TEOL211 Gammeltestamentlig metode og eksegese
Alle versjoner:
TEOL211 (2023—2024)
TEOL211 (2022—2023)
TEOL211 (2021—2022)
TEOL211 (2020—2021)
TEOL211 (2019—2020)
Emnekode: TEOL211
Emnenavn: Gammeltestamentlig metode og eksegese
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
- Oppmeldt til eksamen i BIHEB101 i samme semester eller tilsvarende kunnskaper i bibelhebraisk (20 stp).
- Bibelvitenskapelige basiskunnskaper tilsvarende emnene som inngår i 1. år BATEO, PTL årsstudium eller KRLE årsstudium.
Anbefalte forkunnskaper
Gode engelskkunnskaper
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i teologi.
Innledning
Emnet begynner det vitenskapelige eksegetiske arbeidet med gammeltestamentlige tekster, som fortsetter på masternivå i emnet TEOL301.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i anerkjente vitenskapelige metoder i gammeltestamentlig bibeltolkning
- har bred kunnskap om innhold, tilblivelse og litterær egenart for de skriftene som skal studeres detaljeksegetisk
- har inngående kunnskap om de problemstillinger og temaer som er nevnt i tilknytning til de enkelte pensumtekster
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre en vitenskapelig, metodisk tolkning av grunnspråklige gammeltestamentlige tekster ut fra deres litterære og historiske egenart og kontekst
- kan anvende den metodiske innsikten i arbeidet med andre gammeltestamentlige tekster
- kan anvende kunnskapen som er tilegnet gjennom tolkningen av de tekstene som skal studeres detaljeksegetisk, i videre bibelfaglige studier.
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke sine kunnskaper i bibelhebraisk og gammeltestamentlig metode og eksegese som del av prekenforberedelse
Innhold
Emnet består av to deler:
- Bibeltolkningens metoder (ca. 3 studiepoeng).
- Studium av tekster i deres kontekst, til sammen ca. 12 s. Hebraica-tekster (ca. 7 studiepoeng):
a. Tekster fra Genesis (1 Mosebok)
Det legges vekt på følgende temaer:
- Oversikt over Pentateukens litterære karakter (form og sjanger), samt de viktigste problem og hypoteser knyttet til tilblivelseshistorien for disse tekster, med særlig vekt på Fedrehistorien (Gen 12-50).
- Tekstutvalget er gjort slik at det særlig legges vekt på å analysere narrative tekster, på relevante metoder i fortellingstolkning, og på den narrative problematikk i de utvalgte Genesis-tekstene. Hertil hører også en grunnleggende innføring i folkloristisk analyse av de nevnte fortellingene.
- Oversikt over ekteskaps- og familieproblematikkens betydning i
Fedrehistorien, sett fra en antropologisk synsvinkel, med særlig vekt på spørsmålet om arverett til Landet, slik dette kommer til uttrykk i de opplistede tekster og deres kontekst.
- Elementær oversikt over temaene «Landet, Fruktbarheten og Fromheten» slik dette kommer til uttrykk i Genesis.
- Fedreløftenes litterære og teologiske funksjon i fortellingsstrukturen.
b. Tekster fra Salmene:
I tilknytning til tekstene legges det særlig vekt på hvilke teologiske tradisjoner salmene hører hjemme i.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer.
Arbeidskrav
For å gå opp til avsluttende eksamen, må studenten skrive og få godkjent en grunnspråklig eksegetisk gjennomgang av én av kirkeårets tekster (oppgitt av emneansvarlig) på ca. 1000-1500 ord.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- 3 dagers hjemmeeksamen, der studenten skal løse en tolkningsoppgave.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
10 sp studiepoengsreduksjon mot KME211.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
Tekster for detaljeksegese:
Genesis (1 Mosebok): 12:1-20; 16:1-16; 22:1-19; 28:1-22.
Salmene: 1; 2; 8; 22; 23; 24; 72.
Litteratur til bibeltolkningens metoder:
Amit, Y. (2001). Reading Biblical Narratives. Literary Criticism and the Hebrew Bible. Minneapolis, MN: Augsburg Fortress.
Hayes, J.H. & Holladay, C.R. (1988 eller ny, bearbeidet utg. 2007). Biblical Exegesis. A Beginner’s Handbook. London: SCM.
Litteratur til Genesis-tekstene:
Berge, K. (2006). «Etnisitet og religiøs identitet i Patriark- og Utferdsfortellingen». Dansk Teologisk Tidsskrift 69 (2006), s. 184-201.
Blenkinsopp, J. (1992). The Pentateuch. An Introduction to the First Five Books of the Bible. New York: Doubleday, s. 1-53; 98-130; 229-243.
Lundager Jensen, H.J. 2003). «Landet og personen. To teologiske strømninger i Det Gamle Testamente», i: Holt, E.K. & Lundager Jensen, H.J. (red.), Mellem Tekster. København: Anis, s. 105-119.
Niditch, S. (1993). Folklore and the Hebrew Bible. Minneapolis, MN: Fortress (til Gen 16).
Niditch, S. (2000). A Prelude to Biblical Folklore. Underdogs and Tricksters. Chicago: University of Illinois Press, s. xv-xix; 23-66.
Wenham, G. J. (1987). Genesis 1-15. (Word Biblical Commentary.) Waco: Word.
Westermann, C. (1974-81). Genesis. Vol. 1-3. London: SPCK.
Til Salmene:
Craigie, P. C. (1983). Psalms 1-50. (Word Biblical Commentary.) Waco: Word.
Ringgren, H. (1987-97). Psaltaren Bd. 1-3. (Kommentar till Gamla Testamentet.) Uppsala: EFS-Förlaget.
Tate, M. (1990). Psalms 51-100. (Word Biblical Commentary.) Waco: Word.
Steinberg, N. (1993). Kinship and Marriage in Genesis. A Household Economics Perspective. Minneapolis MN: Fortress, s. 1-34; 39-55; 135-147.
Kommentarlitteratur til bibeltekstene (utdrag fra én eller flere av disse eller tilsvarende leses):
Til Genesis/1 Mosebok:
Brueggemann, W. (1982). Genesis. Interpretation. Atlanta: John Knox.