TEOL305 Teologisk etikk og religionsfilosofi
Alle versjoner:
TEOL305 (2024—2025)
TEOL305 (2023—2024)
TEOL305 (2022—2023)
TEOL305 (2021—2022)
Emnekode: TEOL305
Emnenavn: Teologisk etikk og religionsfilosofi
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Bachelor i teologi eller tilsvarende kristendomsfaglig eller religionsvitenskapelig bachelor som inkluderer grunnstudier i etikk.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i mastergrad i teologi og profesjonsstudium i teologi (cand. theol.)
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om grunnlagsproblemer i teologisk etikk, herunder forholdet til filosofisk etikk
- har inngående kunnskap om spørsmål som gjelder åpenbaringsforståelse og skriftbruk i teologisk etikk, med særlig fokus på samlivsetikken
- har kunnskap om ulike utgaver av religionsfilosofi
- har avansert kunnskap om følgende religionsfilosofiske temaer:
- gudsbevisene i historisk og aktuell kontekst
- forholdet mellom tro og vitenskap
- religionskritikk
- religion i en pluralistisk samfunnskontekst
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og anvende normative etiske perspektiver innenfor en faglig og profesjonsmessig kontekst
- kan drøfte sentrale religionsfilosofiske spørsmål allment og inngående i relasjon til kristen tro
- kan reflektere på avansert nivå rundt gyldigheten og relevansen til ulike etiske og religionsfilosofiske posisjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra med faglig kvalifiserte innspill i etiske eller etisk relevante sammenhenger og diskurser i arbeid og samfunn.
- kan reflektere rundt og delta i debatten om religionens rolle i samfunnet og religionens rasjonalitet
Innhold
Emnet består av én del etikk (ca. to tredjedeler) og én del religionsfilosofi (ca. én tredjedel). Noen av grunnlagsproblemene som drøftes, vil være relevante for begge delene.
I etikkdelen studeres sentrale grunnlagsetiske problemer med utgangspunkt i teologisk etikk, i dialog med filosofisk etikk. Det leses i denne sammenheng også et utvalg teologiske og/eller filosofiske originaltekster. Samlivsetikken benyttes som et områdeetisk referanseområde for grunnlagsetiske problemer på grunn av disse spørsmålenes kirkelige og samfunnsmessige aktualitet.
I religionsfilosofidelen studeres tre grunnleggende tema (gudsbevis, forholdet mellom tro og vitenskap, og religionskritikk), primært med referanse til en kristen teologisk diskurs, men også med utblikk til filosofien og andre religioners tenkning. Sammen med dette gis en oversikt over ulike måter å tenke religionsfilosofi på.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og seminarsamlinger, sistnevnte i forbindelse med lesning av originaltekster og drøfting av samlivsetiske dokumenter.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student ca.300 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
- melde inn selvvalgte originaltekster (ca. 150 s hver til etikkdelen og religionsfilosofidelen) via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt.
- holde én muntlig presentasjon eller bidra med et forberedt innlegg i seminarsamling knyttet til selvvalgte originaltekster i etikk eller referansedokumenter for samlivsetikken.
For studenter som ikke har mulighet til å være fysisk til stede i undervisningsseminar, kan deltagelse skje via elektronisk kommunikasjon som Teams eller lignende.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Muntlig eksamen, ca. 30 min.
Del 1: presentasjon over selvvalgt tema med utgangspunkt i selvvalgte originaltekster til religionsfilosofi-delen
Del 2: utspørring i grunnlagsetikk og religionsfilosofi
Tillatte hjelpemidler
Del 1: Notater, ev. presentasjonsfiler eller handout
Del 2: Ingen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
TEOL305 Teologisk etikk og religionsfilosofi overlapper KMA303 Etikk i kontekst med 7 studiepoeng
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
Til etikkdelen (ca. 500 s.):
Brunvoll, A. (2014). «Eit sams verdigrunnlag for ein mangfaldig kultur – kvar kan det kome frå?», i Bringeland, H. og Brunvoll A. (red.): Religionen og verdigrunnlaget for samfunnet. Oslo: Vidarforlaget, s. 27-56. (29 s.)
Gill, R. (red.) (2. utg. 2012). The Cambridge Companion to Christian Ethics. Cambridge: Cambridge University Press, s. 3-130; 162-178. (144 s.)
Østnor, L. (2007). Etisk tenkning. Hvordan drøfte og grunngi i teologisk etikk? Trondheim: Tapir, s. 105-185. (86 s.)
Referansedokumenter til arbeid med samlivsetikk (tekstene har mange overlappinger og det samlede sidetallet regnes derfor ikke som pensum i vanlig forstand):
- Den norske kirkes lærenemnd (2006). Skriftforståelse og skriftbruk med særlig henblikk på homofilisaken. Oslo: Kirkerådet, s. 34-127. (94 s.) https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/slik-styres-kirken/Laereorgan-for-Den-norske-kirke/
- Alfsvåg, K. & Andersen, M.D. (red.). Samlivsetikk og kristen tro. Utredning fra et utvalg oppnevnt av lutherske organisasjoner og frikirker. Oslo: Lunde, s. 14-97. (84 s.) http://imf.no/wp-content/uploads/2013/02/samlivsetikk_-_hele_boka.pdf
- Bispemøtets samlivsutvalg (2013). Sammen. Samliv og samlivsordninger i et kirkelig perspektiv, s. 34-127 (94 s.) https://kirken.no/globalassets/kirken.no/bispemotet/2014/dokumenter/rapporter/sammen- 2013-hele-ny-low.pdf
Teologiske og/eller filosofiske originaltekster til etikk: Utvalg på ca. 150 sider godkjent av faglærer.
Til religionsfilosofi-delen (ca. 400 s.):
Brunvoll, A., Bringeland, H., Gilje, N. og Skirbekk, G. (red.) (2009). Religion og kultur. Ein fleirfagleg samtale. Oslo: Universitetsforlaget, s. 46-59; 87-105; 106-128. (53 s.)
Dahl, E. (2008). «Religionskritikkens gjenkomst og dens religiøse bruk». Kirke og Kultur, vol 2, s. 138-47. (9 s.) (www.idunn.no)
Eikrem A. og A. O. Søvik (red.): Talking seriously about God. Wien: LIT Verlag, s. 1-20; 21-35; 91-106; 107-127. (70 s.)
Murray, M. J. & Rea, M. C. (2008). An introduction to the philosophy of religion. Cambridge: Cambridge University Press, s. 91-190 (100 s.)
Søvik, A. O. (2011): «Hvordan kan man kritisere påstandsinnholdet i religioner på en velbegrunnet måte?» Tidsskrift for teologi og kirke 82/1, s. 56-68. (12 s.) (www.idunn.no)
Aadnanes, P. M. (2005): «Ein gud skapt i menneskets bilete? Glimt frå den moderne religionskritikkens historie.» Religion og livssyn. (1:2005). (12 s.)
Originaltekster til de religionsfilosofiske temaene: Utvalg på ca. 150 sider godkjent av faglærer.
Studenter som ønsker å skrive masteroppgave innenfor etikk/religionsfilosofi kan med fordel velge originaltekster som er relevante til forberedelse av masteroppgaven.