RELPED120 Ledelsesfilosofi
Alle versjoner:
RELPED120 (2024—2025)
RELPED120 (2023—2024)
RELPED120 (2022—2023)
RELPED120 (2021—2022)
RELPED120 (2020—2021)
RELPED120 (2019—2020)
RELPED120 (2018—2019)
RELPED120 (2017—2018)
Emnekode: RELPED120
Emnenavn: Ledelsesfilosofi
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse teologi og ledelse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale ledelsesteorier
- kjenner til og kan gjøre rede for noen ulike karakter- og ledelsesutviklingsteorier
- kan forstå sammenhengen mellom etikk, pedagogikk og ledelse
- kan skjelne mellom destruktivt og konstruktivt lederskap
- har forståelse av lederen som mentor og rollemodell
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere over egen utøvelse av ledelse og forholdet mellom etikk, verdier og ledelse
- kan utvikle og trene evnen til besindighet og tålmodighet som forutsetninger for økt situasjonsbevissthet i utøvelse av ledelse
- kan utvikle og trene evnen til å ta initiativ og handle spontant
- kan forstå og videreutvikle nødvendige ferdigheter for ledelse av team og grupper
Generell kompetanse:
Studenten
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- har grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- har god allmenndannelse med innsikt i aktuell teologiske, kirkelige og samfunnsmessige problemstillinger, med særlig refleksjon om slike problemstillingers relevans inn mot temafeltet ledelse, dannelse, trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- kjenner til og har deltatt i prosesser som fremmer nytenking og innovasjon
Innhold
Dette er et emne for studenter som ønsker å studere deler av eller hele årstudiet i praktisk teologi og ledelse (PTL). "Ledelsesfilosofi" er et emne som gir en grunnleggende innføring i noen sentrale ledelsesteorier og ledelsesutviklingsteorier for å oppøve evnen til å kunne reflektere over forholdet mellom etikk, verdier og ledelse og trene evnen til besindighet og tålmodighet som forutsetninger for økt situasjonsbevissthet i utøvelse av ledelse. Gjennom variert og prosessorientert undervisning trenes også evnen til å ta initiativ og handle spontant og evnen til å forstå og videreutvikle nødvendige ferdigheter for ledelse av team og grupper. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet blir undervist i undervisningsuker/blokkundervisning. Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, mentorering og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til pensum, gruppearbeid og gruppeøvelser (der mentorering inngår), mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. I dialog med (evt tidligere) praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster.
Arbeidsomfang
Ca. 250 timer.
Arbeidskrav
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten levere inn og få godkjent:
- En underveisrefleksjon (ca. 500–1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som RELPED130: Danning og trosopplæring – barn og unge, og TEOL140: Teologi for en misjonal kirke, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500–2000 ord) for alle tre emner.
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000–1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som RELPED130: Danning og trosopplæring – barn og unge, og TEOL140: Teologi for en misjonal kirke, skal levere én samlet sluttrapport for alle tre emner.
- 4 timers skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Sluttrapport vurderes med bestått/ikke bestått av praksisleder etter innstilling fra praksisveileder. Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Omfang praksis: 35-40 timer. For studenter på årsstudium eller bachelorgrad i Praktisk teologi og ledelse samordnes praksis med de andre emnene som gjennomføres samme semester. Studentene tildeles praksisplasser etter å ha meldt inn ønsker med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser. For å bli godkjent som praksisplass er en avhengig av at det er knyttet en godkjent praksisveileder til praksisplassen.
Studiepoengreduksjon
10 sp. faglig overlapping med PTL201/102 og PTL211
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Politiattest I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Oppføringer merket med * gis i digitalt kompendium.
- Glasø, Lars og Geir Thompson. 2016. Transformasjonsledelse. Oslo: Gyldendal. (135s)
- Høst, Tor. 2016. Ledelse: en helhetlig modell. 2. utg. utg. Oslo: Universitetsforl. (89s)
- Kaufmann, Astrid & Kaufmann, Geir. 2016. Psykologi i organisasjon og ledelse. 5.utgave. Bergen: Fagbokforlaget, Kap 2, 5, 7, 11, 13, 14.
- Kirkhaug, Rudi. 2019. Lederskap : person og funksjon. Oslo: Universitetsforl. (174s)
Digitalt kompendium:
* Deierlein, Tom. 2015. "Why you should have a written leadership philosophy" Leader to Leader 2015 (77): 13-18. doi: 10.1002/ltl.20186. (6s)
* Einarsen, Skogstad, Schanke Aasland og Sand Bakken Løseth. 2002. "Destruktivt lederskap: årsaker og konsekvenser." i Ledelse på godt og vondt, redigert av Anders Skogstad og Ståle Einarsen, 233-254. Bergen: Vigmostad og Bjørke. (21s)
* Matthiesen 2002. "Situasjonsbestemt ledelse: Keiserens nye klær?" i Ledelse på godt og vondt, redigert av Anders Skogstad og Ståle Einarsen, 289-310. Bergen: Vigmostad og Bjørke. (20s)
* Kirkhaug, Rudi. 2018. Verdibasert ledelse. 2. utg. utg. Oslo: Universitetsforl. (88-112)