MGL1KRLE200 Kristendom, religion, livssyn og etikk 2 1-7 Fellesdel
Alle versjoner:
MGL1KRLE200 (2024—2025)
MGL1KRLE200 (2023—2024)
MGL1KRLE200 (2022—2023)
MGL1KRLE200 (2021—2022)
Emnekode: MGL1KRLE200
Emnenavn: Kristendom, religion, livssyn og etikk 2 1-7 Fellesdel
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 20 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Det forutsettes at studenten har et grunnlag på 30 stp i KRL/RLE/KRLE, enten fra allmennlærerutdanningen fram til 2010 eller grunnskolelærerutdanningen fra 2010.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt relevant emne i GLU 1 -7. Obligatorisk emne for studenter som skal ta master i KRLE i grunnskoleærerutdanningen.
Innledning
KRLE 2 er et fordypningsemne i KRLE-fagets fire delområder: Kristendom, religion, livssyn og etikk. Gjennom KRLE2 vil studentene få mer inngående kjennskap til noen av de store verdensreligionene, samt enkelte mindre religiøse tradisjoner. Forholdet mellom religion, samfunn og kultur står sentralt. Vi vil fokusere på livssynsmangfold i pluralistiske samfunn, og emnet vil særlig legge vekt på barns møte med religiøst mangfold. Emnet tematiserer også religiøs endring, blant annet ved å fokusere på modernitet, sekularisering og religionskritikk. Emnet legger vekt på bruk av estetiske arbeidsformer, og studentene vil lære å bruke sanselig didaktisk design.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om kristne tekster og om kristent mangfold lokalt og globalt
- har kunnskap om det kristne menneskesynet slik det kommer til uttrykk i tekster fra senantikken til vår egen tid
- har omfattende kunnskap om et utvalg av tekster og aktuelle perspektiv i religioner, religiøse bevegelser og sekulære ideologier og om arbeidet med dette i skolen
- har kunnskap om forholdet mellom religion, kultur og samfunn
- har kunnskap om filosofihistorie med vekt på utfordringene knyttet til arbeidet med filosofiske problemstillinger i faget
- har kunnskap om sentrale etiske og filosofiske problemstillinger omkring bioteknologi, radikalisering, seksuell orientering, ytringsfrihet, klimaspørsmål og kroppsfokusering i barne- og ungdomskulturen
- har kunnskap om hvordan estetiske arbeidsformer, herunder performativ læringsteori, kan være med å fremme læring, motivasjon og variasjon i arbeidet med faget
- har kjennskap til forskning på barn og unge i forhold til religion, livssyn og etikk
- har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for 5.-10. trinn innenfor eget prosjektområde
- har innsikt i forskingsetiske dilemma og forskingsmetode som er relevant for eget forskingsområde/prosjekt
- har oversikt og forståelse av aktuell og relevant forskingslitteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre grundig greie for tekster og kildekritikk, på ulike praksiser og mangfold og for aktuelle perspektiv i noen religioner
- kan lage undervisningsopplegg som benytter estetiske arbeidsformer og digitale verktøy
- kan drøfte aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger ut fra ulike religiøse, livssynsmessige og ideologiske posisjoner
- kan drøfte lokale læreplaner og utvikle skisser til slike
- kan bruke relevante metoder i et forskings- og utviklingsarbeid
- kan reflektere over vitenskapsteoretiske og forskningsetiske implikasjoner av eget prosjekt
- kan vurdere sammenhengen mellom eget forskings- og utviklingsprosjekt og praksis
- kan følge forskningsetiske normer
- kan drøfte resultat av forsknings- og utviklingsprosjekt på kolleganivå og framstille eget prosjekt for medstudenter og lærere
Generell kompetanse
Studenten
- har bred kunnskap om religioner, livssyn og ideologier og kan nytte kunnskapen på ulike måter i skolen generelt
- har bred kunnskap om aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger og kan bruke dette på ulikt vis i og utenfor skolefaget
- kan drøfte og bruke de grunnleggende ferdighetene i KRLE
- kan planlegge og gjennomføre et FoU-arbeid
- har innsikt i sentrale faglige, fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger
- kan drøfte relevante forskingsetiske problemstillinger
- kan reflektere over valg av metode og relevant vitenskapsteori i forskings- og utviklingsarbeid knyttet til masterfaget
- kan formidle et praksisrelevant faglig emne skriftlig og muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
De kursiverte læringsutbyttebeskrivelsene er hentet fra Plan for FOU-oppgave GLU 5-10 og gjelder for studenter som skal skrive FoU-oppgaven i KRLE
Innhold
KRLE 2 gir fordypning i sentrale KRLE-temaer, på bakgrunn av den faglige breddekunnskap studenten har tilegnet seg gjennom KRLE 1.
Emnet gir dybdekunnskap om utvalgte religiøse tradisjoner og forholdet mellom religion, kultur og samfunn.
Videre har emnet fokus på estetiske læringsformer/læringsprosesser i KRLE-faget og bruk av digitale ressurser.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen organiseres i forelesninger og seminarer, der aktiv deltakelse i estetiske læringsformer inngår. Det planlegges besøk på en teaterforestilling, og en egenandel til billett må påregnes. Det vil også arrangeres en eller flere ekskursjoner til f.eks. en alternativmesse, et hindutempel, buddhisttempel eller gurdwara.
Arbeidsomfang
Ca. 600 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
For alle studenter i emnet
- Muntlig presentasjon i undervisningen (selvstendig eller i gruppe, 5-15 min)
- Rapport fra 3 KRLE-timer i praksis (1000 ord +/- 10%)
For studenter som skriver FoU-oppgave i KRLE
Følgende arbeidskrav er knyttet til FoU-oppgaven:
- Problemstilling
- Litteraturliste etter gitte kriterier
- Tekstutkast etter gitte kriterier
- Deltakelse på forskningsseminar
- Deltakelse i én gruppeveiledning
- Deltakelse i én individuell veiledning
For studenter som ikke skriver FoU-oppgave i KRLE
- Skriftlig innlevering (2000 ord +/- 10%) eller presentasjon i undervisningen med bruk av visuelle virkemidler (30 minutter) knyttet til selvvalgt litteratur
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Individuell 3-dagers hjemmeeksamen. Lengde: 3000-3500 ord.
Tillatte hjelpemidler
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
FoU-oppgave vurderes med bestått/ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
I praksis skal en særlig arbeide med utfordringer knyttet til læring, holdningsdanning og de personlige utfordringene en møter i undervisningen. Se praksisplan.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Emnet må kombineres med et KRLE2-emne på 10 studiepoeng i KRLE2, enten 4MGL5KRLE212, 4MGL5KRLE213 eller tilsvarende
Tilbys som enkeltemne
Nei