MGL5PROP102 Profesjonsrettet pedagogikk - Veiledning, kommunikasjon og mangfold 5-10
Alle versjoner:
MGL5PROP102 (2023—2024)
MGL5PROP102 (2022—2023)
MGL5PROP102 (2021—2022)
MGL5PROP102 (2020—2021)
MGL5PROP102 (2019—2020)
MGL5PROP102 (2018—2019)
Emnekode: MGL5PROP102
Emnenavn: Profesjonsrettet pedagogikk - Veiledning, kommunikasjon og mangfold 5-10
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning for studenter som velger masterfag Profesjonsrettet pedagogikk (ProP)
Innledning
Hovedtema for emnet veiledning, kommunikasjon og mangfold er å gi studentene anledning til å gå i dybden på de pedagogiske fagområdene. Emnet har et omfang på 15 sp og utgjør sammen med emnet Allmennpedagogiske grunnlagsspørsmål (15 sp) det obligatorisk 30 sp faget ProP for studenter som velger master i Profesjonsrettet pedagogikk.
Studiet tar sikte på å kvalifisere til oppgaver innenfor veiledning og arbeid med elevmangfoldet i skolen. Utdanningen legger vekt på å utdanne veiledere som kan gi systematisk og kvalifisert veiledning i tillegg til kompetanse om utvikling og læring for elevmangfoldet i skolen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om veisøkerrollen og om veilederrollen
- har kunnskap om forskjellige former for veiledning og om ulike kontekster veiledning foregår innenfor
- har kunnskap om etiske perspektiv i arbeid med veiledning, kommunikasjon og mangfold
- har kunnskap om kommunikasjon og samspillsprosesser
- har kunnskap om elevmangfold i skolen
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, begrunne og gjennomføre veiledning
- kan analysere og reflektere over veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
- kan planlegge og vurdere med sikte på utvikling og læring for elevmangfoldet i skolen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har gode kommunikasjonsferdigheter
- viser etisk refleksjon og evne til vurdering i veiledning, kommunikasjon og i møte med elevmangfoldet
- kan legge til rette god veiledning i ulike kontekster
- har innsikt i hvordan en kan møte mangfoldet av elever i skolen
Innhold
Emnet skal legge til rette for at studenten utvikler en helhetlig kompetanse der kunnskaper, ferdigheter og verdier danner grunnlag for danning og utforming av egen læreridentitet. Faget skal utvikle studentens selvforståelse, styrke evne til refleksjon over egen kompetanse og undervisningspraksis, og gjøre studenten i stand til å bidra til utvikling av en inkluderende fellesskole for alle barn og unge
Det er grunnleggende viktig å skape helhet og sammenheng i studiet ved å knytte sammen teori og praksis. Studenten skal både ha kjennskap til ulike teorier knyttet til veiledning, kommunikasjon og mangfold, og øves opp i å se sammenhenger mellom teoretisk kunnskap og egne praksiserfaringer
Gjennom teoriervervelse og praktiske øvelser skal studenten i få bevissthet om hva veiledning er, og hvordan veiledning tar form i møte med mennesker i ulike situasjoner. Emnet vil gi innblikk i elevmangfoldet en møter i skolen og kunnskap om hvordan en som lærer planlegger og vurderer med sikte på utvikling og læring for alle elever
Studiet vektlegger å utvikle en analytisk og kritisk holdning til eget arbeid som veileder. Det er et mål at studenten får grunnleggende bevissthet om veileders oppgaver, samt utvikle bevissthet om etiske perspektiver i veiledningen, kommunikasjon og i møte med elevmangfoldet i skolen
Arbeids- og undervisningsformer
Opplæringen vil skje med utgangspunkt i forelesninger, grupper, fagveiledning, selvstudium, skriftlige innleveringer og muntlige fremføringer.
Det vektlegges studentaktive læringsformer og erfaringsutveksling. Studentene vil bli delt inn i faste grupper (basisgrupper). Faglærer veileder arbeidet i basisgruppene.
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca 450 timer
Arbeidskrav
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
- Gruppeframføring av fordypningstema
Individuell skriftlig oppgave. En reflekterende tekst om grunnleggende elementer, holdninger og verdier i veiledning. Omfang 2000 ord. Refleksjonen bygger på vedlagt egen veiledningssekvens som er videofilmet.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Studiet avsluttes med en muntlig eksamen. Studenten får utlevert en case og får 20 minutters forberedelsestid. Etterpå skal studenten gjøre rede for sin tolkning av casen og skissere hvordan det kan legges til rette for veieldning, kommunikasjon og elevmangfoldet med utgangspunkt i utlevert case. Fagsamtalen skal vise til bred teoriforankring i studiet.
Eksamen teller 100 % av karakteren.
Tillatte hjelpemidler
Den generelle delen av læreplanen og «læringsplakaten».
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Muntlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Andre språk må godkjennes etter søknad
Praksis
Se praksisplan for grunnskolelærerutdanningen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
Gjems, L. (2001). Veiledning i profesjonsgrupper. Gyldendal Akademisk. (Kap. 2, 4, 6, 7; 158 sider)
*Hauge, A.-M. (2016). Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget. (Kap.1; 21 sider)
*Haugen, V.D. & Haugen, R. (2020). Spesialpedagogisk tilrettelegging i skolen. Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1; 20 sider)
* Hesselberg, F. & Tetzchner, S. (2016) Tiltak i barnehage, skole og hjem. Gyldendal Akademisk. (Kap. 8; 46 sider)
Jensen, R. & Leirvik, C.H. (2015). Elevsamtalen, læringsdialog og vurdering. Gyldendal Akademisk. (82 sider)
*Karlsen, T. (red.). (2011). Veiledning under nye vilkår. Gyldendal Akademisk. (Kap. 3; 15 sider)
Kinge, E.K. (2020). Utfordrende atferd i skolen. Universitetsforlaget. (151 sider)
Lauvås, P. & Handal, G. (2019). Veiledning og praktisk yrkesteori. Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1, 5, 6, 7, 8, 10, 11; 163 sider)
Skagen, K. (2016). I veiledningens landskap. Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1, 2, 3, 5, 8; 69 sider)
Tveiten, S. (2019). Veiledning – mer enn ord. Fagbokforlaget. (Del 1; 124 sider)
Ulleberg, I. (2020). Kommunikasjon mellom lærer og elev. Fagbokforlaget. (Kap. 2, 3, 4, 5; 108 sider)
Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforlaget. (Kap. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8; 154 sider)
*Østrem, S. (2015). Veiledning som redskap i profesjonell utvikling. Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 2, 3; 38 sider)
Litteratur merket med * kommer i eget kompendium