HSM126 Innføring i statistikk med forskningsmetode
                            Alle versjoner:
                                
                                    HSM126 (2025—2026)
                                
                                    HSM126 (2024—2025)
                                
                                    HSM126 (2023—2024)
                        
Emnekode: HSM126
Emnenavn: Innføring i statistikk med forskningsmetode
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand, Oslo
Studieår: 2023–2024
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til bachelor i økonomi og administrasjon eller bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse
Innledning
Bedrifter og andre organisasjoner eksisterer i en stadig mer digitalisert virkelighet og må i økende grad samle inn og analysere data for å kunne drive på en god måte. Dette emnet gir en introduksjon til statistikk for studenter på økonomisk og/eller administrative studier. Emnet skal også hjelpe studentene til å kunne utforme og gjennomføre konkrete undersøkelser og gjøre dataanalyse med relevante og gode verktøy/applikasjoner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kjenner viktige prinsipper for sannsynlighets fordelinger og -regning
 - Kjenner til med de viktigste begrepene innenfor deskriptiv statistikk
 - kjenner til viktige former for statistiske grafer
 - kjenner til sentrale tester for spredning, samvariasjon og hypotesetester m.v.
 - kan grunnleggende prinsipper for datainnsamling og dataanalyse
 
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kriterier for å vurdere bruk av statistikk i forskningslitteratur og samfunnsdebatten
 - analysere data ved hjelp av Excel, AMOS eller R fra empiriske undersøkelse herunder varians, korrelasjonsanalyse, t-test, regresjonsanalyse, SEM, mv.
 - gjennomføre hypotesetesting ved hjelp av regresjon og SEM
 - designe et forskningsprosjekt ved hjelp av kvalitativ og kvantitativ metode
 - legge inn, analysere data fra forskning ved hjelp av Excel
 - kritisk reflektere over resultatene av ulike undersøkelser og analyseteknikker.
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hva som bør kreves av en "god" teori
 - forstår noen av begrensningene og mulighetene i bruk av statistikk
 - kan reflektere kritisk over ulike undersøkelsesopplegg og ulike analysemetoder
 
Innhold
- Deskriptiv statistikk (målenivå, sentralitet, spredning, etc.)
 - Sannsynlighetsregning
 - Sannsynlighetsfordelinger
 - Kombinatorikk
 - Tilfeldige variabler, forventning og varians
 - Estimering og estimatorer
 - Begreper, operasjonalisering og faktoranalyse
 - Hypotesetesting med regresjon
 - Problemstilling og undersøkelsesdesign
 - Datainnsamling
 - Dataanalyse ved hjelp av Excel (, uni, bi- og multivariat analyse, spredning, snitt, samvariasjon, lineær regresjon etc.)
 - Structural Equation Modeling (SEM) with AMOS, R or similar
 
Arbeids- og undervisningsformer
Gruppeoppgaver, trening på bruk av statistiske applikasjoner og forelesninger.
Arbeidsomfang
Det forventes at studenten legger ned minimum 250 arbeidstimer i dette emnet.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- 2 skriftlige innleveringer som dekker sentrale temaer i emnet. 1 individuell og en gruppebasert
 - 80 % tilstedeværelse i undervisningen kreves.
 
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Individuell skriftlig skoleeksamen, 4 timer.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk eller engelsk.
Studiepoengreduksjon
Dette emnet overlapper 7,5 studiepoeng med (4)HSM103, Statistikk.
Emnesperre
Ingen
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Emnet kan undervises både på norsk og engelsk.
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.