MGL1FOU201 FOU-oppgave
Alle versjoner:
MGL1FOU201 (2024—2025)
MGL1FOU201 (2023—2024)
MGL1FOU201 (2022—2023)
MGL1FOU201 (2021—2022)
MGL1FOU201 (2020—2021)
MGL1FOU201 (2019—2020)
Emnekode: MGL1FOU201
Emnenavn: FOU-oppgave
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2023–2024
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 0 poeng
Enkeltemne: Nei
Innledning
Studenten skal skrive en forsknings- og utviklingsoppgave (FoU) i kombinasjon mellom et undervisningsfag og faget pedagogikk og elevkunnskap. Oppgaven skal være profesjonsrettet, og studenten skal drøfte en valgt problemstilling med utgangspunkt i relevant forskningslitteratur. Bestått FoU-oppgave er en forutsetning for å begynne på Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer (MGL1VIT301).
FoU-oppgaven knyttes primært til studentens masterfag og ligger som arbeidskrav i fordypningsemnet. Studenter som velger Profesjonspedagogikk som masterfag skriver FoU-oppgaven i sitt andre 60 stp. fag (MGL1NO201).
Læringsutbytte
Etter fullført oppgave har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for egen profesjonsutøvelse
- har oversikt over og forståelse for forskingslitteratur som er aktuell for å kunne svare på valgt problemstilling
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en profesjonsrettet problemstilling
- kan drøfte valgt problemstilling i lys av relevant forskningslitteratur
- kan bruke kunnskapsoppsummering som forskningsmetode
- kan formidle og drøfte kunnskapsoppsummeringens funn i et profesjonsfellesskap
Generell kompetanse
Studenten
- har dybdeinnsikt i valgt faglig/fagdidaktisk problemstilling
- kan se sammenhengen mellom forskning og skolens utviklingsarbeid
- kan på et avansert nivå analysere, formidle og samtale om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
Innhold
I emnet får studenten innføring i forskningsmetoder som er relevante for lærerprofesjonen. I FoU-oppgaven skal studenten drøfte valgt problemstilling om et selvvalgt tema innenfor fordypningsemnet. Problemstillingen må være praksisrelevant og profesjonsrettet. Studenten skal benytte kunnskapsoppsummering som metode.
Oppgaveutkast skal godkjennes som arbeidskrav i fordypningsemnet; endelig oppgave leveres som eksamensbesvarelse i emnet MGL1FOU201.
Arbeidskrav
Studenten må få godkjent innføringskurs i forskningsmetoder for å kunne levere eksamensbesvarelse i emnet.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell, skriftlig fagtekst. Omfang: 5000 ord, +/-10 %
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
FoU-oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Progresjonskrav
Oppgaven må være bestått før studenten kan begynne på Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer (MGL1VIT301).