4UM400R Hovedinstrument IV, rytmisk
Alle versjoner:
4UM400R (2023—2024)
4UM400R (2022—2023)
4UM400R (2021—2022)
Emnekode: 4UM400R
Emnenavn: Hovedinstrument IV, rytmisk
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 25 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til bachelor i utøvende musikk eller bachelor i musikk, menighet og ledelse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i utøvende musikk
Innledning
Emnet bygger på hovedinstrument III (4UM300R).
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om improvisasjons- strategier og teori
- har kunnskap og erfaring i planlegging og gjennomføring av ulike konserter
- har kunnskap og erfaring i fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har bred kunnskap om stilarter
- kjenner til et allsidig repertoar for instrumentet
- har dypere kjennskap til et repertoar som består av flere sjangere
- har bred kunnskap om ferdigheter som setter ham/henne i stand til å musisere sammen i et ensemble
- har kunnskap om hvordan man kan lage nye versjoner av eksisterende komposisjoner
- har kunnskap om hvordan skape et eget utrykk i et samspill
Ferdigheter
Studenten:
- behersker et bredt og allsidig repertoar på sitt hovedinstrument
- behersker prima vista - spill
- kan improvisere innenfor ulike stilarter
- har utviklet solid stilforståelse gjennom dypere repertoarstudier
- kan kommunisere godt med medmusikere og publikum
- fungerer godt i et samspill på tvers av sjangere og instrumentsammensetninger
- kan gjøre kvalitetsmessige vurderinger av sitt eget og andres spill
- kan være med å prege ulike ensembler
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en personlig musikalsk uttrykksform som preger samspillet
- har utviklet en dypere identitet som musiker
Arbeids- og undervisningsformer
Instrumentalundervisning:
10 timer à 45 minutter pr. semester over to semester med instrumentallærer.
Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele studieåret.
- repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer
- studentene setter selv sammen band/ensemble i samarbeid med skolen.
For studenter med hovedinstrument rytmisk retning, inngår interpretasjon som et arbeidskrav. Interpretasjon blir undervist som dobbelttimer hver uke gjennom hele studieåret sammen med URM3.
Arbeidsomfang
625 timer (inkl. instrumentalundervisning, samspill, interpretasjon, egenøving, samt forberedelse og gjennomføring av eksamen).
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på samspill.
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på interpretasjonsundervisning.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Arbeidskrav: Være delaktig på en konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
- Hovedinstrumentrapport
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Eksamenskonsert (fjerde studieår)
Konsertens innhold bestemmes av studenten selv i samråd med læreren. Konsertens lengde skal være 30 minutter. Repertoarliste for alle fire årene skal medbringes på eksamen.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Vurderingen gjøres av minst én ekstern og to interne sensorer, hvorav normalt én er studentens hovedinstrumentlærer. Eksamenskommisjonen skal gi en muntlig uttalelse om eksamenskonserten til studenten
Tillatte hjelpemidler
Repertoarliste for alle fire år.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamenskonserten vurderes til bestått / ikke bestått
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
4UM400R Hovedinstrument IV, rytmisk overlapper 25 sp. med 4HINS401R Hovedinstrument IV, rytmisk
Emnesperre
4HINS401K
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.