4MHI200 Hovedinstrument II
Alle versjoner:
4MHI200 (2024—2025)
4MHI200 (2023—2024)
4MHI200 (2022—2023)
4MHI200 (2021—2022)
4MHI200 (2020—2021)
4MHI200 (2019—2020)
4MHI200 (2018—2019)
4MHI200 (2017—2018)
Emnekode: 4MHI200
Emnenavn: Hovedinstrument II
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 25 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til bachelor i utøvende rytmisk musikk.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor utøvende rytmisk musikk.
Innledning
Emnet bygger videre på Hovedinstrument I.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har bredere kunnskap om ferdigheter som setter ham/henne i stand til å musisere sammen i et ensemble
- kan fungere i et samspill på tvers av sjangere og instrumentsammensetninger
- har bredere kunnskap om stilarter
- har dypere kjennskap til et repertoar som består av flere sjangere
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere sitt eget og andres spill
- kan kommunisere med medmusikanter og publikum
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom dypere repertoarstudier
- kan fungere i ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sin rolle som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
Arbeids- og undervisningsformer
Instrumentalundervisning:
10 timer à 45 minutter over to semester med instrumentallærer.
Interpretasjon (rytmisk) inngår som et arbeidskrav i dette emne.Det blir undervist som dobbelttimer hver uke gjennom hele studieåret sammen med MML2.
Samspill:
Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele studieåret:
- Repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer.
- Skolen setter sammen band.
To hoved-fordypning-er
Arbeids og undervisningsformer
Hovedinstrument- undervisning/mentoring
Samspill/
Låtskriving i gruppe
Interpret
4 timer alle musikk-studenter
2 timer oppspill studio med Låtskriving/Produksjon
Semesterprosjekt/Skrivecamp på tvers av hoved-fordypninger og med andre institusjoner
Hoved-instrument
20 timer
40 timer
60 timer
70 timer
Låtskriving/
Produksjon
*Studenter fra UML tar Metodisk samspill (5sp) som
valgemne.
Vi ønsker å ta inn det mangfold av utøvere man møter ute i samfunnet. Dette gjør at vi har delt opp Hovedinstrumentundervisningen i to kategorier: Hovedinstrument og Låtskriving/Produksjon.
Hovedinstrument har mest fokus på hovedinstrumentet, men kan og inneholde låtskriving.
Låtskriving/Produksjon har mest fokus på låtskriving og/eller produksjon, men kan også inneholde hovedinstrument. Her vil samspillundervisningen være tradisjonell og/eller mer rettet mot låtskriving i grupper og de ulike rollene som trengs i et godt team. Interpret undervisningen deles mellom sammen med alle musikkstudenter og oppspill i studio for alle med låtskriving/produksjon.
Arbeidsomfang
Ca. 750 -800 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på samspill- og interpretasjonsundervisning.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Være delaktig på én konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Hovedinstrumentrapport i henhold til skjema. (Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne levere hovedinstrumentrapport)
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hovedinstrumentrapport vurderes til bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei