MGL5PE102 Pedagogikk og elevkunnskap 102 5-10
Alle versjoner:
MGL5PE102 (2024—2025)
MGL5PE102 (2023—2024)
MGL5PE102 (2022—2023)
MGL5PE102 (2021—2022)
MGL5PE102 (2020—2021)
MGL5PE102 (2019—2020)
MGL5PE102 (2018—2019)
Emnekode: MGL5PE102
Emnenavn: Pedagogikk og elevkunnskap 102 5-10
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning.
Innledning
Hovedtema for Pedagogikk og elevkunnskap 1b er «Lærerens tilrettelegging for læring i et klasserom». Emnet har et omfang på 10 sp. og inngår som obligatorisk del av andre år av grunnskolelærerutdanningen (5.-10. trinn) ved NLA Høgskolen. Faget består samlet sett av Pedagogikk og elevkunnskap 1-2 på til sammen 60 sp.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp og varierte arbeids- og vurderingsformer for elevene
- har kunnskap om skolens samarbeidspartnere, ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn pa– 5.-10. trinn og hvordan disse kommer til syne i opplæringen
- har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
- har brei kunnskap om hvordan kompetanse i grunnleggende ferdigheter kan bidra til a– øke læringen for elevene
- har kunnskap om klasseledelse
FERDIGHETER
Studenten
- kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i didaktisk teori
- kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
- kan anvende forskningsbasert kunnskap til a– utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
- kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av
undervisning og læring
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
- kan pa– et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
Innhold
Pedagogikk og elevkunnskap skal legge til rette for at studentene utvikler en helhetlig kompetanse der kunnskaper, ferdigheter og verdier danner grunnlag for danning og utforming av egen læreridentitet. Faget skal utvikle studentenes selvforståelse, styrke deres evne til refleksjon over egen kompetanse og undervisningspraksis, og gjøre dem i stand til å bidra til utvikling av en inkluderende fellesskole for alle barn og unge. Sentralt i faget er å danne studentene til å forvalte sitt lærermandat som hviler på sentrale profesjonsetiske prinsipp. Fagets kjerne omfatter:
- forskningsbasert kunnskap om oppdragelse og undervisning med vekt på elevenes faglige, sosiale og personlige utvikling og læring.
- utvikling av studentenes profesjonalitet, didaktiske kyndighet, teoretiske forståelse og vitenskapelig tenkemåte i samarbeid med praksis og andre fag.
- oppøving av studentenes evne til kritisk analyse av skolen som organisasjon i spenninger mellom tradisjon og fornying, og i lys av utfordringer som samfunn, kultur, religion og politikk representerer for lærerarbeid i dag og historisk.
Studentene skal fordype seg i undervisningsarbeid og utvikle ferdigheter i å lede undervisning. Dette krever inngående forståelse av utfordringer og muligheter i didaktiske møter mellom elev, lærer og lærestoff. Studiet gir særlig fordypning i fenomener som klasseledelse, vurdering, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Studentene skal også utvikle relasjonell kompetanse på en slik måte at de er i stand til å møte elever, foresatte og kolleger med faglig og menneskelig kompetanse.
Arbeids- og undervisningsformer
Opplæringen vil skje med utgangspunkt i forelesninger, seminarer, grupper, fagveiledning, selvstudium, fler/tverrfaglig arbeid, praksisoppgave, skriftlige innleveringer, muntlige fremføringer og fellesfaglige profesjonsdager.
Arbeidsomfang
300 timer
Arbeidskrav
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
- Gruppearbeid med muntlig framlegg
- En flerfaglig oppgave knyttet til praksis
- Individuell skriftlig oppgave. Akademisk tekst med utgangspunkt i en gitt problemstilling.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
3 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Tillatte hjelpemidler
Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk etter søknad.
