BLU-BULL-D Barns utvikling, lek og læring

Alle versjoner:
BLU-BULL-D (2024—2025)

Emnekode: BLU-BULL-D

Emnenavn: Barns utvikling, lek og læring

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen, Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 20 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Opptak til bachelor i barnehagelærerutdanning

Relevans i studieprogrammet

Første emne i Bachelor i barnehagelærerutdanning

Innledning

Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) omfatter grunnleggende kunnskap om barn og barns utvikling, læring og behov i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. Kunnskapsområdet skal gi kunnskap, ferdigheter og innsikt som barnehagelæreren må ha for å kunne ivareta barns omsorgsbehov og legge til rette for et helhetlig pedagogisk arbeid. Leken understrekes som en grunnleggende livs- og læringsform med betydning både som egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling. Kunnskapsområdet vier stor plass til hvordan samhandling og relasjoner mellom mennesker danner grunnlag for lek, læring, livsmestring og helse, og for utvikling av demokratisk tenkning og væremåte.

Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på nasjonal og internasjonal forskning og utviklingsarbeid knyttet til emner som faget pedagogikk henter fra blant annet psykologi, sosiologi og sosialantropologi, samt filosofi. Kunnskapsområdet er videre sammensatt av fagelementer fra norsk og religion, livssyn og etikk. Som del av en lederutdanning vektlegges første studieår ledelse av seg selv og ledelse av barn.

Studenten skal utvikle en profesjonell identitet med bakgrunn i refleksjon over undervisning, praksis, veiledning, gruppearbeid og arbeid med pedagogisk grunnlagsdokument (credo). Det forventes at studenten stiller forberedt til undervisning og deltar i de ulike læringsformene som høgskolen legger opp til. Studenten har selv ansvar for egen læring og sin rolle som medstudent i et inkluderende fellesskap med fokus på respekt, anerkjennelse, samarbeid og utvikling.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barnehagens plass i samfunnet, barnehagens formål og verdigrunnlag
  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, omsorg, lek, læring og danning
  • har kunnskap om leken som fenomen og som en grunnleggende arena for relasjoner og vennskap
  • har kunnskap om ulike syn på barn og barndom
  • har kunnskap om barns muntlige språk og språkutvikling
  • har kunnskap om observasjon og ulike former for pedagogisk dokumentasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan inngå i omsorgsfulle relasjoner og anerkjenne hvert enkelt barn
  • kan i samarbeid med personale og foresatte framstå som en bevisst rollemodell både for barns læring av språk, språkutforskning, dialog og sosiale ferdigheter
  • kan reflektere og samtale om eget begynnende pedagogiske credo
  • kan tilrettelegge, grunngi og formidle barnehagens innhold og verdigrunnlag som inkluderer barnas erfaringer og interesser
  • kan vise en begynnende evne til å analysere og reflektere over eksistensielle spørsmål sammen med barn
  • kan legge til rette for og lede små barnegrupper
  • kan delta i lek og skape trygge, allsidige leke- og læringsopplevelser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve et begynnende profesjonelt skjønn og vise utvikling av faglig og etisk kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns ulike behov og læringsmuligheter
  • kan vurdere profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til barns behov for omsorg og det helhetlige pedagogiske arbeidet i barnehagen
  • kan formidle både muntlig og skriftlig norsk og bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
  • kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse kan utøve tverrfaglighet i det pedagogiske arbeidet

Innhold

Kunnskapsområdets innhold sorteres under følgende to hovedtema

Barnas barnehage - en inkluderende praksis gjennom lek og omsorg

  • Ulike syn på barn (i fortid, nåtid og framtid) med fokus på barn som kroppslige subjekt, deres omsorgs-, relasjons- og anerkjennelsesbehov
  • Tilknytningsteori, tilvenning og en god barnehagestart
  • Lek som barnas egen væremåte
  • Ulike læringsteorier og leketeorier
  • Barnas utvikling av språk, sosial samhandling og vennskap
  • Foreldres og barnehagens oppdragermandat
  • Barn som subjekt, deres medvirkning og danning
  • Læreplanteori og didaktisk arbeid i barnehagen

Barnehagelærerens rolle og etiske ansvar som profesjonsutøver

  • Barnehagens verdigrunnlag, innhold og oppgave
  • Pedagogisk credo og pedagogisk arbeid som etisk virksomhet
  • Barnehagelæreren som tilrettelegger, sosial og språklig rollemodell og etisk veileder ovenfor barna
  • Den pedagogiske relasjonen, pedagogisk ansvar og ledelse av barnegrupper
  • Observasjon, dokumentasjon og vurdering av pedagogisk virksomhet
  • Barnehagelærerens evne til å samtale, formidle og begrunne skriftlig og muntlig

Arbeids- og undervisningsformer

Kunnskapsområdet organiseres etter de to hovedtemaene. Disse belyses både enfaglig og tverrfaglig i undervisning og basisgruppearbeid. Problembasert læring (PBL) introduseres som en gjennomgående arbeidsform og læringsstrategi i kunnskapsområdet. Gjennom individuelle og gruppebaserte læringsaktiviteter skal studentene utvikle forståelse for sammenhengen mellom pedagogisk og faglig tenkning og virksomhet, med vekt på profesjonsutøvelse.

Arbeidsomfang

500-600 arbeidstimer. Dette omfatter også selvstudium.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Frammøte på obligatorisk undervisning
  • Individuell profesjonssamtale
  • Ett tverrfaglig individuelt skriftlig arbeidskrav som utvikles på bakgrunn av muntlig og praktisk-teoretisk aktivitet gjennom hele kunnskapsområdet
  • Delta i gruppesamtale om studentenes begynnende pedagogiske credo + skriftlig innlevering av eget pedagogisk credo

Alle læringsaktiviteter er obligatoriske, minimum 80 % frammøte.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Den avsluttende vurderingen består av to deler:

  • En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i kunnskapsområdets læringsutbyttebeskrivelser.
  • Individuell muntlig eksamen på ca. 20 minutter, med en todelt inndeling:

 

  • Ca. 10 min.: Presentasjon av et tema knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene, med 20 min. forberedelsestid på eksamensdagen.
  • Ca. 10 min: Presentasjon og refleksjon rundt studentens individuelle skriftlige oppgave som er utarbeidet gjennom semesteret. 

Begge deler må være bestått før endelig karakter blir gitt i emnet.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Ved bedømmelse av muntlig eksamen benyttes graderte karakterer etter en skala med fem trinn, fra A til E for bestått, og F som ikke bestått. A som best karakter.

Praksis vurderes som bestått/ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Norsk

Progresjonskrav

Emnet må være bestått for kunne ta eksamen i 2.studieår.

Praksis

15 dager praksisperiode. Studenten skal gjøre seg kjent med og danne seg et bilde av barnehagen som pedagogisk institusjon.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Digital litteraturliste

Litteratur og faglige ressurser finner du her.