REL114 Indiske religioner og nyreligiøsitet
Alle versjoner:
REL114 (2022—2023)
REL114 (2021—2022)
REL114 (2020—2021)
REL114 (2019—2020)
REL114 (2018—2019)
Emnekode: REL114
Emnenavn: Indiske religioner og nyreligiøsitet
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Gode kunnskaper i engelsk er en fordel, da noe av pensumlitteraturen er på engelsk.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i KRLE.
Valgfritt relevant emne i bachelor i praktisk teologi og ledelse, PTL og bachelor i teologi.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har oversikt over den historiske utviklingen til hinduismen, buddhismen og sikhismen og deres utbredelse i verden i dag, inkludert i Norge.
- har kunnskap om sentrale fortellinger, viktige ritualer og høytider samt etikk, menneskesyn og gudsoppfatninger innenfor de nevnte religionene
- har kunnskap om tema og problemstillinger knyttet til kjønn og menneskerettigheter i de nevnte religionene
- har kjennskap til de nevnte religionenes hellige skrifter
- har kjennskap til visuelle og arkitektoniske utrykk innenfor de ulike indiske religiøse tradisjonene
- har kunnskap om noen religionsdannelser i moderne tid, og om nyreligiøsitet
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre rede for særtrekk i ulike perioder av den indiske religionshistorien
- gjøre rede for ulike religiøse praksiser og forestillinger i de indiske religionene
- plassere de indiske autoritative tekstene i sine respektive religionshistoriske kontekster, gjøre rede for hovedtrekk i deres innhold og for bruken av disse tekstene i rituelle sammenhenger
- drøfte bakgrunnen for nyreligiøsitetens fremvekst og dens betydning i det moderne samfunn
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere faglig over tema og problemstillinger knyttet til indiske religioner og nyreligiøsitet og bidra i faglige diskusjoner
Innhold
Sør-Asia er et område som er svært mangfoldig, når det gjelder språk, etnisitet og religion. Hinduismen, buddhismen og sikhismen har alle vokst fram i dette geografiske området, og kan kalles indiske religioner. Dette emnet tar sikte på å belyse den historiske utviklingen til disse religionene. De eldste kjente indiske tekstene, Vedaene og Upanishadene, er mangfoldige. Senere utvikler det seg en rekke teologiske og filosofiske skoleretninger. De indiske religionene har levd og utviklet seg side om side, og har øvd en betydelig påvirkning på hverandre. Dette emnet tar for seg de indiske religionenes utbredelse i verden, særlig i Norge, og ser også på spørsmål knyttet til menneskerettigheter og kjønn.
I dette emnet behandles også nyere religionsdannelser og nyreligiøsitet/ «New Age», som er et mangfoldig og til dels flytende religiøst landskap. Det nyreligiøse landskapet er preget av en eklektisk grunnholdning hvor elementer fra mange ulike religiøse tradisjoner blandes og kombineres. Den indiske impulsen kan sies å være spesielt viktig og ligger til grunn for en hel mengde ideer og praksiser,både når det gjelder menneskesyn, verdensbilde, gudsoppfatning, selvutvikling og terapiformer innenfor New Age-feltet.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, selvstudium.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer
Arbeidskrav
Ingen.
Avsluttende vurdering
- Skriftlig eksamen, 6 timer.
Tillatte hjelpemidler
Ingen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A-F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk
Engelsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
- 2 sp faglig overlapping med REL130/4REL130 Innføring i religionsvitenskap
- 5 sp faglig overlapping med REL140/4REL140 Religionsvitenskap med fordypning
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.