P290 Bacheloroppgave i pedagogikk
Alle versjoner:
P290 (2024—2025)
P290 (2023—2024)
P290 (2022—2023)
P290 (2021—2022)
P290 (2020—2021)
P290 (2019—2020)
P290 (2018—2019)
P290 (2017—2018)
Emnekode: P290
Emnenavn: Bacheloroppgave i pedagogikk
Undervisningssemester: Vår, Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
EX101 (ex.phil.), EX102 (ex.fac.), P101-104, og minst 25 stp pedagogikk på 200-nivå.
Anbefalte forkunnskaper
Bacheloroppgaven skrives vanligvis i 5. eller 6. semester av bachelorstudiet
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i Bachelorgrad i pedagogikk. Kan erstattes av P211+ Bachelor oppgave i pedagogikk med vekt på interkulturell pedagogikk
Innledning
«Læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap innen et selvvalgt tema, som fører videre ett eller flere emner som studenten arbeidet med tidligere i studiet
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en pedagogisk problemstilling
- kan finne fram til relevante kilder og vurdere dem kritisk
- kan anvende kildene slik at de belyser problemstillingen
- kan anvende normer for akademisk skriving med hensyn til kildehenvisning, sitatbruk og oppsett av referanseliste
- kan foreta selvstendige og begrunnede refleksjoner og vurderinger
Generell kompetanse
Studenten
- viser bred innsikt i valgte tema
- kan formidle og drøfte fagstoff muntlig og skriftlig
- har deltatt i prosesser som bidrar til forpliktende samarbeid og faglig utvikling
- viser kjennskap til regler og retningslinjer for vitenskapelig arbeid
- viser gjennom arbeidet med oppgaven evne til selvstendige og begrunnede refleksjoner og vurderinger
Innhold
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal det gjennomføres et selvstendig skriftlig arbeid hvor studenten drøfter en avgrenset problemstilling i et selvvalgt tema innenfor ett eller flere av de pedagogiske emnene som studenten har studert tidligere. Problemstillingen kan både være mer teoretisk orientert og mer praksisorientert.
Arbeids- og undervisningsformer
Innen en bestemt frist, som blir opplyst ved semesterstart, skal studenten velge et mulig tema for bacheloroppgaven. I forbindelse med det første obligatoriske seminaret skal studentene arbeide med utforming av problemstilling for oppgaven. Studentene organiseres i seminargrupper hvor emneansvarlig gir innføring i arbeidet med oppgaven, og hvor det gjøres avtaler om forpliktende samarbeid gjennom semesteret. Hver student blir tildelt en veileder blant faglærerne. Veileder vil gi veiledning på og godkjenne problemstilling og selvvalgt pensum innenfor en fastsatt frist. Eventuelle endringer av problemstilling og litteraturliste under skriveprosessen skal godkjennes av veileder.
Studenten skal arbeide selvstendig med å skrive bacheloroppgaven. Informasjon om veiledning for skriving av oppgaven finnes i oppgaveheftet. Studenter som arbeider med oppgaver innenfor samme tema blir oppfordret til å samarbeide, men det skal skrives individuelle bacheloroppgaver. Oppgaven skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig arbeid.
Arbeidsomfang
Ca. 450 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før bacheloroppgave kan leveres:
- Obligatorisk deltakelse i to seminarer. Det første seminaret er knyttet til arbeid med utforming av problemstilling og retningslinjer for oppgaveskriving. I det andre skal studenten presentere prosjektet sitt muntlig for seminargruppen. Presentasjonen må være godkjent for at en skal kunne levere bacheloroppgaven. Datoer for seminarene blir oppgitt før semesterstart.
- Utforme problemstilling
- Velge pensum på 800 sider med relevans for oppgaven innen fastsatt frist.
- Selvvalgt pensum og problemstilling skal godkjennes av faglærer.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Individuell skriftlig bacheloroppgave. Omfang: mellom 5400 og 6600 ord
Tillatte hjelpemidler
Alle
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Gradert karakter fra A - F
Eksamensspråk
Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.
Praksis
Ingen
Emnesperre
P211+ Bacheloroppgave i pedagogikk med vekt på interkulturell pedagogikk, 15 stp.
P291 Bacheloroppgave i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk, 15 stp.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
P291 kan ikke erstatte P290, eller inngå i bachelorgraden for BAPED
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7. utgave). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 1, 2, 7 og 10 - fram til side 208. ( 85 sider)
Pettersen, T. (2015). Skriv : fra idé til fagoppgave (2.utg. ed., p. 254). Gyldendal akademisk. (s. 96-184; s. 247-249. Til sammen 91 sider). (Denne boken finnes også i digital utgave fra 2019).
I tillegg om lag 50 sider som blir lagt i digitalt kompendium ved oppstart av emnet.
800 sider selvvalgt pensum, godkjent av veileder.