BLU-KKK-D Kunst, kultur og kreativitet

Alle versjoner:
BLU-KKK-D (2024—2025)

Emnekode: BLU-KKK-D

Emnenavn: Kunst, kultur og kreativitet

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen, Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 25 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Opptak til bachelor i barnehagelærerutdanning.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i bachelor i barnehagelærerutdanning.

Innledning

Kunnskapsområdet omfatter det å se, forstå og verdsette barns kunstfaglige og estetiske uttrykksformer, og hvordan studenten som fremtidig barnehagelærer kan bli medskaper i en levende barnehagekultur. Studenten skal også selv arbeide med kreative skapende prosesser og utvikle sine kunnskaper og ferdigheter.

Barnehagen utvikler sin kultur i nært samspill med ulike aktører i kunst- og kulturfeltet i lokalmiljøet. Kunnskapsområdet tydeliggjør barnehagelærerens ansvar for å gi barn tilgang til kulturelle tradisjoner og aktuelle strømninger i kunst- og kulturliv.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i hvordan fagene i kunnskapsområdet bygger på barns lek og bidrar til deres estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning
  • har kunnskap om estetiske virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknikker i musikk, drama og forming
  • har kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv, og innsikt i hvordan kunst og kultur påvirker barns uttrykksformer
  • har kunnskap om kunstfaglige kommunikasjonsformer gjennom samspill og lek

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende materialer, redskaper, instrumenter og teknikker i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og skapende prosesser
  • kan stimulere barn til å utforske, leke, lære og skape gjennom analoge og digitale uttrykksformer
  • kan legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk fra fortid og nåtid
  • kan skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek
  • kan bruke pedagogisk dokumentasjon og ha evne til etisk refleksjon

Generell kompetanse

Studenten:

  • ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarena
  • kan sikre barns ytringer og demokratiske rettigheter ved å fremme deres estetiske uttrykksformer
  • kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
  • kan bygge kunnskap og pedagogisk praksis, med utgangspunkt i forskning og kunstfaglig utviklingsarbeid i barnehagen

Innhold

Emnet bygger på barnehagepedagogisk kunnskap gjennom fagene musikk, drama, forming og pedagogikk. Det legges vekt på innsikt i kunnskapsområdets muligheter og egenverdi, og det legges opp til både tverrfaglige tilnærminger og enfaglig undervisning. Kunnskapsområdets måler å bruke kunstfaglige arbeidsformer i en tydelig profesjonsrolle, som inviterer til utforskende og skapende virksomhet.

Barnehagelæreren har ansvar for at alle barn utvikler et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, lek og utforsking. Verkstedarbeid hvor utvikling av praktiske ferdigheter, estetisk oppmerksomhet og skapende evner vektlegges og utgjør derfor en sentral del av kunnskapsområdet.

Emnet viser sammenheng mellom estetiske læringsprosesser og barns lek, læring og danning. Dette bygger blant annet på forskning og kunstfaglig utviklingsarbeid.

Praksis er integrert i kunnskapsområdet.

Arbeids- og undervisningsformer

Kunnskapsområdet organiseres i perioder med relevante tema. Fagene i kunnskapsområdet veksler mellom enfaglig og tverrfaglig undervisning. Studentene arbeider individuelt og i grupper. Problembasert læring (PBL) vil være en gjennomgående arbeidsform i kunnskapsområdet. Undervisningen veksler mellom forelesning, verkstedarbeid og veiledning.

Praksis har fokus på hvordan kunst- og kulturopplevelser påvirker barns uttrykksevne, lek, læring og danning. Gjennom ulike praksisoppgaver vil studentene få erfaring med ledelse av faglige diskusjoner og arbeidsmåter. Praksis utgjør 15 dager og har egen vurdering med vurderingskriterier som tar utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdet.

Arbeidsomfang

Ca. 750 timer.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan klargjøres for avsluttende vurdering og muntlig praktisk gruppeeksamen:

  • Deltakelse i seminar/verksted og veiledning knyttet til ulike kunstfaglige arbeidsmåter, teknikker og uttrykksformer, samt forelesning.
  • Deltagelse i utvikling og presentasjon av gruppearbeid.
  • Innleveringer av teoretiske arbeider knyttet til undervisning. Disse skal inneholde faglige og fagdidaktiske refleksjoner og teoretiske begrunnelser. Konkretisering av antall og omfang oppgis i undervisningsplanen. Studenten kan arbeide videre med arbeidskravene fram mot avsluttende vurdering.
  • Profesjonssamtale.
  • Alle læringsaktiviteter er obligatoriske, minimum 80 % frammøte.

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i semesterplanen for kunnskapsområdet ved studiestart.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Den avsluttende vurderingen består av tre hovedbestanddeler:

  • En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i kunnskapsområdets læringsutbyttebeskrivelser. Praksis blir vurdert til bestått/ikke bestått.
  • Et individuelt arbeid, som trekkes ut av skriftlige arbeidskrav. Alle arbeidskrav må leveres og godkjennes før studieadministrasjonen bekjentgjør sin trekking. Vektlegges 49%.
  • En praktisk-muntlig gruppeeksamen knyttet til et tverrfaglig tema, hvor alle fagene i kunnskapsområdet er representert. Studentene deltar på fremføringen til hverandre.   Aktiv deltagelse i planlegging og gjennomføring er nødvendig for å få godkjent eksamen.  I tilknytning til praktisk gruppeeksamen blir det en muntlig høring om faglige og fagdidaktiske valg i gjennomføringen. I tillegg kan det stilles generelle fagspørsmål fra pensum. Gruppen får en felles karakter, men det gis anledning for individuell karakterjustering. Vektlegges 51%.

Det individuelle arbeidet vektlegges 49% og den praktisk-muntlig eksamen vektlegges 51%.Resultatet legges sammen og danner grunnlaget for den enkelte kandidatens avsluttende karakter.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert skala fra A til F, der F er ikke bestått.

Praksis vurderes til bestått / ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk

Progresjonskrav

Emnet må være bestått for kunne ta eksamen i 2.studieår.

Praksis

15 dager praksis

I dette kunnskapsområdet vil praksis ha fokus på hvordan opplevelser knyttet til kunst og kultur skaper ulike uttrykk, lek, læring og danning hos barn. Gjennom ulike praksisoppgaver, blant annet av utprøvende karakter, vil studentene få erfaring med ledelse av kunstfaglige arbeidsmåter og uttrykksformer. Praksis har egen vurdering med vurderingskriterier som tar utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdet.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei