P332 Verdibasert og situasjonsbestemt ledelse
Alle versjoner:
P332 (2024—2025)
P332 (2023—2024)
Emnekode: P332
Emnenavn: Verdibasert og situasjonsbestemt ledelse
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2023–2024
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak på mastergrad i pedagogikk, variant B. Emnet kan også gis som videreutdanning.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i mastergrad i pedagogikk, variant B.
Innledning
P332 «Verdibasert ledelse» må sees i sammenheng med P333 «Ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring», og sammen danner de et faglig tyngdepunkt for studenter som velger mastergradsvarianten «Pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse».
Gjennom innhold, arbeidsformer og vurdering vil det bli lagt vekt på å styrke studentenes personlige og yrkesetiske kompetanse, og å stimulere dem til å bidra til utviklingen av en skole som søker å ta vare på elevenes, foreldrenes, lærernes og samfunnets interesser, rettigheter, og behov.
«Forventet læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg høy grad av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten personlig tilegnelse av profesjonsetiske holdninger og kunnskaper. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om ulike ledelsesteorier med særlig vekt på verdier og verdibasert ledelse
- Har kunnskap om grunnlagsspørsmålenes betydning for pedagogisk lederskap
- Har kunnskap om tolkning og oppfatning av kompleksitet i pedagogiske spørsmål, kommunikasjon og konflikthåndtering
- Har kunnskap om skjønnets betydning i utøvelse av klokt lederskap
- Har kunnskap om utfordringer i etiske dilemmaer, ikke minst i grensefeltet mellom etikk og juss
- Har kunnskap om menneskesyn, selvforståelse og autentisitet
- Har kunnskap om pedagogisk credo, lederidentitet og selvutvikling som leder
Ferdighet
Studenten
- Kan identifisere og reflektere over sterke og svake sider ved seg selv som person og som leder, og arbeide videre med noen utfordringer en stilles overfor som leder
- Kan reflektere over skjønnsutøvelsens legitimitet og funksjon i spenningen mellom juss, etikk og pedagogikk
- Kan reflektere over situasjonsbevissthet og beslutningskraft i eget lederskap
- Kan analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål knyttet til verdibasert ledelse
- Kan planlegge, begrunne og reflektere over hvordan man vil lede arbeidet i en organisasjon.
- Kan kommunisere og forholde seg til dilemmaer og konflikter som leder på en konstruktiv måte
Generell kompetanse
Studenten
- Kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig og etisk kompetanse i møte med ansatte, barn og ungdom
- Kan analysere en organisasjons utfordringer, og planlegge nye tiltak
- Kan identifisere og forholde seg på en reflektert måte til etiske utfordringer i mellommenneskelige relasjoner
- Kan reflektere over forholdet mellom lærer-/førskolelæreridentitet, og lederidentitet.
- Kan arbeide systematisk og målrettet med utvikling av barnehage eller skole
- Kan forholde seg til usikkerhet, motstand og møte konfliktfylte situasjoner på kort og lang sikt
Innhold
I emnet P332 vil sentrale temaområde være:
- Hovedtrekk i teorier om ledelse
- Virkelighetsoppfatning og kommunikasjon
- Utøvelse av profesjonelt skjønn
- Etikk, juss og verdier
- Menneskesyn og selvforståelse
- Klokt lederskap og autentisitet
- Pedagogisk credo, lederidentitet
- Relasjonsledelse og konflikthåndtering
- Å videreutvikle seg som leder
- Ferdighetstrening
Arbeids- og undervisningsformer
Dette er et samlingsbasert emne. Det vil si at studentene møter på to obligatoriske fysiske samlinger i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning og oppgaver på Canvas. Undervisningen organiseres som obligatoriske samlinger med forelesninger og seminarer, praksisøvelser, drøftende samtaler, og oppgaveskriving. Det legges også opp til at studentene kobles sammen i basisgrupper.
Arbeidsomfang
Ca.450 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen:
Obligatorisk oppmøte på de fysiske samlingene.
Studenten legger opp 200 sider selvvalgt pensum med hovedvekt på verdibasert ledelse i barnehage eller skole knyttet til semesteroppgaven. Faglærer godkjenner selvvalgt litteratur.
Deltakelse på oppgaveseminar i forbindelse med arbeidet med semesteroppgaven.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- En skriftlig semesteroppgave med hovedvekt på verdibasert ledelse i skole eller barnehage. Omfang 5000 ord.
og
- Muntlig eksamen. Dette er en justerende muntlig eksamen basert på semesteroppgaven.
Semesteroppgaven tillegges størst vekt og karaktersettes først. Karakteren på semesteroppgaven blir kunngjort før studenten går opp til muntlig eksamen. Den muntlige eksamenen kan deretter justere karakteren maksimalt ett trinn opp eller ned. Vurderes den muntlige eksamenen isolert sett til ikke bestått, må kandidaten levere ny semesteroppgave og gjennomføre ny muntlig eksamen for å få bestått.
Dersom en student får karakteren F (ikke bestått) på semesteroppgaven eller på muntlig eksamen, må studenten levere inn ny semesteroppgave med ny problemstilling for å få gjennomføre avsluttende vurdering.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Semesteroppgave: Alle
Muntlig: Ingen
Eksamensspråk
Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.
Praksis
Ingen
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.