VUNO2AG5 Norsk 2, 5.-10. modul 1
Alle versjoner:
VUNO2AG5 (2023—2024)
VUNO2AG5 (2022—2023)
VUNO2AG5 (2021—2022)
VUNO2AG5 (2020—2021)
VUNO2AG5 (2019—2020)
VUNO2AG5 (2018—2019)
VUNO2AG5 (2017—2018)
Emnekode: VUNO2AG5
Emnenavn: Norsk 2, 5.-10. modul 1
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2023–2024
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Studenten må ha 30 sp fra før i sin fagkrets, eller NO1 og NO2 kan tas parallelt.
Relevans i studieprogrammet
Norsk 2; 5.-10. er et videreutdanningstilbud for lærere som har 30 sp norsk i fagkretsen.
Innledning
Studiet skal forberede studentene på å undervise i norsk på 5. -10. trinn i grunnskolen. Dette krever både faglig og fagdidaktisk innsikt. Dette emnet gir dypere innsikt i aktuelle fagdidaktiske spørsmål og et bedre grunnlag for arbeid med læringsfremmende vurdering og tilpasset norskopplæring for alle elever. De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving, muntlighet og digitale ferdigheter vil ha et særlig fokus. Gjennom arbeidet med emnet skal studentene også videreutvikle egne språkferdigheter og sin egen tekstkompetanse og formidlingsevne.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om norsk som første- og andrespråk
- har omfattende kunnskap om muntlig kommunikasjon, lesing og skriving og videreutvikling av grunnleggende språkferdigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap om grammatikk og språk, tekster og litteratur i analyse av muntlige, skriftlige og multimodale tekster
- kan bruke relevante metoder og ny teknologi på måter som fremmer samarbeid og faglig progresjon i den videre lese- og skriveopplæringen
- kan legge til rette for at elevene får lese, skrive og diskutere saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medium og tilpasse den videre opplæringen i språklige ferdigheter til elever på ungdomstrinnet
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og gi læringsfremmende respons til alle elever
- kan skrive akademiske fagtekster på nynorsk og bokmål
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i skolefagets historie og egenart som språk-, kultur-, litteratur- og danningsfag
- kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekster og medier i relevante uttrykksformer
- kjenner til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte forskingsetiske problemstillinger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
Innhold
Emnet fokuserer på følgende tema:
- De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving, muntlighet og digitale ferdigheter i et forsknings- og utviklingsperspektiv. Kritisk literacy og retorikk er sentrale tema.
- Bruk av digitale verktøy i undervisingen i et forskings- og utviklingsperspektiv.
- Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering.
- Dybdelæring og tverrfaglighet.
- Norskfagets historie og egenart.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet har tre obligatoriske heldagssamlinger à to dager. Disse består av forelesninger og seminar. I tillegg til selvstudier skal studentene samarbeide om arbeidskrav via nett utenom samlingene.
Arbeidsomfang
400-450 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- delta på obligatoriske forelesninger og seminar
- delta på to nettbaserte samtaler
- utforme et undervisningsopplegg rettet mot utvikling av elevenes digitale ferdigheter og presentere opplegget for resten av studentgruppen
- skrive en didaktisk og praksisnær oppgave på bokmål
- gi respons på minst en medstudent sin didaktiske oppgave
- skrive en fagtekst på nynorsk
- gi respons på minst en medstudent sin fagtekst
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen".
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- En skriftlig skoleeksamen på seks timer. Eksamensbesvarelsen skal skrives på bokmål.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Bokmålsordbok.
Eksamensspråk
Norsk bokmål.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.