4MGL1ENG102 Engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk
Alle versjoner:
4MGL1ENG102 (2024—2025)
4MGL1ENG102 (2023—2024)
4MGL1ENG102 (2022—2023)
Emnekode: 4MGL1ENG102
Emnenavn: Engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptatt i grunnskolelærerutdanningen
Anbefalte forkunnskaper
Gode språkkunnskaper i engelsk
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Engelsk 1 består av to moduler. Begge modulene, til sammen 30 studiepoeng, må inngå hvis Engelsk 1 skal brukes som valgfag i lærerutdanningen
Modul 1 Engelsk språkkunnskap og didaktikk (15 poeng)
Modul 2 Engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk (15 poeng)
Innledning
Emnet tilbys høsten 2022, med forbehold om godkjenning fra NOKUT
Beskrivelsen av Engelsk 1 og underliggende moduler bygger på kompetansekravene til nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning trinn 1-7, revidert 2018 og rammeverket «Røtter og vinger» som er et grunnlagsdokument for NLAs grunnskolelærerutdanning.
Faget engelsk i grunnskolelærerutdanningen er et viktig redskap og dannelsesfag for mellommenneskelig forståelse i en stadig mer global verden, en verden som også gjenspeiles i norske klasserom. Kommunikasjon, toleranse og interkulturell forståelse forutsetter språklige ferdigheter og kjennskap til litteratur og kultur. Språk skal kunne fremme dialog, gi mulighet for nytenkning og legge til rette for kritisk refleksjon. Engelskfaget innehar en viktig rolle som brobygger i et mangfoldig og multikulturelt klasserom og skal bidra til økt tverrfaglighet med vekt på demokratisk forståelse og livsmestring. Relevant forskning og gjeldende læreplan er viktige styringsdokument i planlegging, undervisning og vurdering.
Engelsk 1 1-7 består av to moduler på 15 studiepoeng hver, hvor henholdsvis språk og kultur vektlegges. Modul 1 har tittelen Engelsk språkkunnskap og didaktikk, modul 2 heter Engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk. Begge moduler er knyttet sammen gjennom et felles didaktisk fokus.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begynneropplæring gjennom bruk av fortellinger og enkle tekster
- kjenner til flerspråklighet som en ressurs i kultur og litteratur
- har kunnskap om gjeldende læreplan, nasjonale prøver og pedagogiske læremidler i faget
- kjenner til sanger, rim, litteratur og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisningen
- kjenner til relevant forsknings- og utviklingsarbeid med vekt på litteratur og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert og selvstendig og være en god rollemodell for elevene
- kan planlegge og bruke varierte og differensierte læringsarenaer i kultur og litteratur, inkludert digitale, for å fremme læring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
- kan skriftlig og muntlig analysere og diskutere et utvalg av skjønn- og faglitteratur
- kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål til bruk i undervisningen
- kan bruke et grunnleggende oppsett for akademisk skriving i tekster om kultur, litteratur og didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle egen kulturell, litterær og didaktisk kompetanse
- kan formidle relevant fagstoff og bruke et engelsk språk tilpasset elever på trinn 1-7
- kan utveksle synspunkt over læring og praksis i et faglig felleskap og bidra til utvikling
- kan reflektere over og møte etiske utfordringer i skolehverdagen med fokus på barn og unges personlige vekst
Innhold
I Eng 1 1-7, Kultur og didaktikk vil lærerstudentene tilegne seg grunnleggende kunnskap om litteraturens og kulturens rolle i den engelskspråklige verden med spesiell vekt på barnelitteratur. Studentene skal også ha kjennskap til aktuelle og sentrale samfunnsforhold i noen engelskspråklige land. Etter å ha fullført modulen skal lærerstudentene kunne tilpasse og tilrettelegge et utvalg av engelsk barnelitteratur i undervisningen, både skriftlig og muntlig.
Studieopphold
I studiet inngår en 5 dagers tur til Det norske studiesenteret i York. Turen tilbys som en del av undervisningen i emnet, men er ikke obligatorisk. Oppholdet i York gir en unik mulighet for både språkøving og kulturinnsikt.
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil være forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid, prosjektarbeid og presentasjoner. Samhandling og dialog mellom studenter og mellom faglærere og studenter er en forutsetning for læring og opparbeidelse av didaktisk kompetanse og språkøvelse i faget. All undervisning foregår på engelsk og det er obligatorisk fremmøte i undervisningen.
Studiet krever en god del selvstendig arbeid. Det forventes at studentene deltar aktivt og bidrar til et godt læringsmiljø. Undervisningstimene vil i hovedsak formidle tema fra litteraturlisten, men også annen pensumrelevant kunnskap.
Arbeidsomfang
400 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet:
- En skriftlig oppgave
- Ett muntlig fremlegg
- Ett utviklingsrelatert arbeid knyttet til et av de tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020; livsmestring eller demokrati og medborgerskap
- Det er krav om minst 80 % deltakelse på undervisning.
Alle arbeidskrav gjennomføres på engelsk, og minst to skal ha en didaktisk tilknytning. Semesterplanen vil gi nærmere informasjon om arbeidskravene ved oppstart.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Muntlig eksamen, 30 minutter
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Engelsk
Praksis
Se egen praksisplan for grunnskolelærerutdanningen ved NLA Høgskolen, Oslo.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei