MGL5MA302 Bevisføring i matematikkundervisningen
Alle versjoner:
MGL5MA302 (2024—2025)
MGL5MA302 (2023—2024)
MGL5MA302 (2022—2023)
MGL5MA302 (2021—2022)
MGL5MA302 (2020—2021)
Emnekode: MGL5MA302
Emnenavn: Bevisføring i matematikkundervisningen
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan.
Anbefalte forkunnskaper
MGL5MA1 og MGL5MA2
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10, for studenter med masterfag matematikkdidaktikk. Valgfritt emne for studenter som har 60 sp i matematikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innledning
Faget MA 302 tar for seg bevisføring som metode for økt forståelse av matematikk i grunnskolen og som forskningsområde tilknyttet undervisning i grunnskolen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- avansert kunnskap om hvordan bevisføring kan brukes i undervisningen for å gi elevene ulike matematiske kompetanser, som for eksempel kommunikasjonskompetanse, resonnementskompetanse, tankegangskompetanse, problembehandlingskompetanse, symbol og formalismekompetanse.
- avansert kunnskap om matematisk - logisk teorioppbygging
- avansert kunnskap om matematiske resonnementer
- avansert kunnskap om matematisk bevisføring
- avansert kunnskap om forskning på området bevisføring som undervisningsmetode i grunnskolen
Ferdigheter
Studenten:
- kan benytte bevisføring i undervisning for å øke elevenes matematiske kompetanse
- kan kommunisere med andre i utformingen av holdbare bevis
- kan utforme bevis etter gjeldende matematiske standarder på egenhånd
- kan presentere matematiske bevis for andre studenter i plenum og ta imot innspill og gi matematisk reflektert tilbakemelding på disse
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i masterfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler masterfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten kan:
- initiere og lede lokale forskningsprosjekter om bevisføring i grunnskoleundervisningen
- på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetans
Innhold
For å kunne hjelpe elever i grunnskolen til å få en god forståelse for matematikk, er det viktig at lærere har kunnskap om hvordan de matematiske strukturer er bygget opp fra aksiomer ved hjelp av logiske resonnementer og ulike bevisformer. I MA 302 videreføres de i MA 202 gjennomgåtte bevisformer, og vi vil også se på noe av den forskningen som er utført i forbindelse med bruk av bevisføring av ulike typer i grunnskolen. I kurset utdypes også hvordan bruk av bevisføring i undervisningen i grunnskolen kan gi elever bred og dyp matematisk kompetanse.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gis i form av forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Arbeidsomfang
ca. 450 timer
Arbeidskrav
4 obligatoriske arbeidskrav, hvorav 2 er skriftlige innleveringer og 2 er muntlige presentasjoner i plenum. En av de skriftlige innleveringene er knyttet opp mot praksis med bevisføring som undervisningsmetode.
Deltagelse i alle undervisningsaktiviteter er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Muntlig eksamen med presentasjon
Tillatte hjelpemidler
Under presentasjonen: Lysbilder og notater.
Etter presentasjonen: Ingen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen blir vurdert etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk bare etter søknad.
Praksis
Se praksisplan for MGLU5.Et arbeidskrav er tilknyttet praksis.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen