4UM401R Hovedinstrument IV, rytmisk

Alle versjoner:
4UM401R (2024—2025)

Emnekode: 4UM401R

Emnenavn: Hovedinstrument IV, rytmisk

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 20 poeng

Enkeltemne: Nei

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på hovedinstrument III (4UM300R).

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i utøvende musikk, 4UM.

Innledning

Emnet bygger på hovedinstrument III (4UM300R) og består av individuell undervisning, prosjekter og interpretasjon.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om improvisasjonsstrategier og teori
  • har kunnskap og erfaring i planlegging og gjennomføring av ulike konserter
  • har kunnskap og erfaring i fremføring, vurdering og lytting til musikk
  • har bred kunnskap om stilarter
  • kjenner til et allsidig repertoar for instrumentet
  • har dyp kjennskap til et repertoar som består av flere sjangere
  • har bred kunnskap om ferdigheter som setter ham/henne i stand til å musisere sammen i et ensemble
  • har kunnskap om hvordan man kan lage nye versjoner av eksisterende komposisjoner
  • har kunnskap om hvordan skape et eget utrykk i et samspill

Ferdigheter

Studenten

  • behersker et bredt og allsidig repertoar på sitt hovedinstrument
  • behersker prima vista – spill
  • kan improvisere innenfor ulike stilarter
  • har utviklet solid stilforståelse gjennom dypere repertoarstudier
  • kan kommunisere godt med medmusikere og publikum
  • fungerer godt i et samspill på tvers av sjangere og instrumentsammensetninger
  • kan gjøre kvalitetsmessige vurderinger av sitt eget og andres spill
  • kan være med å prege ulike ensembler
  • kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en personlig musikalsk uttrykksform som preger samspillet
  • har utviklet en dypere identitet som musiker

Innhold

Instrumentalundervisning, prosjekter og interpretasjon. Egenøving individuelt og i samspill er en vesentlig del av emnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Instrumentalundervisning: 10 timer à 45 minutter pr. semester over to semester med instrumentallærer. Repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer.

Prosjekter: Det blir gjennomført 2 prosjekter i løpet av året sammen med studenter i 4MHI300.

Interpretasjon: Undervisning i interpretasjon skjer ukentlig gjennom hele studieåret sammen med øvrige utøvende bachelorstudenter.

Arbeidsomfang

500 timer (inkl. instrumentalundervisning, interpretasjon, egenøving, samt forberedelse og gjennomføring av eksamen).

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Minimum 80% fremmøte.
  • Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
  • Tilstedeværelse på interpretasjonsundervisning.
  • Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
  • Være delaktig på en konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
  • Hovedinstrumentrapport.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Eksamenskonsert (fjerde studieår). Konsertens innhold bestemmes av studenten selv i samråd med læreren. Konsertens lengde skal være 30 minutter. Repertoarliste for 4UM100, 4UM200, 4UM301R og 4UM400R skal medbringes på eksamen.

Vurderingen gjøres av minst én ekstern og to interne sensorer, hvorav normalt én er studentens hovedinstrumentlærer. Eksamenskommisjonen skal gi en muntlig uttalelse om eksamenskonserten til studenten.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamenskonserten vurderes til bestått/ ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle, inkludert repertoarliste for alle 4 år

Eksamensspråk

Norsk.
Annet språk kan søkes om.

Studiepoengreduksjon

Emnet overlapper 20 sp. med 4UM400R Hovedinstrument IV, rytmisk og 4HINS401R Hovedinstrument IV, rytmisk.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Digital litteraturliste