4MUS510 Metode
Alle versjoner:
4MUS510 (2024—2025)
4MUS510 (2023—2024)
4MUS510 (2022—2023)
Emnekode: 4MUS510
Emnenavn: Metode
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2023–2024
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til master i utøvende rytmisk musikk.
Anbefalte forkunnskaper
Bachelor i utøvende musikk.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i master i utøvende rytmisk musikk.
Innledning
Emnet tar for seg vitenskapelige metoder som brukes innenfor utøverkunnskap og kunstnerisk utviklingsarbeid.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om det utøvende musikkområdets kunstfaglige teori og metoder
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor kunstneriske utvikling
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i den rytmiske musikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan bruke relevante metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg, tolke/skape og formidle musikk på et høyt nivå
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende utøverkunnskap i refleksjon rundt egen rolle som musiker i sin kulturelle kontekst
- kan anvende musikkvitenskapelig terminologi inn i sitt arbeid som musikkutøver, -tolker/ skaper og -formidler
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, metoder, analyser og konklusjoner innenfor musikk og musikkbransje, både med spesialister og til allmenheten
Innhold
En fordypning i temaer knyttet til utøverkunnskap og det å drive kunstnerisk utviklingsarbeid, som handler om å innstudere, tolke/skape og formidle musikk. Studentene blir presentert for metode- og fortolkningslære som innebærer å se på forskningsmetoder brukt i forskning på, for og i kunst innenfor musikkfeltet. Her lærer studenten terminologi som brukes videre i refleksjonsarbeid rundt ulike deler av kunstnerisk utviklingsarbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, egenstudier, kollokvier og øvelser.
Organisering
Undervisningen i emnet gjennomføres fordelt på de 4 semestersamlingene det første semestret. Det forventes at hver student gjennomgår en del av litteraturen som egenstudier som forberedelse til semestersamlinger. Der møtes de til felles forelesninger, kollokvier og aktiviteter knyttet til de ulike temaene.
Forelesninger gjennomføres i bolker der den totale underisningsmengde er 16 undervisningstimer.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr. studiepoeng. Totalt 270 timer.
Arbeidskrav
- Fremmøte på obligatorisk undervisning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Studenten skal holde en presentasjon over et valgt tema, med henvisning til forskning, for studentgruppen på en av de fire samlingene
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Et refleksjonsnotat på 2500 ord +/- 10% hvor egen musikerrolle settes i perspektiv og diskuteres i lys av erfaringene og kunnskapen studenten har tilegnet seg gjennom emnet. Det kan også vedlegges lydfiler, video og andre medier.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått / ikke bestått
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Progresjonskrav
Studenten må ha fulgt undervisningen i emnet for å kunne fortsette videre studiet.
Praksis
Ingen
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Utøverkunnskap, Per Dahl 2019, Cappelen Damm Akademisk.
Perspectives on Artistic Research in Music, Burke, R (2018), Lexington Books
Tilbys som enkeltemne
Nei