3KL205 Bibelformidling og populærkultur
Alle versjoner:
3KL205 (2022—2023)
3KL205 (2020—2021)
3KL205 (2019—2020)
3KL205 (2018—2019)
3KL205 (2017—2018)
Emnekode: 3KL205
Emnenavn: Bibelformidling og populærkultur
Undervisningssemester: Vår, Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
3KL205 forutsetter generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Anbefalte forkunnskaper
3KL101 og 3KL102, årsstudium i KRL eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelorgrad i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- har kunnskap om populærkultur som livssynsformidler
- har kunnskap om bibelformidling ved bruk av populærkulturelle tekster
Ferdigheter:
- kan analysere utvalgte populærkulturelle fortellinger med utgangspunkt i livssynsteori
- kan formidle bibelske tekster og tema med populærkulturelle uttrykk som ressurser
Generell kompetanse:
- kan utvise respekt, og kritisk vurderingsevne i møte med tekster i Bibelen og populærkulturen
Innhold
3KL205-1 Populærkulturelle fortellinger som sentrale livssynsformidlere
Her introduseres aktuelle populærkulturelle uttrykk hvor livssynselementene i disse analyseres, og hvor dette relateres til kristen tro.
3KL205-2 Bibelformidling i møte med utfordringen fra populærkulturen
Her introduseres populærkulturen som aktuell utfordring for bibelformidling hvor dette også settes inn i en større mediefaglig og teologisk sammenheng.
3KL205-3 Bibelformidling med bruk av populærkultur
Her gis praktiske eksempler på hvordan temaer fra populærkulturen kan brukes i aktuell formidling av bibelske tekster og tema.
Arbeids- og undervisningsformer
3KL205 tilbys som fjernstudium og/eller lokalstudium. For fjernstudentene gjelder 4-5 obligatoriske kursdager. Undervisningen består her av konsentrerte forelesninger og seminarer hvor sentrale temaer og "case" drøftes. Den øvrige undervisningen skjer i form av nettleksjoner.
For lokale studenter gis undervisning i tilsvarende omfang, med vekt på forelesninger, seminarer og ulike workshops. Når seminarformen brukes, danner studentenes bidrag utgangspunkt for samtale og drøfting som hjelp til refleksjon rundt sentrale tema i pensum. I workshops står analyse av ulike medietekster sentralt, sammen med oppgaveskriving og praktiske formidlingsøvelser.
Både i fjernstudium- og lokalstudiumvarianten inngår medieanalyse som sentral arbeidsmåte, der en av analysene leveres for godkjenning av faglærer.
Arbeidsomfang
250-300 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
a. Deltakelse på minst 80 prosent av obligatorisk undervisning
b. Én skriftlig, individuell medieanalyse på 1000 - 1200 ord levert innen oppgitt frist. Det skal svares på konkrete spørsmål som gis. Formålet er å sikre at studentene er godt kjent med analyseverktøyet som ligger til grunn for mye arbeidet på KL205, og som skal være kjent fra emnet KL101.For medieanalysen gjelder de faglige og formelle kravene som er spesifisert i gjeldene manual.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Vurderingen i 3KL205 består av en skriftlig prosjektoppgave med et omfang på ca. 4000 ord (pluss minus 15 %).
For den skriftlige prosjektoppgaven gjelder de faglige og formelle kravene som er spesifisert i gjeldende manual.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Oppgaven vurderes etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk og engelsk.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei