4MUS501 Hovedinstrument A
Alle versjoner:
4MUS501 (2024—2025)
4MUS501 (2023—2024)
4MUS501 (2022—2023)
Emnekode: 4MUS501
Emnenavn: Hovedinstrument A
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til master i utøvende musikk.
Anbefalte forkunnskaper
Bachelor i utøvende musikk.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i master i utøvende rytmisk musikk.
Innledning
Gjennom emnet skal studenten videreutvikle sine utøvende og kompositoriske, evt. tekstlige, musikkskapende verktøy for å kunne gjennomføre masterarbeidet på best mulig måte.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan analysere faglige problemstillinger rundt hovedinstrumentets repertoar og estetikk med utgangspunkt i den rytmiske musikkens historie, tradisjon og egenart
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg og tolke/skape musikk på et høyt nivå, individuelt og sammen med andre
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt med fokus på det å tilegne seg musikk på sitt hovedinstrument
Generell kompetanse
Studenten...
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor musikkutøving med integritet og egenart
Innhold
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveileder og hovedinstrumentlærer/ bi-veileder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedveileder og biveileder bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som blir brukt: Individualundervisning, mesterklasse, interpretasjonsundervisning og bi-veilederressurser for musikkskaping.
Organisering
- Individualundervisning i fordypningsområde 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med biveileder.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr. studiepoeng, totalt 405 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende vurdering:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedveileder og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt frist.
2. Arbeidsmappe:
A) Semesterrapport (2000 ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
B) Dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egne komposisjoner/ egen bearbeidelse av andres komposisjoner (omfang ca. 45 minutter).
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedveileder og biveileder sammen med dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egen musikk skal leveres til hovedveileder innen oppgitt frist.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Arbeidsmappen legges til grunn for avsluttende vurdering.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått/ikke bestått
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Progresjonskrav
Studenten må ha fulgt undervisningen i emnet for å kunne fortsette videre i studiet.
Praksis
Ingen
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Digital litteraturliste