IKF131 Interkulturell forståelse med fokus på globale og lokale sammenhenger
Alle versjoner:
IKF131 (2022—2023)
IKF131 (2021—2022)
IKF131 (2020—2021)
IKF131 (2019—2020)
Emnekode: IKF131
Emnenavn: Interkulturell forståelse med fokus på globale og lokale sammenhenger
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til årsstudium/bachelor i interkulturell forståelse. Emnet bygger på IKF130 Innføring i interkulturell forståelse.
Relevans i studieprogrammet
- Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell forståelse
- Obligatorisk emne i bachelor i interkulturell forståelse
Innledning
Emnet gir en teoretisk og praktisk fordypning som viderefører begrep og tematikker fra IKF130. Studenten får en innføring i samspillet mellom globale og lokale strukturer, prosesser og fenomen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om hvordan migrasjon, transnasjonale prosesser og institusjoner virker inn på interkulturell kommunikasjon, samhandling og identitetskonstruksjon.
- har kunnskap om utvikling og endring av samfunn, religion og kultur i et kritisk globalt perspektiv.
- har kunnskap om utviklingen av transnasjonale fellesskap med fokus på sosiale og religiøse bevegelser.
- har kunnskap om rettighetsspørsmål og etikk i globalt perspektiv.
- har kunnskap om globale utfordringer knyttet til sosial rettferdighet og bærekraftig utvikling.
- har kunnskap om utfordringer knyttet til utdanning, helse, miljø og utviklingsproblematikk, og til misjon og bistand i det globale sør.
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere faglig rundt sammenhenger mellom globale prosesser og lokale forhold
- kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til globale utfordringer som bærekraftig utvikling, miljø, helse, utdanning og menneskerettigheter.
Generell kompetanse:
Studenten
- har innsikt i sentrale interkulturelle problemstillinger knyttet til dagens globale utfordringer, med fokus på bærekraftig utvikling, miljø, helse, utdanning og menneskerettigheter.
- har innsikt i samspillet mellom globale prosesser og lokale forhold i et historisk og samtidsperspektiv.
Innhold
Emnet tar for seg globalisering og transnasjonale prosesser både i historisk- og nåtidsperspektiv. Et sentralt tema er hvordan kolonialisme og dekolonisering, økonomiske strukturer og politiske prosesser har lagt føringer for transnasjonal samhandling og globale utfordringer i dag. I forlengelse av dette ser vi på samspillet mellom transnasjonale religiøse og sosial fellesskap og lokale uttrykk. Vi tar også for oss utfordringer knyttet til miljø og bærekraftig utvikling, fattigdomsproblematikk, helse og utdanning. I tilknytning til dette ser vi på forholdet mellom stat og sivilsamfunn, NGOs og bistand.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og seminarer.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gjennomføre avsluttende vurdering:
- Obligatorisk deltakelse på to akademiske seminar
- Akademisk logg (individuelt arbeid) innen angitt frist. Loggen har et omfang på ca. 1500 ord og føres etter nærmere oppgitt mal. Loggen skal reflektere temaer som er behandlet i forelesning, på akademisk seminar og i kollokviegrupper.
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet logg.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Skoleeksamen 5 timer.
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt karakter etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke-bestått.
Eksamensspråk
Norsk, skandinaviske språk eller engelsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
10 sp reduksjon mot IKF117.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.