4RELPED230 Innovasjon og læring i kirkelig kontekst
Alle versjoner:
4RELPED230 (2024—2025)
4RELPED230 (2022—2023)
4RELPED230 (2021—2022)
4RELPED230 (2020—2021)
4RELPED230 (2019—2020)
4RELPED230 (2018—2019)
Emnekode: 4RELPED230
Emnenavn: Innovasjon og læring i kirkelig kontekst
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Fullført 60 sp på bachelornivå innenfor PTL, teologi eller lignende.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne 6.semester i Bachelor i praktisk teologi og ledelse, BAPTL
Kan også tas som enkeltemne.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om konkrete og aktuelle utfordringer for innovasjon og læring i kirkelig kontekst, med særlig fokus på norsk kontekst
- har god kunnskap om konkrete og aktuelle leder- og veilederutfordringer i kirkelig innovasjon herunder rekruttering av frivillige medarbeidere og betydningen av smågrupper
- har kunnskap om noen sentrale teorier om innovasjon hentet fra læringsteori og økonomisk teori–
- har kunnskap om betydningen av å utvikle ulike fellesskapsformer, som for eksempel smågrupper, som en del av kirkens misjonale karakter
- har kjennskap til hvordan ulike ekklesiologiske modeller for kirke fortolker betydningen av innovasjon i kirkelig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere teologisk over sentrale utfordringer for kirkelig innovasjon i norsk kontekst
- kan reflektere over hvordan sentrale utfordringer for kirken i Norge kan møtes ved hjelp av kunnskap om innovasjon og ledelse
- kan reflektere kritisk og konstruktivt over sin rolle som leder og veileder i prosesser i kirken som utfordrer til nyskaping og nytenking
- kan reflektere over det å motivere medarbeidere i kirkelig kontekst
- kan vurdere sammenhengen mellom egne ferdigheter, erfaringer, og kunnskaper i møte med lederutfordringer i prosesser som involverer kreativitet og innovasjon
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å lede og veilede prosesser preget av innovasjon
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- kjenner til prosesser som fremmer kreativitet og innovasjon
Innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring i det å arbeide med innovasjon og læring med kirken som kontekst. Emnet utfordrer til refleksjon over det å lede og veilede prosesser som involverer innovasjon. Gjennom undervisning og praksisrefleksjon arbeider en i dette emnet mot å bevisstgjøre betydningen av innovasjon og det å reflektere både ut fra nyere læringsteori, teori om lederskap og veiledning og teologisk teori i møte med prosesser som innebærer innovasjon i kirkelig kontekst. Gjennom dette emnet gis det også rom for refleksjon over betydningen av ulike fellesskapsformer som rammer for det å utvikle kreativitet og innovasjon i kirkelig kontekst.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet har blokkundervisning. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til pensum, gruppearbeid og gruppeøvelser, mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening. I dialog med (evt tidligere) praksiserfaring skal emnet gi hjelp til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for innovasjon og læring i kirkelig kontekst
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer.
Arbeidskrav
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten få godkjent:
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller læringsutbytte i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Hjemmeeksamen 14 dager: Et essay på 3500-4000 ord til oppgitt tema/problemstilling som vurderes med gradert karakter.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
TEOL230/4TEOL230 Innovasjon og kreativitet i kristent ungdomsarbeid- 5 stp
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
Litteratur merket med * gis i elektronisk kompendium.
Aasen, Tone Merete (2015): Innovasjonsarbeid - organisasjon, kultur og ledelse. Oslo: Gyldendal. (174 sider)
Frazee, R. (2013). The Connecting Church 2.0: Beyond Small Groups to Authentic Community. Zondervan. (240 sider)
Hudson, N. (2012). Imagine Church. London: IVP. (180 sider)
*) Birkedal, Erling. (2017). "Frivillighet i trosopplæringen ; en refleksjon om samspill mellom ansatte og frivillige." Prismet 68 (3): 231-241. (11 sider)
*) Clary, Gil E. (et al) (1998): -Understanding and Assessing the Motivations of Volunteers: A Functional Approach.- I Journal of Personality and Social Psychology Vol 74, no.6, s. 1516-1530.(15 sider)
Ese, Anders. (2008). Metodar for Scenariobygging. Fra foredrag. Fra NTNUs artikkelsamling. Artikkelen bygger på et foredrag holdt september 2008. https://www.ntnu.no/wiki/download/attachments/6587184/Metodar+for+Scenariobygging.pdf (12 sider)
*) Kaufman & Kaufman, (2015). Læring (kap 8), i Psykologi i organisasjon og ledelse. (40 sider)
*) Sirris, S. (2015). Hvordan lede frivillige i kirken? En verdibasert og praksisorientert modell for kirkelig frivillighetsledelse. SJLT, 2-2015 (17 sider)
lwnå