4MGL1ENG101 Engelsk språkkunnskap og didaktikk
Alle versjoner:
4MGL1ENG101 (2024—2025)
4MGL1ENG101 (2023—2024)
4MGL1ENG101 (2022—2023)
Emnekode: 4MGL1ENG101
Emnenavn: Engelsk språkkunnskap og didaktikk
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2023–2024
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptatt i grunnskolelærerutdanningen
Anbefalte forkunnskaper
Gode språkkunnskaper i engelsk
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Engelsk 1 består av to moduler. Begge modulene, til sammen 30 studiepoeng, må inngå hvis Engelsk 1 skal brukes som valgfag i lærerutdanningen
Modul 1 Engelsk språkkunnskap og didaktikk (15 poeng)
Modul 2 Engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk (15 poeng)
Innledning
Beskrivelsen av Engelsk 1 og underliggende moduler bygger på kompetansekravene til nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning trinn 1-7, revidert 2018 og rammeverket «Røtter og vinger» som er et grunnlagsdokument for NLAs grunnskolelærerutdanning.
Faget engelsk i grunnskolelærerutdanningen er et viktig redskap og dannelsesfag for mellommenneskelig forståelse i en stadig mer global verden, en verden som også gjenspeiles i norske klasserom. Kommunikasjon, toleranse og interkulturell forståelse forutsetter språklige ferdigheter og kjennskap til litteratur og kultur. Språk skal kunne fremme dialog, gi mulighet for nytenkning og legge til rette for kritisk refleksjon. Engelskfaget innehar en viktig rolle som brobygger i et mangfoldig og multikulturelt klasserom og skal bidra til økt tverrfaglighet med vekt på demokratisk forståelse og livsmestring. Relevant forskning og gjeldende læreplan er viktige styringsdokument i planlegging, undervisning og vurdering.
Engelsk 1 1-7 består av to moduler på 15 studiepoeng hver, hvor henholdsvis språk og kultur vektlegges. Modul 1 har tittelen Engelsk språkkunnskap og didaktikk, modul 2 heter Engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk. Begge moduler er knyttet sammen gjennom et felles didaktisk fokus.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om viktige språklæringsteorier og metoder for hvordan barn lærer språk, med fokus på begynneropplæring
- kjenner til flerspråklighet som ressurs i språkopplæringen
- kjenner til vesentlige forskjeller mellom engelsk og norsk i språkopplæringen når det gjelder uttale, skrivemåte og setningsstruktur
- har kunnskap om og kan anvende gjeldende læreplan og pedagogiske læremidler i faget
- har kunnskap om ordinnlæring og språklige strukturer i engelsk fra lyd til tekstnivå
- kjenner til relevant forsknings- og utviklingsarbeid i engelsk språkkunnskap
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert og selvstendig og være en god rollemodell for elevene
- kan planlegge og lede varierte læringsaktiviteter i språk, også digitale, som fremmer utvikling av de grunnleggende ferdigheter og som gir mulighet for differensiering
- kan bruke ulike typer vurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- kan oppdage språkvansker, herunder lese- og skrivevansker, og legge til rette for tilpasset opplæring
- kan bruke et grunnleggende oppsett for akademisk skriving
Generell kompetanse
Studenten
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse
- kan formidle relevant fagstoff og bruke et engelsk språk tilpasset elever på trinn 1-7
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan utveksle synspunkt over læring og praksis i et faglig felleskap og bidra til utvikling
Innhold
I Eng 1 1-7 modul 1, Språkkunnskap og didaktikk vil lærerstudentene tilegne seg grunnleggende kunnskap om hvordan barn lærer språk på ulike måter og på ulike alderstrinn, med hovedfokus på trinn 1-7. Studentene skal kunne være språkmodeller i klasserommet og kunne legge til rette for både muntlige og skriftlige undervisningsopplegg tilpasset ulike elevgrupper i trinn 1-7. Det legges vekt på varierte aktiviteter og oppdaterte metoder for engelsk språkopplæring i grunnskolen.
Studieopphold
I studiet inngår en 5 dagers tur til Det norske studiesenteret i York. Turen tilbys som en del av undervisningen i emnet, men er ikke obligatorisk. Oppholdet i York gir en unik mulighet for både språkøving og kulturinnsikt.
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil være forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid, prosjektarbeid og presentasjoner. Samhandling og dialog mellom studenter og mellom faglærere og studenter er en forutsetning for læring og opparbeidelse av didaktisk kompetanse og språkøvelse i faget. All undervisning foregår på engelsk og det er obligatorisk fremmøte i undervisningen. Praksis følger praksisplan for GLU1, NLA.
Studiet krever en god del selvstendig arbeid. Det forventes at studentene deltar aktivt og bidrar til et godt læringsmiljø. Undervisningstimene vil i hovedsak formidle tema fra litteraturlisten, men også annen relevant kunnskap.
Arbeidsomfang
400 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet:
- En skriftlig oppgave.
- Ett muntlig fremlegg.
- Ett utviklingsrelatert arbeid knyttet til et av de tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020; livsmestring eller demokrati og medborgerskap.
- Det er krav om frammøte og aktiv deltakelse som angitt i undervisningsplanen.
Alle arbeidskrav gjennomføres på engelsk, og minst to skal ha en didaktisk tilknytning. Undervisningsplanen vil gi nærmere informasjon om arbeidskravene.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Skriftlig skoleeksamen på 6 timer
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Eksamensspråk
Engelsk
Praksis
Se egen praksisplan for grunnskolelærerutdanningen ved NLA Høgskolen, Oslo.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei