BLFORK Kunstfaglig arbeid i barnehagen
Alle versjoner:
BLFORK (2022—2023)
BLFORK (2019—2020)
BLFORK (2018—2019)
BLFORK (2017—2018)
Emnekode: BLFORK
Emnenavn: Kunstfaglig arbeid i barnehagen
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 30 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
NLA studenter på BL må ha bestått avsluttende vurdering på KO 1-5, samt bestått individuell muntlig eksamen på KO 6.
Eksterne studenter (overflyttings studenter) må ha fullført og bestått eksamen og praksis fra KO 1-6, samt levert sin bacheloroppgave på BL-utdanningen.
Videreutdanningssøkere må ha godkjent førskolelærer-/barnehagelærerutdanning eller barnehagelærerkompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Valgfri fordypning i bachelorprogrammet for barnehagelærerutdanningen
Innledning
Emneplanen omfatter fagene pedagogikk, drama, kunst & håndverk og musikk
Læringsutbytte
Studiet fokuserer på kunstfaglig kompetanse og kompetanseutvikling. Målet er å styrke barnehagelærerens formelle kompetanse og samtidig utvikle spisskompetanse innenfor kunstfag og kunstfaglig utviklingsarbeid. Læringsmål for studiet er å kvalifisere til å lede kunstfaglige prosesser for og sammen med barn, samt vurdere, dokumentere og lede utviklingsarbeid i barnehagen.
Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har kunnskaper om og erfaringer med hvordan fagene musikk, drama og kunst & håndverk kan bidra med innhold og arbeidsmåter som imøtekommer læringsbehov.
- Har kunnskaper om hvordan barn gjennom kunstfaglig erfaring kan utvikle sosial handlingsdyktighet, språk og kommunikasjonsevner.
- Har kunnskap om betydningen av sansestimulerende miljøer og innsikt i den estetiske dimensjonens betydning for barns erfarings- og opplevelsesverden.
- Har kunnskap om barns utvikling og behov med særlig vekt på lek, kunst, kultur og kreative prosesser
- Har kunnskap om barnehagelærerens rolle som kunst- og kulturformidler
Ferdigheter
Studenten
- Kan reflektere over kunstfagenes betydningen for barns læring og utvikling
- Har grunnleggende ferdigheter i arbeid med ulike metoder, teknikker og materialer i musikk, kunst & håndverk og drama.
- Kan tilrettelegge, igangsette, videreføre, vurdere og dokumentere kunstfaglig arbeid.
- Kan skape en kunstfaglig hverdag i barnehagen, slik at barna får erfaringer som kan støtte deres lærelyst.
- Kan sette i i gang endringsprosesser knyttet til den estetiske dimensjonen i barns lekemiljø.
- Har ferdigheter i å ivareta barns uttrykksiver og tilrettelegge for barns skapertrang.
Generell kompetanse
Studenten
- Viser forståelse for barnas kunstfaglige og kreative behov, lek og væremåte
- Har økt sin bevissthet om seg selv, sin egen rolle som kunst- og kulturformidler og kunstfaglig tilrettelegger og inspirator.
- Har evne til å se og forstå barns egne uttrykksformer.
- Ser den voksnes betydning for barns kunstfaglige utvikling og læring
- Kan motivere, inspirere og engasjere en personalgruppe for kunstfaglig utviklingsarbeid
- Har et kritisk blikk på og bevissthet om kunstfaglig arbeid i barnehagen
Innhold
Emnet bygger videre på foregående kunnskapsområder i BL grunnutdanning, eller fullført barnehagelærerutdanning. Det er organisert rundt 3 sentrale hovedområder som skal gi studentene økt forståelse og oppdatert kunnskap om kunstfaglig arbeid med barn i alderen 1-6 år:
- Den lekende og lærende voksne
- Kunstfaglige og kreative prosesser
- Å lede kunstfaglig utviklingsarbeid
Hovedområde 1: Den lekende og lærende voksne
Delemner:
- Kvalitative aspekter ved lekende samspill mellom voksne og barn, spesielt med fokus på de yngste.
- Kunstfagene som kilde til lek
- Den voksnes rolle som medspiller i og medskaper av varierte leksituasjoner
- Den estetiske dimensjonen i møte med lekemiljø og lekematerialer.
Hovedområde 2: Kunstfaglige og kreative prosesser
Delemner:
- Den voksne som kulturformidler og kulturbærer.
- Arbeid med metoder, teknikker og materialer i kreative prosesser
- Det aktive, lekende og utforskende barnet.
- Toddlerkultur; skapende aktiviteter med de yngste.
- Kvalitet i kunstfaglig arbeid
Hovedområde 3: Å lede kunstfaglig utviklingsarbeid
Delemner:
- Kunstfaglig utviklingsarbeid
- Barnehagen som en lærende organisasjon
- Ledelse av ulike utviklingsprosesser
Innenfor alle områdene vektlegges didaktiske og kunstfaglige perspektiver.
Intensjonen i Rammeplanen for barnehagen virkeliggjøres primært ved at innhold og arbeidsmåter preges av et nært forhold mellom faglig innhold i lek, hverdagsaktiviteter og den estetiske dimensjonen.
Arbeids- og undervisningsformer
Gjennom studiet vektlegges praktiske og studentaktive lærings- og undervisningsformer som er i samsvar med arbeidsformer i barnehagen. Undervisningsformene vil veksle mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, veiledning og presentasjoner. I løpet av studiet vil det bli gjennomført en eller flere dagsekskursjoner. Tidspunkt og gjennomføring vil bli avklart i semesterplanen. Studentene dekker selv utgiftene til ekskursjonene.
Emnet har 10 dager i praksis i barnehage, med 100% tilstedeværelse. Fravær må tas igjen. Praksis har egne vurderingskriterier. Ved ikke bestått praksis gis det mulighet for ett nytt forsøk etter avtale med praksisadministrasjonen.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 800 -850 arbeidstimer
Dette omfatter også selvstudium.
Arbeidskrav
For å kunne gå opp til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Frammøte i undervisning. All undervisning er obligatorisk.
- Aktiv deltakelse i verksted/ seminarer i ulike kunstfaglige arbeidsmåter, teknikker og uttrykksformer
- Tilstedeværelse på kunstnerisk virksomhet (eks. konsert, teater, utstilling etc.)
- Indidivduelle, skriftlige refleksjonsoppgaver knyttet til undervisning
- Faglig, muntlig presentasjon i gruppe knyttet til kunstpedagogisk uviklingsarbeid.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Den avsluttende vurderingen består av tre hovedbestanddeler:
- En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i fordypningens læringsutbyttebeskrivelser. Praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått.
- En praktisk didaktisk gruppeeksamen hvor eksamensgjennomføringen består av å planlegge et kunstfaglig didaktisk opplegg og presentere deler av dette på eksamensdagen. Studentene skal i gruppe (1) aktivt gjennomføre deler av opplegget, (2) si noe om hvordan dette er tenkt gjennomført i barnehagen, samt (3) gi en vurdering av oppleggets form og innhold. Fagene drama, musikk, kunst & håndverk og pedagogikk må være representert. Alle studentene må være aktiv deltakende i planlegging, gjennomføring og presentasjon. Gruppeoppgaven teller 50 % i avsluttende karakter
- Individuell muntlig eksamen. Studenten forbereder et gitt faglig tema som skal presenteres i et individuelt 10 min. foredrag etterfulgt av samtale med sensorene. Det gis 3 dagers forberedelse. Muntlig teller 50% prosent i avsluttende karakter.
Tillatte hjelpemidler
På muntlig eksamen er notater til foredrag tillatt.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt en samlet individuell karakter etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Praksis vurderes som Bestått/ ikke bestått
Eksamensspråk
Norsk
Skandinaviske språk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad
Praksis
Praksis har et omfang på 10 dager og vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått. All deltakelse i praksisopplæringen er obligatorisk, og er en integrert del av studiet og skal være veiledet og vurdert. Praksis er nært knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i emnet, og i praksis skal studentene planlegge, gjennomføre og lede kunstfaglige aktiviteter og et kunstfaglig utviklingsprosjekt.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.