IDR103 Idrett og samfunn
Alle versjoner:
IDR103 (2023—2024)
IDR103 (2022—2023)
IDR103 (2021—2022)
IDR103 (2020—2021)
IDR103 (2019—2020)
IDR103 (2018—2019)
IDR103 (2017—2018)
Emnekode: IDR103
Emnenavn: Idrett og samfunn
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Anbefalte forkunnskaper
Det er nødvendig å være i normalt god fysisk og psykisk form ved studiestart da deler av studiet er fysisk krevende
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i Idrett årsstudium.
Innledning
Emnet vil ha fokus på idrettens historie og utvikling, noen sentrale idrettsetiske aspekt, idrettens organisering og idrettens rolle i samfunnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor emnet idrett og samfunn.
- kjenner til gjeldende forsknings- og utviklingsarbeid innenfor idrettslig samfunnsvitenskap.
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor emnet.
- kjenner til idrettens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
Ferdighet
Studenten
- kan innenfor emnet finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og knytte dette til en problemstilling.
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor emnet og delta i de faglige diskusjoner om utvikling av god praksis
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser i emnet
Innhold
Idrettsfilosofi og idrettsetikk
- Fair play
- Idrettsetikk
- Toppidrett og breddeidrett
- Deltagelse og frafall
- Idrett og kjønn
- Idrett og media
- Idrett og integrering
Idrett som samfunnsfenomen
- Idrettens historie og utvikling
- Idrett og politikk
- Idretten i Norge
Idrett og helse
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår i høstsemester. Det legges opp til forelesninger, gruppearbeid og fagseminar med studentfremlegg.
Arbeidsomfang
450 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal ha rett til å gå opp til eksamen i emnet.
- Gjennomføre et skriftlig gruppearbeid innenfor idrettens historie og utvikling
- Gjennomføre et faglig framlegg på et fagseminar med utgangspunkt i læringsutbytte og litteratur
- Krav til 80 % frammøte til all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Muntlig eksamen.
Tillatte hjelpemidler
Ingen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Muntlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
Goksøyr, M. (2008). Historien om norsk idrett. Oslo: Abstrakt forlag.
**Helsedirektoratet (2014). Rapport: Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet.
Loland, S. (2015). Idrettsetikk. Oslo: Akilles.2. utg.
**Loland, S. (2005). Idrett - prestasjon eller dannelse? Nytt Norsk Tidsskrift (22), ss. 91-98.
**NIF. (2019). Idretten vil! 2019-2023. Hentet 12.03.2020 frå Om NIF: https://www.idrettsforbundet.no/om-nif/idretten-vil-2019-2023/
Sæther, S. A. (Red.). (2019). Idrettsvitenskap: Perspektiver og praksis. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap: 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10,15).
Hanstad, D. V. (Red.). (2011). Norsk idrett: Indre spenning og ytre press. Oslo: Akilles. (Kap: 1, 2, 3, 5, 6).
**Loland, S. (2010). Biomedisinsk teknologi i idrett: Hvor går grensene? Etikk i praksis, 4(1), ss. 87-100
**Hanstad, D. V., & Skille, E. A. (2010). Journalisters syn på samarbeidet med den norske OL-troppen under vinterlekene i Vancouver 2010. Norsk Medieskrift, 17, ss. 348-363
**Sisjord, M. K., Fasting, K. & Sand, T. S. (2011). Inkludering av ungdom med minoritetsbakgrunn i NIF-organisert idrett. Tidsskrift for ungdomsforskning, 11(2), 71-92.
** Lenke på Canvas