4MGL1KRLE213 KRLE 2 1-7 Nyreligiøsitet og media
Alle versjoner:
4MGL1KRLE213 (2024—2025)
4MGL1KRLE213 (2023—2024)
4MGL1KRLE213 (2022—2023)
4MGL1KRLE213 (2021—2022)
Emnekode: 4MGL1KRLE213
Emnenavn: KRLE 2 1-7 Nyreligiøsitet og media
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Det forutsettes at studenten har et grunnlag på 30 stp i KRL/RLE/KRLE, enten fra allmennlærerutdanningen fram til 2010 eller grunnskolelærerutdanningen fra 2010.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt relevant emne i GLU 1 -7.
Valgemne for studenter som skal ta master i KRLE i grunnskoleærerutdanningen.
Innledning
Emnet gir valgfordypning i nyreligiøsitet og forholdet mellom religion og media. Studentene vil bli kjent med noen av de mest sentrale personene, organisasjonene, ideene og praksisene innenfor nyreligiøsitet i vestlige samfunn fra slutten av 1800-tallet og frem til i dag. Media fungerer på mange måter som en katalysator for religiøs endring, og er én forklaringsfaktor når det gjelder nyreligiøsitet i vestlige samfunn. Studiet av nyreligiøsitet i dag innebærer derfor også analyse av hvordan media formidler nyreligiøst tankegods, og hvordan media kan skape nye former for fellesskap og organisering. I dette emnet vil studentene stifte bekjentskap med medialiseringsteori og lære om hvordan media kan bidra til religiøs endring innenfor rammen av nyreligiøsitet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om nyreligiøsitetens fremvekst og historie i vestlige samfunn, fra slutten av 1800-tallet til i dag
- kjenner til ideer og praksiser innenfor det nyreligiøse feltet
- har kjennskap til medialiseringsteori
- har kunnskap om hvordan media kan bidra til å endre autoritetsstrukturer, organisasjonsformer og innholdet i trosforestillinger og religiøs praksis
- har kunnskap om forholdet mellom religion og populærkultur
FERDIGHETER
Studenten
- kan anvende historisk kunnskap om kulturmøter og flerreligiøsitet i møte med mangfoldet i dagens samfunn
- kan reflektere rundt hvordan media preger vår forståelse av religion
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan reflektere selvstendig over lærerrollen i lys av forholdet mellom religion, media og danning
- kan reflektere selvstendig over faktorer som bidrar til religiøs endring
Innhold
Emnet gir valgfordypning i to tema:
- Nyreligiøsitet
- Forholdet mellom religion og media
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen organiseres i forelesninger og seminarer. Det blir planlagt dagsekskursjon(er) i løpet av studiet.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
- Førsteutkast til semesteroppgaven (1000 ord)
- Ekskursjonsrapport (1000 ord, eller digital fortelling)
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Individuell semesteroppgave. Lengde: 2500 ord. Med veiledning.
Tillatte hjelpemidler
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Emnet må kombineres med fellesdelen av KRLE2, 4MGL1KRLE200, 20 studiepoeng.
Tilbys som enkeltemne
Nei