4MGL1VIT301 Vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og forskningsetikk
Alle versjoner:
4MGL1VIT301 (2024—2025)
4MGL1VIT301 (2023—2024)
4MGL1VIT301 (2022—2023)
4MGL1VIT301 (2021—2022)
Emnekode: 4MGL1VIT301
Emnenavn: Vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og forskningsetikk
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
210 studiepoeng fra 1.-4.studieår må være bestått, deriblant minst 30 stp. på alle obligatoriske emner (pedagogikk og elevkunnskap, norsk og matematikk), VIT301, 30 studiepoeng i et undervisningsfag som bygger videre på 60 studiepoeng fra 1. -3.år og 30 studiepoeng i profesjonsrettet pedagogikk (fordypningsemnet).
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning.
Innledning
Studenten skal i dette emnet velge tema for masterarbeidet, orientere seg i relevant forskningslitteratur og, i løpet av emnet, utarbeide egen prosjektplan. Emnet skal videreutvikle FoU-kompetansen innenfor vitenskapsteori og metode som studenten har opparbeidet de tre første studieårene. Emnet skal forberede studenten til å nyttiggjøre seg forskning i utøvelse av læreryrket, utvikle kritisk refleksjon og evne til å ta i bruk ny kunnskap. Emnet skal styrke studentens forskningsinformerte, fagdidaktiske kunnskap om masterfaget og forberede for masterprosjektet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder som er relevant for lærerprofesjonen
- har spesialisert kunnskap om vitenskapelige grunnlagsspørsmål som er relevant for eget forskningsområde og prosjekt
- har inngående kunnskap om sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen
- har innsikt som er nødvendig for å lese forskningslitteratur med forståelse og kritisk vurderende holdning
- har oversikt over forskning og teori som er aktuell og relevant for masterarbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan presentere og drøfte et forskningsspørsmål og sammenheng mellom forskningsspørsmål, valg av metode og etisk ansvar.
- kan bidra aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om eget prosjekt og medstudenters prosjekter
- kan presentere og vurdere aktuelle relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til faglig felleskap i masterfaget
- kan finne og analysere forskningsbasert profesjonsrettet kunnskap for å videreutvikle egen profesjonspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for og innsikt i vitenskapelige arbeidsformer og forskningsetiske normer
- kan utarbeide en prosjektplan der forskningsspørsmål, metodisk tilnærming og fremdriftsplan har god forskningsmessig kvalitet og er realiserbart innenfor definerte rammer
- kan utøve avansert kildekritikk
Innhold
Felles:
- innføring i ulike kunnskapsteoretiske retninger innenfor profesjonsrettet FoU
- forskningsetikk, vitenskapsteoretiske tradisjoner og grunnbegreper
- generell innføring i ulike typer forskningsmetode herunder både kvantitativ og kvalitativ metode
- forskningsplanlegging og forskningsformidling som del av vitenskapelig arbeidsprosess
Fagspesifikke:
- spesialisering i forskningsmetoder som er aktuelle for masterarbeidet
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes forskjellige arbeids- og undervisningsformer, bl.a. selvstudium, studentframlegg med respons fra medstudenter og veiledere, veiledning og forelesninger.
Det anbefales at arbeidet med prosjektplanen begynner ved oppstart av 4.studieår, gjerne som en videreføring av arbeidet med FOU oppgaven i 3. studieår. Utkast til prosjektplanen skal leveres inn i to omganger. Veileder gir respons på innleverte utkast. Begge innleveringene må være vurdert til godkjent. Prosjektplanen utarbeides i henhold til NLA Høgskolens retningslinjer for prosjektbeskrivelse.
Prosjektplanen skrives individuelt.
Arbeidsomfang
Cirka 400 t.
Arbeidskrav
- Deltagelse i alle undervisningsaktiviteter er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
- Innlevering av prosjektplanen, førsteutkast, innen fastsatt frist
- Innlevering av bearbeidet prosjektplan innen fastsatt frist
- Selvvalgt pensum som skal godkjennes av veileder innen fastsatt frist. Sidetall: ca. 400 sider
- Presentasjon av prosjektplanen i seminargruppe og deltagelse i påfølgende fagsamtale i seminargruppa.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
Tillatte hjelpemidler
Informasjon gis på Canvas.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes ti bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk etter søknad.
Praksis
Se praksisplan for MGLU5.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.