MGL1FOU201 FOU-oppgave
Alle versjoner:
MGL1FOU201 (2024—2025)
MGL1FOU201 (2023—2024)
MGL1FOU201 (2022—2023)
MGL1FOU201 (2021—2022)
MGL1FOU201 (2020—2021)
MGL1FOU201 (2019—2020)
Emnekode: MGL1FOU201
Emnenavn: FOU-oppgave
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 0 poeng
Enkeltemne: Nei
Innledning
Studentene skal skrive en profesjonsrettet FoU-oppgave i kombinasjon mellom et undervisningsfag og faget pedagogikk og elevkunnskap. Bestått FoU-oppgave er en forutsetning for å begynne på Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer (MGL1VIT301).
FoU-oppgaven knyttes primært til studentenes masterfag og ligger som arbeidskrav i fordypningsemnet. FoU-oppgaven skal være profesjonsrettet og introduseres som en oppstart av mastertema eller som forberedelse til masterarbeidet. Studentene forplikter seg ikke på temaet, men studentene anbefales å bruke FoU-oppgaven som utforsking av kommende masterarbeid.
Studenter som velger Profesjonspedagogikk som masterfag skriver FoU-oppgaven i sitt andre 60 stp. fag (MGL5MA202 (høst) MGL1NO201 (vår)). De får en pedagog som veileder.
Studenter som har valgt masterfaget Begynneropplæring skriver sin FoU-oppgave knyttet til valgt fordypning, enten matematikk (4MGL1MA204) eller norsk (4MGL1NO201). FoU-oppgaven skrives i vårsemesteret.
Læringsutbytte
Etter fullført oppgave har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for 1.-7. trinn innenfor eget prosjektområde
- har innsikt i forskingsetiske dilemma og forskingsmetode som er relevant for eget forskingsområde/prosjekt
- har oversikt og forståelse av aktuell og relevant forskingslitteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevante metoder i eit forskings- og utviklingsarbeid
- kan reflektere over vitenskapsteoretiske og forskingsetiske implikasjoner av eget prosjekt
- kan vurdere sammenhengen mellom eget forskings- og utviklingsprosjekt og praksis
- kan følge forskingsetiske normer
- kan drøfte resultat av forskings- og utviklingsprosjekt på kolleganivå og framstille eget prosjekt for medstudenter og lærere
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et FoU-arbeid
- har innsikt i sentrale faglige, fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger
- kan drøfte relevante forskingsetiske problemstillinger
- kan reflektere over valg av metode og relevant vitenskapsteori i forskings- og utviklingsarbeid knyttet til masterfaget
- kan formidle et praksisrelevant faglig emne skriftleg og muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
Innhold
Studenten skal skrive en FoU-oppgave om et selvvalgt emne som har praksisrelevans. I Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen er innholdet i oppgaven beskrevet slik:
Tredje studieår skal studenten skrive ei forsknings- og utviklingsoppgave (FoU) i kombinasjon mellom ett av undervisningsfaga og pedagogikk og elevkunnskap. Oppgava skal være profesjonsrettet og knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet.
FoU-oppgava skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studentene skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Hensikten med oppgava er å gi en sammenhengende framstilling av og refleksjon over sentrale spørsmål som studenten vil møte i profesjonsutøvelsen.
Gjennom FoU-oppgava skal studenten tilegne seg ferdigheter i akademisk skriving, kunne analysere relevant forskning og kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff på en overbevisende måte.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres:
- Delta i introduksjonskurs i vitenskapsteori og metode.
- Analyse av en artikkel i forkant av FoU- seminar.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell, skriftlig fagtekst. Omfang: 5000 ord, +/-10 %
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
FoU-oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Progresjonskrav
Oppgaven må være bestått før studenten kan begynne på Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer (MGL1VIT301).