4MID100 Identitet og bransjekunnskap
Alle versjoner:
4MID100 (2024—2025)
4MID100 (2023—2024)
4MID100 (2022—2023)
4MID100 (2021—2022)
4MID100 (2020—2021)
4MID100 (2019—2020)
4MID100 (2018—2019)
4MID100 (2017—2018)
Emnekode: 4MID100
Emnenavn: Identitet og bransjekunnskap
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 5 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til enten:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk.
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår i:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
Innledning
Emnet er felles for alle bachelorstudenter i musikk og er dels et teoretisk og dels et praktisk emne. I løpet av emnet skal studentene videreutvikle sin profesjonsidentitet samt få kunnskap om muligheter, krav og forventninger i arbeidslivet. Innholdet i emnet er organisert i ulike moduler.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til arbeidslivets muligheter, både i de etablerte institusjonene og det frie feltet
- har kunnskap om krav og forventninger til en profesjonell musiker/musikkarbeider
- kjenner til prosesser knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- kjenner til yrkesetiske normer og problemstillinger
- har kunnskap om for den kulturpolitiske utviklingen.
- kjenne til videre utdanningsmuligheter
- har kunnskap hvordan man arbeider med produksjon, promotering og gjennomføring av en musikalsk hendelse.
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt
- kan gjennomføre SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats)
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere en fremføring med fokus på formidlingsperspektivene, promotering og økonomi
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en musikalsk workshop
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet et bevisst forhold til egen identitet, egne styrker og muligheter
- har utviklet et reflektert forhold til egen musikerrolle i en samfunnskontekst
- har utviklet en forståelse av egen identitet, kompetanse og interesser for fremtidige roller i arbeidslivet
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet organiseres normalt i en kombinasjon av ukentlig undervisning og bolkundervisning.
Aktuelle arbeidsformer er samtaler/diskusjoner, presentasjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid og praktisk arbeid/fremføring etc. Det stilles store krav til studentenes selvstendighet og aktive deltagelse.
Arbeidsomfang
125-150 timer
Arbeidskrav
- Obligatorisk deltagelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av en musikalsk workshop.
- Obligatorisk deltagelse på gründercamp.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Tredelt oppgave over fire uker på slutten av semesteret:
- Karriereplan på minimum 500 ord.
- Promoteringsmateriale for egen musikkvirksomhet.
- Skriftlig besvarelse på oppgave i karriereplanlegging og lansering av ny musikk, bestående av to case: Case 1: Rollen som management for artist eller band. Case 2: Rollen som promoteringsagent/presseansvarlig for singel, EP eller album.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Dalchows, Jørn: Hjelp, jeg er i popbransjen. s.5-315. Danworks books, Oslo 2013.