4MAB200 Musikalsk arbeid med barn
Alle versjoner:
4MAB200 (2024—2025)
4MAB200 (2023—2024)
4MAB200 (2022—2023)
Emnekode: 4MAB200
Emnenavn: Musikalsk arbeid med barn
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 5 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk (valgemne)
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om barns musikalske utvikling og barnestemmen
- har kunnskap om musikalsk ledelse og arbeidsmetoder rettet mot barn
- har kunnskap om hvordan ulik musikkaktivitet kan inngå i kirkens trosopplæringstilbud og styrke det kristne fellesskapet
- har tilegnet seg repertoarkunnskap innen et bredt sjangerutvalg
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og lede musikkaktivitet med barn der både sang, spill, lek og bevegelse inngår
- har praktiske ferdigheter innen sang, rytmikk og spill på instrumenter og kan anvende dette metodisk inn mot barn i ulike aldre
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i musikalsk lek og stimulere barn til å utforske og uttrykke seg gjennom musikk og bevegelse
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sine faglige og didaktiske forutsetninger rettet mot musikkarbeid med barn innen kirke og menighet
- kan reflektere over sin egen rolle som tilrettelegger av musikalsk aktivitet inn mot ulike barnegrupper
- kan anvende musikk for å styrke barns musikalske og sosiale utvikling samt deres kristne tro
Innhold
Emnet fokuserer på hvordan du som menighetsmusiker kan trekke inn musikk på ulike arenaer som inkluderer barn i kirke og menighet. Det vil gi deg kunnskap om barns musikalske utvikling, og nødvendige forutsetninger for å lede ulike typer musikkarbeid med barn som omfatter både sang, spill, lek og bevegelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet organiseres som ukentlige fellestimer med forelesninger, workshops, seminarer og veiledning. Det utøvende og praktiske vil vektlegges gjennom ferdighetstrening i og utenom undervisning.
Arbeidsomfang
125-150 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte
- To innstuderingsoppgaver gitt underveis av faglærer.
- Skriftlig, individuell oppgave basert på observasjon og teori. Omfang: 1500 ord + /- 10%.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Praktisk eksamen, varighet 15 minutter pr. kandidat.
- Metodisk instruksjon av medstudenter som skal være en tenkt barnegruppe. Oppgaven kan omfatte sang, samspill og rytmikk. Det gis 24 timers forberedelse.
- Studentene deltar under hele gjennomføringen av eksamen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Praktisk eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der A til E er bestått og F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.