4MGL5PE102 Pedagogikk og elevkunnskap 102 5-10
Alle versjoner:
4MGL5PE102 (2024—2025)
4MGL5PE102 (2023—2024)
4MGL5PE102 (2022—2023)
4MGL5PE102 (2021—2022)
4MGL5PE102 (2020—2021)
4MGL5PE102 (2019—2020)
Emnekode: 4MGL5PE102
Emnenavn: Pedagogikk og elevkunnskap 102 5-10
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning.
Innledning
Hovedtema for Pedagogikk og elevkunnskap 102 er «Lærerens tilrettelegging for læring i et klasserom». Emnet har et omfang på 10 stp. og inngår som obligatorisk del av andre år av grunnskolelærerutdanningen (5.-10. trinn) ved NLA Høgskolen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp og varierte arbeids- og vurderingsformer for elevene
- har kunnskap om skolens samarbeidspartnere, ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn på 5.-10. trinn og hvordan disse kommer til syne i opplæringen
- har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
- har brei kunnskap om hvordan kompetanse i grunnleggende ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene
- har kunnskap om klasseledelse
FERDIGHETER
Studenten
- kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i didaktisk teori
- kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
- kan anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
- kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
Innhold
Pedagogikk og elevkunnskap skal legge til rette for at studentene utvikler en helhetlig kompetanse der kunnskaper, ferdigheter og verdier danner grunnlag for danning og utforming av egen læreridentitet. Faget skal utvikle studentenes selvforståelse, styrke deres evne til refleksjon over egen kompetanse og undervisningspraksis, og gjøre dem i stand til å bidra til utvikling av en inkluderende fellesskole for alle barn og unge. Sentralt i faget er å danne studentene til å forvalte sitt lærermandat som hviler på sentrale profesjonsetiske prinsipp. Fagets kjerne omfatter:
- forskningsbasert kunnskap om oppdragelse og undervisning med vekt på elevenes faglige, sosiale og personlige utvikling og læring.
- utvikling av studentenes profesjonalitet, didaktiske kyndighet, teoretiske forståelse og vitenskapelig tenkemåte i samarbeid med praksis og andre fag.
- oppøving av studentenes evne til kritisk analyse av skolen som organisasjon i spenninger mellom tradisjon og fornying, og i lys av utfordringer som samfunn, kultur, religion og politikk representerer for lærerarbeid i dag og historisk.
Studentene skal fordype seg i undervisningsarbeid og utvikle ferdigheter i å lede undervisning. Dette krever inngående forståelse av utfordringer og muligheter i didaktiske møter mellom elev, lærer og lærestoff. Studiet gir særlig fordypning i fenomener som klasseledelse, begynneropplæring, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Studentene skal også utvikle relasjonell kompetanse på en slik måte at de er i stand til å møte elever, foresatte og kolleger med faglig og menneskelig kompetanse.
Arbeids- og undervisningsformer
Opplæringen vil skje med utgangspunkt i forelesninger, seminarer, grupper, fagveiledning, selvstudium, fler/tverrfaglig arbeid, praksisoppgave, skriftlige innleveringer, muntlige fremføringer og fellesfaglige profesjonsdager.
Arbeidsomfang
300 timer
Arbeidskrav
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
- Gruppearbeid med muntlig framlegg
- En flerfaglig oppgave knyttet til praksis
- Individuell skriftlig oppgave. Akademisk tekst med utgangspunkt i en gitt problemstilling.
Nærmere opplysninger om arbeidskrav og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell muntlig eksamen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
LK20, Overordnet del er tillatt hjelpemiddel.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk etter søknad.
Praksis
Se emneplanen for praksis.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.