P321 Allmennpedagogiske grunnlagsproblemer i pedagogisk virksomhet del 2
Alle versjoner:
P321 (2024—2025)
P321 (2023—2024)
P321 (2022—2023)
P321 (2021—2022)
P321 (2020—2021)
P321 (2019—2020)
P321 (2018—2019)
Emnekode: P321
Emnenavn: Allmennpedagogiske grunnlagsproblemer i pedagogisk virksomhet del 2
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak på mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
Anbefalte forkunnskaper
P302 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 1
P303 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 2
Hvis P320 og P321 tas i forskjellige semestre, så skal P320 tas først. P320 og P321 kan tas i samme semester.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
Innledning
P321 Allmennpedagogiske grunnlagsproblemer i pedagogisk virksomhet del 2 må sees i sammenheng med P320 Allmennpedagogiske grunnlagsproblemer i pedagogisk virksomhet del 1, og sammen danner disse emnene et faglig tyngdepunkt i mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
Formålet for studiet omfatter den personlige tilegnelsen av kunnskaper og moralske holdninger som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Læringsutbytte, i mer konkret forstand, er ment å beskrive det studentene forventes å ha tilegnet seg av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ved slutten av studiet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om allmennpedagogiske grunnlagsspørsmål, - med spesiell vekt på grunnlagsspørsmål i læreplanteori aktualisert gjennom tema fra pedagogisk filosofi, vitenskapsteori og forskningsmetode
- har avansert kunnskap om allmennpedagogiske grunnlagsspørsmål, - med spesiell vekt på utviklingen på det læreplanteoretiske området internasjonalt.
- har avansert kunnskap om allmennpedagogiske grunnlagsspørsmål, - med spesiell vekt på resultatene av forskning og utviklingsarbeid knyttet til implementering av nye læreplaner.
Ferdigheter
Studenten
- har inngående ferdigheter i å kunne tolke, analysere, drøfte og vurdere læreplanspørsmål med utgangspunkt i grunnlagsspørsmål i læreplanteori aktualisert gjennom tema fra pedagogisk filosofi, vitenskapsteori og forskningsmetode
- har inngående ferdigheter i å kunne tolke, analysere, drøfte og vurdere læreplanspørsmål med utgangspunkt i utviklingen på det læreplanteoretiske området internasjonalt.
- har inngående ferdigheter i å kunne tolke, analysere, drøfte og vurdere læreplanspørsmål med utgangspunkt i resultatene av forskning og utviklingsarbeid knyttet til implementeringen av nye læreplaner.
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge fram forslag til begrunnet helhetlig tenkning for kritikk og forbedring av pedagogisk virksomhet med utgangspunkt i emnebeskrivelsen for P321 Allmennpedagogiske grunnlagsproblemer i pedagogisk virksomhet del 2, relatert til tema fra pedagogisk filosofi, vitenskapsteori og forskningsmetode
- kan legge fram forslag til begrunnet helhetlig tenkning for kritikk og forbedring av pedagogisk virksomhet med utgangspunkt iutviklingen på det læreplanteoretiske området internasjonalt.
- kan legge fram forslag til begrunnet helhetlig tenkning for kritikk og forbedring av pedagogisk virksomhet med utgangspunkt iresultatene av forskning og utviklingsarbeid knyttet til implementering av nye læreplaner.
Innhold
- Tradisjoner og trender innenfor det læreplanteoretiske området.
- Sentrale tanker og ideer i norsk læreplanarbeid i etterkrigstida.
- Danningsidealer og kunnskapssyn.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning blir gitt gjennom forelesninger, i disse inngår samtaler og diskusjoner i grupper og plenum, samt i seminarer. Det blir gitt tilbud om seminar i oppgaveskriving, og i arbeidet med den skriftlige hjemmeoppgaven vil det legges til rette for prosessorienterte arbeidsformer. I et eget veiledningshefte er det gitt utdypende retningslinjer for arbeidet med semesteroppgaven. Undervisningen vil kunne veksle mellom ukentlig undervisning, perioder for selvstudium, kollokvier og oppgaveseminarer. Studiet bør også foregå ved arbeid i kollokviegrupper. Deler av litteratur og faglige ressurser for emnet skal studentene arbeide med på selvstendig grunnlag, mens andre deler vil bli presentert og drøftet i den organiserte undervisningen.
Arbeidsomfang
Ca. 450 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være registrert som godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende vurdering:
- Deltakelse på to seminarer
- 200 sider selvvalgt forskningsbasert faglitteratur som skal inngå i semesteroppgaven skal godkjennes av faglærer innen en fastsatt frist.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Semesteroppgave på 5000 ord.
- Justerende muntlig eksamen.
Muntlig eksamen tar utgangspunkt i alle deler av emnet.
Muntlig eksamen kan justere karakteren på semesteroppgaven med ett trinn opp eller ned.
Hvis en student får karakteren F på semesteroppgaven, gjennomføres ikke muntlig eksamen. Ved F på muntlig eksamen, må studenten levere inn ny oppgave og gjennomføre ny muntlig eksamen.
Tillatte hjelpemidler
På semesteroppgaven: Alle.
På muntlig: Ingen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Progresjonskrav
P320 og P321 kan tas samme semester. Hvis emnene tas i forskjellige semester, starter man med P320. Begge emnene må være bestått for å gå videre på P3PRO Prosjektplan
Praksis
Ingen
Studiepoengreduksjon
15 studiepoeng mot P301 Læring og organisering av pedagogisk virksomhet
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.