IKF130 Innføring i interkulturell forståelse
Alle versjoner:
IKF130 (2022—2023)
IKF130 (2021—2022)
IKF130 (2020—2021)
IKF130 (2019—2020)
Emnekode: IKF130
Emnenavn: Innføring i interkulturell forståelse
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 20 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til årsstudium/bachelor i interkulturell forståelse.
Relevans i studieprogrammet
- Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell forståelse
- Obligatorisk emne i bachelor i interkulturell forståelse
Innledning
Emnet gir innføring i sentrale faglige temaer innenfor kulturforståelse, kommunikasjon og religion som kan anvendes på alle studieemner og nivåer innenfor Interkulturell forståelse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten har
- kunnskap om interkulturell forståelse, kommunikasjon og samhandling.
- kunnskap om interkulturelle utfordringer og muligheter knyttet til kulturelt og sosialt mangfold.
- kunnskap om kulturbegrepet og om betydningen av religion og virkelighetsforståelser i sosiale og kulturelle kontekster.
- kunnskap om produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av nasjonalitet, religion, etnisitet, klasse og kjønn.
- kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsprosesser, minoritet og majoritet, diskriminering, rasisme og ekstremisme, makt og avmakt.
- kjennskap til hvordan politiske og økonomiske institusjoner og strukturelle faktorer skaper forutsetninger for identitet, meningsdanning og livssjanser.
- kunnskap om interkulturelle utfordringer og muligheter knyttet til kulturelt og sosialt mangfold.
- kjennskap til etiske og menneskerettslige perspektiv på aktuelle interkulturelle problemstillinger.
- kjennskap til faghistorisk utvikling av interkulturelle studier.
FERDIGHETER
Studenten
- kan anvende interkulturell forståelse og faglige perspektiver på identitet, inklusjons- og eksklusjonsprosesser, minoritet og majoritet for å forstå og reflektere over interkulturelle utfordringer og muligheter i flerkulturelle og flerreligiøse samfunn.
- kan anvende faglige perspektiver på religion, riter og myter og gjøre rede for religioners betydning for individ og samfunn.
- kan reflektere over etiske og menneskerettslige perspektiv på aktuelle interkulturelle problemstillinger samt tematisere eurosentrisme og rasisme.
- kan diskutere produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av nasjonalitet, religion, etnisitet, klasse og kjønn.
- kan reflektere rundt begrensninger og muligheter for interkulturell kommunikasjon og samhandling med utgangspunkt i politiske, økonomiske og andre faktorer.
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har innsikt i sentrale interkulturelle problemstillinger, og har kunnskap om kommunikasjon og samspill mellom mennesker i et flerkulturelt og flerreligiøst perspektiv.
- kan gjøre rede for faglige perspektiver på inklusjons- og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom minoritet og majoritet.
- har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til sosial ulikhet og menneskeverd.
- kan drøfte interkulturelle problemstillinger i samtiden og legge til grunn faglige perspektiver, kultursensitivitet og etisk refleksjon skriftlig og muntlig.
Innhold
Emnet er et innføringskurs i interkulturell forståelse. De faglige perspektivene setter studenten i stand til å reflektere over og drøfte interkulturelle problemstillinger i samtiden med tanke på kommunikasjon og samhandling på tvers av kulturelle, religiøse, etniske og andre skillelinjer. Ett av målene er at studenten skal få kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom majoritet og minoritet. Emnet belyser hvordan koblinger mellom kjønn, klasse, etnisitet, religiøs tilhørighet og nasjonalitet/statsborgerskap er viktige aspekter ved identitet og produksjon av sosial ulikhet i en samtid preget av økende globalisering.
Temaene som introduseres blir også belyst gjennommenneskerettslige perspektiv og ved å peke på hvordan politikk, og strukturelle og institusjonelle faktorer, har implikasjoner for identitet, meningsdanning, tro og livssjanser i flerkulturelle samfunn. Fokuset er både på å forstå andre på deres egne premisser og å bygge bro av forståelse. Emnet er tverrfaglig og er tuftet på blant annet kulturstudier, språk- og kommunikasjonsstudier, antropologi, sosiologi, religionsstudier, filosofi og psykologi. Gjennom ulike arbeidsformer lærer studentene å reflektere over dagsaktuelle interkulturelle og etiske problemstillinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, akademiske seminar med gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner i plenum, individuelt arbeid.
Arbeidsomfang
Ca. 600 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gjennomføre avsluttende vurdering:
- Obligatorisk deltagelse på fire akademisk seminar (minimum 80 % frammøte)
- Akademisk logg (individuelt arbeid) innen gitt frist. Loggen har et omfang på ca.3000 ord og føres etter nærmere oppgitt mal. Loggen skal reflektere temaer som er behandlet i undervisning, på akademisk seminar og arbeid i kollokviegrupper.
Akademisk logg l vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan ny levering skje innen utgangen av eksamensperioden samme semester.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Hjemmeeksamen (5 dager). 3000 ord.
Tillatte hjelpemidler
Alle hjelpemidler tillatt under hjemmeeksamen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk, skandinaviske språk eller engelsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
20 sp overlapping med IKF110 Innføring i interkulturell forståelse
15 sp overlapping med 3IK101 Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.