Praksis
Se emneplanen for praksis.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Bøker, bokkapitler og artikler
Black, P. og William, D. (1998). Inside the black box. King's College. https://weaeducation.typepad.co.uk/files/blackbox-1.pdf
Buli-Holmberg, J. & Ekeberg T. R. (2016). Likeverdig og tilpasset opplæring i en skole for alle. Universitetsforlaget. (kap. 2, 4, 5, 6, 9, 10, 11)
Dysthe, O. (2008). Klasseromsvurdering og læring. Bedre skole (4), 16-23. https://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/vfl/andre-dokumenter/felles/olga-dyste-bedre-skole-08.pdf
Flatås, R. M. (2015). Klasseledelse og relasjoner. Leker og øvelser. Pedlex.
Flatås, R. M. (2021). Underveisvurdering i praksis. Håndbok for læreren. Gan Aschehoug.
Gamlen, S. (2021). Vurdering for lærelyst og mestring. Fagbokforlaget.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback, Review of educational research, 77(1), 81-112. https://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/vfl/andre-dokumenter/felles/hattie_taimperley_2007_power_of_feedback1.pdf
Imsen, G. (2020). Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk (6. utg). Universitetsforlaget. (kap. 6, 9, 10, 12, 13 og 14)
Jokstad, G. S. & Hagenes, T. (2020). Elever med stort læringspotensial – en kunnskaps- og holdningsutfordring? I: L. K. Jermstad & U. S. Goth, Fra barnehage til voksenliv – Utdanning, didaktikk og verdi. Novus Forlag. http://omp.novus.no/index.php/novus/catalog/view/13/17/868
Nordahl, T. (2012). Dette vet vi om klasseledelse. Gyldendal Akademisk.
Ogden, T. (2012). Atferdsproblemer og myten om den inkluderende skolen. Bedre Skole, nr. 4, 23-27. http://www.ogden.no/filer/adferdsproblemer_bedreskole.pdf
Postholm, M. B., Midthassel, U.V og Nordahl, T. (2012). Teoretisk bakgrunnsdokument for
arbeid med klasseledelse på ungdomstrinnet. Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/globalassets/filer/klasseledelse/ungdomstrinnet_bakgrunnsdokument_klasseledelse_vedlegg_1.pdf
Kompendium:
*Bjørnestad, E. (2014). Undervisnings- og arbeidsformer i klasserommet. I: J.H. Stray og L. Wittek (red.), Pedagogikk - en grunnbok (s. 355-368). Cappelen Damm Akademisk. (kap. 20)
*Engelsen, K.S. (2014). Vurdering som pedagogisk redskap. I: J.H. Stray og L. Wittek (red.), Pedagogikk -en grunnbok (s. 389-400). Cappelen Damm Akademisk. (kap. 22)
*Hausstätter, R. S. (2012). Grenseoppgangen mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning. I R.S. Hausstätter, (red.), Inkluderende spesialundervisning. Fagbokforlaget. (s. 21-32)
*Imsen, G. (2020). Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi (6. utg). Universitetsforlaget. (kap.9)
*Skovholt, K. (2014). Grunnleggende ferdigheter i alle fag. I: K. Skovholt (red). Innføring i grunnleggende ferdigheter: Praktisk arbeid på fagenes premisser. (side 13-54)
*Steinsvik, B. S. (2014). Tilpasset opplæring i et flerspråklig perspektiv. I T. Tiller, og M.B. Postholm (red.), Profesjonsrettet pedagogikk 8-13 (kap. 9). Oslo: Cappelen Damm. (side 161-175)
Studentene skal også ha kjennskap til:
Opplæringslova (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (LOV-1998-07-17-61). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61
Kunnskapsdepartementet (2020). Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/
Meld. St. 21 (2016-2017). Lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-21-20162017/id2544344/
Utdanningsdirektoratet (2017). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeverk/rammeverk-for-grunnleggende-ferdigheter/
Utdanningsdirektoratet (2020). Individuell vurdering. (Rundskriv 2/2020). https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Vurdering/udir-2-2020-individuell-vurdering/
Ekstra fordypningsanbefaling
Andreassen, S. E. & Tiller, T. (2021). Rom for magisk læring? En analyse av læreplanen LK20. Universitetsforlaget.