4REL112 Religion, tekst og tolkning
Alle versjoner:
4REL112 (2022—2023)
4REL112 (2021—2022)
4REL112 (2020—2021)
4REL112 (2019—2020)
4REL112 (2018—2019)
Emnekode: 4REL112
Emnenavn: Religion, tekst og tolkning
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Gode engelskkunnskaper er en fordel da noe av pensumlitteraturen er på engelsk.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i KRLE.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kjennskap til de jødiske, kristne og muslimske autoritative skriftene, deres historiske bakgrunn, hvordan de ble autoritative, og deres litteraturformer
- har kjennskap til jødisk, kristen og islamsk tolkningstradisjon og prinsipper for tolkning av de autoritative tekstene
- har kjennskap til sentrale teologiske emner i de autoritative skriftene
- har kjennskap til noen sentrale tekster fra kristen, jødisk og islamsk historie og litteratur
- har kjennskap til ulike former for bruk av de hellige tekstene i kunst og kultur i noen utvalgte perioder
- har kjennskap til tekstenes kultiske bruk
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for tekstenes betydning i lys av deres historiske sammenheng
- kan anvende tekstene og aktualisere dem inn i ulike sammenhenger
- kan formulere og drøfte viktige spørsmål knyttet til bruken av de hellige tekstene i de respektive religionenes tro, liv, og aktuelle samfunnsspørsmål
- kan reflektere faglig over tekstenes virkningshistorie
- kan plassere sentrale jødiske, kristne og islamske autoritative tekster i en religionshistorisk kontekst, og gjøre rede for hovedtrekk i deres innhold og ulike brukskontekster
Generell kompetanse
Studenten
- har kvalifikasjoner til presentasjon og utveksling av synspunkter om sentralt fagstoff knyttet til de autoritative tekstene
- har grunnleggende forståelse for tekstenes kulturelle betydning i samfunnet
Innhold
Dette emnet tar spesielt for seg utviklingen av autoritative tekster og tradisjoner i jødedommen, kristendommen og islam (kanoniseringsprosesser: autoritet og tradisjon), og måten disse har vært forstått på. Fordi nær sagt alle religioner har det vi kaller en "kanon", det vil si enten autoritative tekster som fungerer som objekt for ulike tolkningstradisjoner (for eksempel kommentarlitteratur), eller muntlig overleverte tradisjoner eller autoritative praksiser og skikker, legger vi både et historisk og et komparativt (systematisk) perspektiv på disse. Spesielt vil vi legge vekt på jødedommens, kristendommens og islams autoritative skrifter og tradisjoner.
I kristendommen har både de såkalte bekjennelsesskriftene og andre toneangivende tekster blitt til som svar på ulike teologihistoriske konfliktsituasjoner og spiller stadig en rolle i kirkelig teologi (utforminger av kirkens lære: dogmatikk) og religiøs praksis. Alle tre religionene har ulike tolkningstradisjoner av de hellige skriftene, og har hatt interne diskusjoner om både læremessige og moralske spørsmål som gjerne bunner i ulike typer lesestrategier.
Emnet tar for seg forholdet mellom tekst og kontekst, det vil si de historiske (bl.a. de sosiale, kulturelle og religionshistoriske) rammene for tekstene. Dette omfattet også en betydelig dialog og polemikk mellom de tre religionene. Emnet gir også en innføring i ulike teksters rolle og funksjon i kultiske sammenhenger.
På grunn av kristendommens historiske og aktuelle betydning i Norge gis kristendommens autoritative skrifter og tolkningstradisjon størst plass. Emneområdene er likevel de samme for alle tre.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminarer, veiledning, selvstudium og arbeid med skriftlig oppgave.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før framstilling til eksamen:
- En prøve i akademisk skriving (avholdes i starten av semesteret)
- En prøve i grunnleggende bibelkunnskap (kortsvars-prøve, avholdes i midten av semesteret)
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Semesteroppgave. Oppgavens omfang skal være om lag 3000 ord (+/- 10%).
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Engelsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja