3KL107 Kristent ungdomsarbeid i sjelesørgerisk perspektiv
Alle versjoner:
3KL107 (2024—2025)
3KL107 (2023—2024)
3KL107 (2022—2023)
3KL107 (2021—2022)
3KL107 (2020—2021)
3KL107 (2019—2020)
3KL107 (2018—2019)
3KL107 (2017—2018)
Emnekode: 3KL107
Emnenavn: Kristent ungdomsarbeid i sjelesørgerisk perspektiv
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kjennskap til den kristne troens innhold, samt erfaring med kristent ungdomsarbeid, som frivillig eller lønnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de unges livsvirkelighet
- har grunnleggende kunnskap om generell utviklingspsykologi
- har grunnleggende kunnskap om generell religionspsykologi, herunder trosutviklingsteorier, identitetsdannelse og sosialisering
- har kunnskap om sunn og usunn trosutvikling
- har kunnskap om sjelesorgens teori i møte med barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskaper om utviklings- og religionspsykologi i møte med ungdom i kirkelig kontekst
- kan integrere sjelesørgerisk perspektiv i kristent ungdomsarbeid og slik bidra til de unges livstolkning og livsmestring
Generell kompetanse
Studenten
- kan møte de unge i deres ulike livsutfordringer med en sjelesørgerisk forståelse
Innhold
Emnet gir en grunnleggende innføing i sjelesorg i møte med ungdom innenfor konteksten av kristent ungdomsarbeid. Emnet har to hoveddeler:
Den første delen er teoretisk og gir en grunnleggende innføring i fagområdene sjelesorgens teologi og barne- og utviklingspsykologi. Her vektlegges bl.a.forholdet mellom livs- og troshistorie, identitetsdannelse og sosialisering.
Den andre delen av emnet fokuserer konkrete utfordringer som unge mennesker står overfor, slike som skam og skyld, sorg, ensomhet, konkurransementalitet og stressmestring osv. Caser med erfaringer fra ungdomsarbeid vil tas opp og drøftes i gruppe og i praktiske rollespill - under veiledning.
Arbeids- og undervisningsformer
3KL107 tilbys som en kombinasjon av forelesninger og selvstudium, gruppearbeid med kasusdrøfting og rollespill, samt egne refleksjoner.
Undervisningen skjer som en kombinasjon av tre til fire obligatoriske digitale samlinger og to obligatoriske lokale kursdager. Mellom hver samling legges det til rette for selvstudium, samt arbeid med pensum og kasus.
Arbeidsomfang
Totalt 250 til 300 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at eksamen kan gjennomføres:
- Deltakelse i obligatorisk undervisning (80% oppmøte)
- Arbeidskrav med følgende elementer (totalt ca. 1500 ord)
- Refleksjon over pensumbok (ca. 500 ord)
- Beskrivelse av en samtalesituasjon som inkluderer faglig refleksjon over samme samtalen (ca.1000 ord).
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Skriftlig individuell oppgave på 3000 ord.
Tema og problemstilling er selvvalgt, men må være godkjent av faglærer. Oppgaven arbeides med i siste del av semesteret.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig oppgavevurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Skandinaviske språk eller engelsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
- KMEMP235 Sjelesorg (2 studiepoeng)
- TEOL220 Sjelesorg med institusjonspraksis (2 studiepoeng)
- 4PTA354 Sjelesorg (2 studiepoeng)
Evaluering av emnet
Muntlig tilbakemelding i plenum for hver samling. Anonym evaluering ved emnets avslutning.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.