P273 Kommunikasjon og holdningsdanning
Alle versjoner:
P273 (2024—2025)
P273 (2023—2024)
P273 (2022—2023)
P273 (2021—2022)
P273 (2020—2021)
P273 (2019—2020)
P273 (2018—2019)
P273 (2017—2018)
Emnekode: P273
Emnenavn: Kommunikasjon og holdningsdanning
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Forutsetning for å kunne velge denne enheten er at studenten har fullført og bestått:
P101-104 eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i bachelorgrad i pedagogikk.
Innledning
«Læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i ulike kommunikasjonsformer slik at en mer bevisst kan forstå seg selv og andre i situasjoner og kontekster der påvirkning og samspill skjer
- har innsikt i hvordan danning og endring av holdninger skjer gjennom mellommenneskelig kommunikasjon
- har innsikt i hvordan påvirkning av holdninger skjer gjennom elektroniske medier
- har innsikt i hvordan danning og endring av holdninger bør skje i lys av debatten om kriterier for pedagogisk og teknokulturell påvirkning og danning
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte danning og endring av holdninger i pedagogisk sammenheng
Innhold
Sentrale temaområde vil være:
- Grunnleggende begreper og ulike tradisjoner i teori om kommunikasjon og holdninger.
- Psykologiske perspektiver på holdningsdanning, holdningsendring og kommunikasjon.
- Ny medieteknologi. Mediebruk.
- Kommunikasjon og påvirkning gjennom elektroniske medier.
- Dialog og holdningsdanning i pedagogisk sammenheng.
- Teknokulturell danning og debatten om danning i pedagogikken
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og arbeid i grupper.
Arbeidsomfang
Ca. 450 timer
Arbeidskrav
Ingen obligatoriske arbeidskrav
Avsluttende vurdering
- To dagers hjemmeeksamen
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.
Progresjonskrav
Ingen
Praksis
Ingen
Studiepoengreduksjon
10 sp reduksjon mot P203 Kommunikasjon og holdningsdanning
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.