kan bruke relevant grammatikk - og språkkunnskap, tekst og litteraturkunnskap i analyse og vurdering av muntlige, skriftlige og mulitmodale elevtekster og som grunnlag for tilpasset og læringsfremmende respons
- kan bruke relevante metoder i skriveopplæringen og tilpasse opplæringen for elever i en sammensatt elevgruppe
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring
- kan legge til rette for videreutvikling av skriving som grunnleggende ferdighet
- kan skrive akademiske fagtekster på begge målformer og delta i faglige samtaler
Inn i språk og skrift
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om språkutvikling og språkstimulering i norsk som første- og andrespråk
- har kunnskap om flerspråklighet, samisk, nasjonale minoritetsspråk og nabospråk
- har bred kunnskap om muntlig kommunikasjon
- har bred kunnskap om begynneropplæring i lesing og skriving
- har bred kunnskap om videreutvikling av grunnleggende ferdigheter i norskfaget
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevant grammatikk - og språkkunnskap, tekst og litteraturkunnskap i analyse og vurdering av muntlige, skriftlige og multimodale elevtekster og som grunnlag for tilpasset og læringsfremmende respons til flerspråklige elever og elever i begynneropplæringen
- kan bruke relevante metoder i skriveopplæringen og tilpasse opplæringen for elever med ulik språklig og kulturell bakgrunn
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring for flerspråklige elever og elever i begynneropplæringen
- kan legge til rette for utvikling av grunnleggende ferdigheter i norskfaget med særlig fokus på flerspråklige elever og elever i begynneropplæringen videreutvikling av skriving som grunnleggende ferdighet
FoU-oppgaven (gjelder studenter som skal skrive FoU-oppgaven i norsk.)
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for 1-7/5-10-trinn innenfor eget prosjektområde
- har innsikt i forskningsetiske dilemma og forskningsmetode som er relevant for eget forskingsområde/prosjekt
- har oversikt og forståelse av aktuell og relevant forskningslitteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevante metoder i et forsknings- og utviklingsarbeid
- kan reflektere over vitenskapsteoretiske og forskningsetiske implikasjoner av eget prosjekt
- kan vurdere sammenhengen mellom eget forsknings- og utviklingsprosjekt og praksis
- kan følge forskningsetiske normer
- kan drøfte resultat av forsknings- og utviklingsprosjekt på kolleganivå og framstille eget prosjekt for medstudenter og lærere
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et FoU-arbeid
- har innsikt i sentrale faglige, fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger
- kan drøfte relevante forskningsetiske problemstillinger
- kan reflektere over valg av metode og relevant vitenskapsteori i forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til masterfaget
- kan formidle et praksisrelevant faglig emne skriftlig og muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
Innhold
Emnet Fordypning i norsk, norsk 2 vil ha et særlig fokus på å videreutvikle kunnskap og ferdigheter fra norsk 1. I tillegg vil norsk 2 ha et større fokus på språk- og litteraturhistorie og på flerspråklighet og flerspråklig praksis. Studentene vil arbeide med et vidt tekstutvalg, utvide egen kunnskap om språk, tekst, lese- og skriveundervisning og flerspråklighet, og bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med andre fag og i praksisfeltet. Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der dette er naturlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminar med aktiv studentdeltakelse, gruppeseminar, barneskolepraksis, selvstudium. Studentene bør organisere samarbeid også utenfor obligatorisk undervisning, f.eks. kollokviegrupper.
Arbeidsomfang
900 timer inkludert selvstudium.
Arbeidskrav
- Et individuelt skriftlig arbeid (med lærerveiledning og studentrespons)
- To skriftlige arbeid i gruppe (med lærerveiledning og studentrespons)
- Respons på medstudenters arbeid
- Breddetest
- Deltagelse i gruppediskusjon
- Ett seminarinnlegg
Følgende arbeidskrav er knyttet til FoU-oppgaven
- Problemstilling
- Litteraturliste etter gitte kriterier
- Tekstutkast etter gitte kriterier
- Deltakelse på forskningsseminar
- Deltakelse i én gruppeveiledning
- Deltakelse i én individuell veiledning
Følgende arbeidskrav gjelder for studenter som ikke skriver FoU-oppgave i norsk
- En fagtekst på 2500 ord + / - 10%
- Godkjent problemstilling og litteraturliste til fagteksten
- Respons på medstudents utkast til fagtekst
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Både skriftlige og muntlige arbeidskrav blir vurdert til: Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Muntlig eksamen med en dags forberedelsestid, individuell.
Muntlig eksamen er todelt. Den ene delen tar utgangspunkt i en forberedt digital presentasjon av et av de tre skriftlige arbeidskravene. Den andre delen er knyttet til kompetanse med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene. Det blir trukket om hvilken oppgave som forberedes for presentasjon dagen før, emne for utspørring skal ikke forberedes og blir trukket på eksamensdagen
- FoU-oppgave for studenter med norsk som masterfag.
Tillatte hjelpemidler
Forberedelse av presentasjon: Alle.
Muntlig gjennomføring: Ingen hjelpemidler utover presentasjonen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Muntlig eksamen blir vurdert med gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
FoU-oppgaven vurderes til bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for å kunne fortsette på grunnskolelærerutdanning 1-7, Master i norsk.
Praksis
Se egen praksisplan.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. I tillegg kan emneansvarlig gjennomføre mindre evalueringer. Studentene kan gi tilbakemelding på emnet i forbindelse med undervisning og til emneansvarlig.
Tilbys som enkeltemne
Nei.