3KL106 Kristent ungdomsarbeid i apologetisk perspektiv
Alle versjoner:
3KL106 (2024—2025)
3KL106 (2023—2024)
3KL106 (2022—2023)
3KL106 (2021—2022)
3KL106 (2020—2021)
3KL106 (2019—2020)
3KL106 (2018—2019)
3KL106 (2017—2018)
Emnekode: 3KL106
Emnenavn: Kristent ungdomsarbeid i apologetisk perspektiv
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Emnet forutsetter generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kjennskap til den kristne troens innhold.
Relevans i studieprogrammet
Emnet ivaretar viktigheten av å innrette kristen apologetikk spesifikt på utfordringene i ungdommens livsverden. Emnet er en teoretisk variant av KL104.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om de unges livsverden, med særlig henblikk på medie- og livssynsmangfoldet
- har kjennskap til aktuelle spørsmål og innvendinger mot kristen tro
- har kjennskap til grunnleggende tema i kristen apologetikk
Ferdigheter:
Studenten
- kan møte de unge der de er, med en helthetlig kristen apologetikk
- kan møte de mest aktuelle spørsmål og innvendinger mot kristen tro
Generell kompetanse:
Studenten
- kan reflektere over hvordan en kan møte sentrale utfordringer i relasjonen mellom livssynsmangfoldet, kristen tro og den unges livssynsdanning
- har frimodighet i å forsvare og begrunne kristen tro
Innhold
Emnet består av tre deler:
1. Ungdommens livsverden og kristen apologetikk
Denne delen retter fokus mot sentrale aspekt ved den unges aktuelle livsverden og utforsker apologetikkens relevans i denne konteksten.
2. Ungdom, trosopplæring og kristen apologetikk
Denne delen retter fokus på utfordringer og muligheter i formidling av kristen tro som sann og troverdig i møte med de unge - som i sin livssynsdanning omgis av en livsverden preget av medie- og livssynsmangfold. Konteksten er trosopplæring og disippelgjøring på menighetsarenaen.
3. Ungdom, evangelisering og kristen apologetikk
Denne delen utforsker relevante verktøy til bruk i formidling av kristen tro som sann og troverdig i møte med ulike grupper av unge som ikke bekjenner kristen tro.
Arbeids- og undervisningsformer
For både fjernstudenter og lokale studenter gjelder tre til fire innledende obligatoriske kursdager, der undervisningen består av konsentrerte forelesninger og seminarer. Arbeidsoppgaven hjelper studenten inn i fagstoffet.
For fjernstudenter skjer den påfølgende undervisningen i form av nettleksjoner og podcasts. For lokale studenter gis undervisning med vekt på forelesninger, seminarer og workshops av tilsvarende omfang.
Arbeidsomfang
Cirka 375 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å få lov til å gå opp til eksamen:
a. Deltakelse på minst 80 % av tre dagers obligatorisk innføringskurs.
b. Arbeidsoppgave på 1000 ord.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Vurderingen i 3KL106 består av følgende deler og vekting:
- Case om kristent ungdomsarbeid i apologetisk perspektiv. Omfang på 1500 ord (pluss/minus 15 prosent). (Utgjør 40 prosent.)
- Formidlingsprosjekt med fokus på trosopplæring eller evangelisering. Omfang tilsvarende 1000 ord (pluss/minus 15 prosent). (Utgjør 30 prosent.)
- Refleksjonsnotat om utfordringer og muligheter for kristen apologetikk i møte med aktuell ungdomskultur. Omfang på 1000 ord (pluss/minus 15 prosent) (Utgjør 30 prosent.)
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Vurderingen skjer etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Eksamener kan besvares på skandinaviske språk eller engelsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
- Emnet er en teoretisk variant av 3KL104, og kan ikke tas sammen med dette.
Emnesperre
3KL104 Kristent ungdomsarbeid i apologetisk perspektiv, med praksis
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja