GL17NAT1B Naturfag 1 nett 1.-7.trinn modul 2
Alle versjoner:
GL17NAT1B (2024—2025)
GL17NAT1B (2023—2024)
GL17NAT1B (2022—2023)
GL17NAT1B (2021—2022)
GL17NAT1B (2020—2021)
GL17NAT1B (2019—2020)
GL17NAT1B (2018—2019)
GL17NAT1B (2017—2018)
Emnekode: GL17NAT1B
Emnenavn: Naturfag 1 nett 1.-7.trinn modul 2
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Naturfag 1, modul 2 er
- obligatorisk emne i årsstudium i naturfag 1-7
- valgfritt fag i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn.
Innledning
I naturfag 1 nett, modul 2 arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 1-7 i grunnskolen. Naturfag 1 gir grunnleggende innføring i naturfagene og presenterer arbeidsmåter grunnskolelærerstudenter kan bruke til å styrke elevenes motivasjon for og læring av naturfaglige emner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om struktur og funksjon til celler, sansene våre og noen sentrale organsystemer (respirasjons/sirkulasjonssystemet og fordøyelsessystemet) i menneskekroppen
- har kunnskap om sammenhengen mellom livsstil og helse, og helsefremmende arbeid i skolen
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap omulike krefter, rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon og sammenhenger mellom disse
- kjenner Ohms lov og kan utføre enkle forsøk innen elektrisitet og magnetisme
- har kunnskap om bevaring, overføring, kvalitet og ulike former for energi i alle områder av naturfaget, inkludert enkle beregninger
- har kunnskap om fysiske fenomener på makro- og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys inkludert bølger, trykk og temperatur, samt hvordan lyd og lys påvirker liv og livsprosesser
- har kunnskap om solsystemet og jordas plass i universet, årstids- og døgnvariasjoner, månefaser og stjernebilder, samt samiske og andre kulturers myter og sagn knyttet til himmelfenomener
- har kunnskap om værfenomener og hvordan disse oppstår, værsystemer, klima, drivhuseffekten og global oppvarming
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på programmering og prosessen fra idé til produkt
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder fysikk, biologi, astronomi, teknologi, klima, miljø, bærekraft, og i naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 1.-7. trinn, med særlig vekt på menneskekroppens anatomi og fysiologi. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for laboratoriearbeid, kjemididaktikk, naturvitenskapelige arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur, for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Studentene vil også få en første innføring i naturfagdidaktisk metode.Kurset har også fokus på emnene begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger
- Praktiske øvinger
- Praktisk prosjekt
- Rapport og oppgaveskriving
- En samling på campus Breistein (fredag-lørdag) tidlig i semesteret
Arbeidsomfang
450 timer.
Arbeidskrav
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Praktiske øvinger i fysikk -en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i anatomi og fysiologi - én dag, med innlevert skriftlig rapport
- Prosjekt i teknologi og design - med innlevert av skriftlig rapport
- Klima/miljø/bærekraft - med innlevert skriftlig teoretisk/praktisk oppgave
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
Generelle- og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis en kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering gis studenten(e) ett nytt forsøk til å levere en revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer.
Tillatte hjelpemidler
- Gjeldende læreplan for grunnskolen
- Kalkulator uten grafisk display
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andrr språk kan godkjennes etter søknad.
Studiepoengreduksjon
15 studiepoeng overlapping med naturfag 1; GL17NA2, GL5NA2, GL5NAT1B
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenter betaler for forbruksmateriell.
Tilbys som enkeltemne
Nei.