4MUS520 Estetikk
Alle versjoner:
4MUS520 (2024—2025)
4MUS520 (2022—2023)
Emnekode: 4MUS520
Emnenavn: Estetikk
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til master i utøvende musikk.
Anbefalte forkunnskaper
Bachelor i utøvende musikk.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i master i utøvende musikk.
Innledning
Emnet har både en teoretisk og praktisk tilnærming til estetikk og skal sette studenten i stand til å plassere seg som musiker i en større kunstnerisk sammenheng og samtidig gi de et språk for å utrykke det. Emnet tar for seg både kollektive(samfunnsmessige, teknologiske, ideologiske, stilistiske), og individuelle impulser og årsaker som ligger til grunn for et utøvende resultat.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- har inngående kunnskap om hva som fremmer kreative prosesser og om kunstens betydning i et samfunns- og dannelsesperspektiv
- innenfor musikk kan anvende kunnskap på nye områder innenfor eget kunstnerskap
- kan analysere estetiske virkemiddel brukt av et utvalg viktige utøvere, deres spillestil, tolkninger, historiske betydning og ikke minst posisjon i et oppføringspraktisk perspektiv
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere og forholde seg kritisk til estetikk benyttet i ulike sjangere og/eller tidsepoker i den rytmiske musikkens historie.
- kan anvende oppnådd estetisk kunnskap til å strukturere og formulere faglige resonnementer som kan få betydning i eget kunstnerskap
- kan demonstrere estetikk tilhørende utvalgte sjangere og/eller tidsepoker i den rytmiske musikkens historie, ved hjelp av eget instrument.
Generell kompetanse
Studenten...
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor det å utøve og skape musikk
- kan kommunisere estetiske spørsmål innenfor kunstneriske utviklingsarbeid, både med spesialister og til allmenheten.
- har utviklet kreativ kompetanse gjennom kunstnerisk arbeid, selvstendig og sammen med andre
Innhold
Emnet vil gi studentene mer innsikt og bevissthet rundt estetiske valg, mer mot til å skape og et språk som beskriver problemstillinger rundt estetikk og kreativitet.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformer som benyttes er forelesninger om estetikk, praktiske øvelser, gruppearbeid med veiledning, presentasjoner og refleksjon rundt egne og andres estetiske valg.
I tillegg til tradisjonelle forelesninger i estetikk, vil de andre undervisningsformene bli brukt i foraet Kreative rom. Der møter studentene andre kunstarter og relaterte fagfelt. Gjennom praktiske øvelser, samarbeidsprosesser, kreativt prosessarbeid og refleksjonssamtaler skal studenten utvikle sin kreativitet, sitt perspektiv og mot til å skape.
Organisering
Undervisningen i emnet gjennomføres fordelt på de 4 semestersamlingene det andre semestret. Det forventes at hver student tilegner seg en del av litteraturen som egenstudier som forberedelse til semestersamlinger. Der møtes de til felles forelesninger, kollokvier, presentasjoner og aktiviteter rundt temaet.
Forelesninger gjennomføres som dobbelttimer på hver semestersamling, totalt 8 forelesnings timer.
Kreative rom organiseres som halvdagssamlinger på 3 til 4 undervisningstimer hver, der studentene arbeider med praktiske øvelser, kreativt prosessarbeid og refleksjonssamtaler.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr. studiepoeng. Totalt 270 timer.
Arbeidskrav
- Fremmøte på obligatorisk undervisning: Minimum 80%.
- Praktisk gruppeoppgave der en gruppe (gruppestørrelse 4 til 8 personer) går sammen om å demonstrere stilistiske trekk fra en av epokene gjennomgått i undervisningen ved presentasjon av coverlåter fra epoken og egenskrevet musikk der en bevisst bruker estetiske virkemidler fra en gitt epoke.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Studenten skriver et refleksjonsnotat på 2500 ord (+/- 10 %).
Studenten tar for seg estetiske valg i eget kunstnerskap og diskuterer de i lys av erfaringer og kunnskap studenten har tilegnet seg gjennom emnet.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått / ikke bestått
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Progresjonskrav
Studenten må ha bestått emnet for å kunne fortsette videre i studiet.
Praksis
Ingen
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Aesthetics and Music, Andy Hamilton 2007, Bloomsbury Publishing PLC
Mot til å skape, Rollo May 1975, norsk utgave 1994, Aventura.
Tilbys som enkeltemne
Nei