MGL1PE103 Pedagogikk og elevkunnskap 103 1-7
Alle versjoner:
MGL1PE103 (2024—2025)
MGL1PE103 (2023—2024)
MGL1PE103 (2022—2023)
MGL1PE103 (2021—2022)
MGL1PE103 (2020—2021)
MGL1PE103 (2019—2020)
Emnekode: MGL1PE103
Emnenavn: Pedagogikk og elevkunnskap 103 1-7
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2023–2024
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning.
Innledning
Hovedtema for Pedagogikk og elevkunnskap 103 er «Lærerens tilrettelegging for læring i et klasserom preget av mangfold».
For å styrke lærerkompetansen i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn, er temaer knyttet til religion, livssyn og etikk integrert i emnet, jf Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, §3 (2016).
Emnet har et omfang på 10 studiepoeng og inngår som obligatorisk del av tredje år av grunnskolelærerutdanningen ved NLA Høgskolen.
Faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen består av fem emner fordelt på syklus 1 og syklus 2, og utgjør 60 studiepoeng (syklus 1: PE101, PE102 og PE103; syklus 2: PE201og PE202).
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
(RLE-formuleringer i kursiv)
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om den norske skolen i lys av kristen tradisjon, sekularisering, pluralisme og ekstremisme
- kjenner til sentrale religioner og livssyn i Norge og betydningen en religiøs identitet kan ha for barn og unge
- har kunnskap om flerkulturell pedagogikk og det mangfoldige skolefellesskapets betydning for barns og unges læring og relasjoner
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, sorg og krise, vold og overgrep og bekymringsverdig skolefravær
- har kunnskap om relevante styringsdokumenter knyttet til emnets temaer
FERDIGHETER
Studenten
- kan anvende menneskerettighetene og barnekonvensjonen som didaktisk ressurs i skolen
- kan ivareta livssynsmangfold i samarbeid med elever og foresatte
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av enkle FoU-prosjekt
- kan anvende faglig kunnskap for å forebygge, analysere og iverksette tiltak mot mobbing og ivareta et trygt og godt skolemiljø for alle elever
- kan identifisere tegn på at barn og unge er i vanskelige livssituasjoner, og på bakgrunn av faglige vurderinger raskt iverksette nødvendige tiltak og etablere samarbeid med relevante faginstanser
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har kunnskap om og kan drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold
- kan anvende kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner til å skape inkluderende og helsefremmende skolemiljø
Innhold
Pedagogikk og elevkunnskap skal legge til rette for at studentene utvikler en helhetlig kompetanse der kunnskaper, ferdigheter og verdier danner grunnlag for danning og utforming av egen læreridentitet. Faget skal utvikle studentenes selvforståelse, styrke deres evne til refleksjon over egen kompetanse og undervisningspraksis, og gjøre dem i stand til å bidra til utvikling av en inkluderende fellesskole for alle barn og unge. Sentralt i faget er å danne studentene til å forvalte sitt lærermandat som hviler på sentrale profesjonsetiske prinsipp. Fagets kjerne omfatter:
- forskningsbasert kunnskap om oppdragelse og undervisning med vekt på elevenes faglige, sosiale og personlige utvikling og læring.
- utvikling av studentenes profesjonalitet, didaktiske kyndighet, teoretiske forståelse og vitenskapelig tenkemåte i samarbeid med praksis og andre fag.
- oppøving av studentenes evne til kritisk analyse av skolen som organisasjon i spenninger mellom tradisjon og fornying, og i lys av utfordringer som samfunn, kultur, religion og politikk representerer for lærerarbeid i dag og historisk.
Studentene skal få inngående kunnskaper, og utvikle ferdigheter, slik at de kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø for alle elever i et flerkulturelt, flerreligiøst og flerspråklig klasserom. Faget skal, i samarbeid med andre fag, kvalifisere studentene til å kunne gjennomføre egne FoU-prosjekt som grunnlag for å utvikle kunnskap om og økt forståelse av relasjoner mellom teori og praksis i pedagogisk arbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
Opplæringen vil skje med utgangspunkt i forelesninger, seminarer, grupper, fagveiledning, selvstudium, fler/tverrfaglig arbeid, praksisoppgave, skriftlige innleveringer, muntlige fremføringer, profesjonssamtaler og fellesfaglige profesjonsdager.
Arbeidsomfang
300 timer.
Arbeidskrav
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen
- Gruppearbeid med muntlig framlegg
- Praksisoppgave
- Individuell akademisk tekst med utgangspunkt i en problemstilling fra RLE-modulen i faget
Nærmere opplysninger om obligatorisk undervisning, arbeidskrav og tidspunkt for gjennomføring, vil bli gitt i undervisningsplanen. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen. Se for øvrig retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav ved NLA.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Emnet avsluttes med en individuell tverrfaglig hjemmeeksamen på tre dager. Omfang: 2500 ord +/- 10 %. Eksamen teller 100 % av karakteren.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Andre språk etter søknad.
Praksis
Se studieplan for praksis.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.