IKS103 Interkulturelle forskningsmetoder
Alle versjoner:
IKS103 (2024—2025)
IKS103 (2023—2024)
Emnekode: IKS103
Emnenavn: Interkulturelle forskningsmetoder
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand, Bergen
Studieår: 2023–2024
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell kompetanse
Obligatorisk emne i bachelor i interkulturell kompetanse
Innledning
Emnet gir en grunnleggende innføring i forskning og forskningens rolle i samfunnet. Emnet har hovedfokus på kvalitative og etnografiske metoder og analyse av kilde-/datamateriale.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og forskningens rolle i samfunnet
- kjenner til hvordan et kvalitativt vitenskapelig forskningsprosjekt planlegges og gjennomføres
- har kunnskap om observasjon, intervju, skriftlige kilder og fortolknings- og analysearbeid
- har kjennskap til forskerrollen og forskningsetiske utfordringer
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kvalitative forskningsmetoder som observasjon, intervju og skriftlige kilder i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder
- kan finne og henvise til oppdatert faglitteratur og anvende dette i en analyse og drøfting av interkulturelle problemstillinger
- kan anvende faglig kunnskap til å forstå og reflektere over interkulturelle problemstillinger inkludert hvordan man selv er posisjonert
Generell kompetanse
Studenten
- har teoretisk og praktisk kunnskap om gjennomføring av kvalitative vitenskapelige forskning samt hvordan dette framstilles skriftlig i tråd med vitenskapelige og forskningsetiske standarder
Innhold
Emnet gir en kortfattet, men bred praktisk og teoretisk innføring i kvalitative forskningsmetoder og forskningsetikk med vekt på interkulturelle problemstillinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, individuelle arbeidsoppgaver, gruppearbeid, presentasjoner, veiledning, seminar.
Arbeidsomfang
400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- Obligatorisk tilstedeværelse (min. 80 prosent)
- Mappe (arbeidsoppgaver kan være observasjonsøvelser, intervjuøvelser, analyse av en skriftlig kilde, faglitteratursøk, presentasjon av metodebruk i fagtekster, akademisk skrivning, refleksjonsrapport, designe et prosjekt, fortolkning og analyse av kilder/datamateriale). Innhold og frister oppgis ved semesterstart.
Alle oppgavene har spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent mappe har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Skriftlig skoleeksamen (breddetest), 6 timer.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Skoleeksamen: Ingen.
Eksamensspråk
Norsk.
Studiepoengreduksjon
IKS103 Interkulturelle forskningsmetoder overlapper 15 studiepoeng med:
- 3IK114 Etnografisk prosjekt
- IKS103N Interkulturelle forskningsmetoder
Overlapper 10 studiepoeng med:
- 3IK112 Etnografisk prosjekt
- IKF132 Innføring i kvalitative forskningsmetoder og interkulturell praksis
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.